ضعف مدیریتی دربحران کمبود دارو مشهود است

محمدعلی محسنی‌بندپی تاکید کرد: اگر مدیریت درستی در تامین دارو که تولید و واردات را شامل می‌شود و توزیع دارو داشته باشیم قطعا با مشکلات کمتری نیز مواجه خواهیم شد. وی با بیان اینکه از طرفی هم باید به بحث مصرف نامناسب دارو در کشور اشاره کنیم گفت: مصرف دارو باید بهینه باشد تا تعادلی بین عرضه و تقاضا برقرار شود. وقتی کمبود دارو اتفاق می‌‌‌افتد یا تقاضا بسیار زیاد است یا عرضه کم است! نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت با اشاره به اینکه در کشور ما تقاضای دارو بسیار زیاد و گاهی بی‌مورد است هیچ‌کدام از کشور‌‌‌های دنیا با این پدیده مواجه نیستند افزود: متاسفانه ما بیش از چند برابر مصرف سرانه خود دارو در منزل مردم داریم. تقاضای ما یک تقاضای غیرمعمولی و غیر‌منطقی است و این موضوع هم به بحث منطق بالینی بیمار و نسخه‌نویسی پزشکان برمی‌گردد.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم این موضوع اصلاح شود و بخواهیم به سمت کشور‌‌‌های توسعه‌یافته قدم برداریم تا جایی که ممکن است باید فرهنگ مصرف دارو را اصلاح کنیم و نسخه‌نویسی پزشکان به صورت مبنایی مورد اصلاح قرار بگیرد که قطعا در دستور کار پزشک خانواده و معاونت وزارت بهداشت قرار می‌گیرد. علت دیگر کمبود می‌تواند تامین ناکافی دارو باشد، در این صورت حتی اگر نظام نسخه‌نویسی خود را اصلاح کنیم، به واسطه کمبود دارو دچار مشکل خواهیم شد.

ارز در اختیار تامین‌کننده قرار نمی‌گیرد

محسنی‌بندپی یکی از دلایل تامین ناکافی دارو را تامین ناکافی ارز بیان کرد و گفت: متاسفانه ارز آن دسته از دارو‌‌‌هایی که وارداتی هستند تامین نمی‌شود یا اینکه ارزی که متعلق به واردات مواد اولیه دارو است به صورت کافی تخصیص داده نمی‌شود یا اینکه ما‌به‌التفاوت ارز ترجیحی و ارز نیمایی در اختیار وارد‌کننده قرار نمی‌گیرد.

ارتباط غیر‌منطقی بین هزینه‌‌‌های تولید و قیمت‌های دستوری

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بخش دارویی، بین هزینه‌‌‌های تولید و قیمت‌های دستوری سازمان غذا و دارو ارتباط منطقی برقرار نیست عنوان کرد: این مساله باعث می‌شود تولیدکننده یا تولید نکند یا اگر تولید کرد احتکار کند و در انبار نگه دارد. البته دکتر مخبر اعلام کرده‌اند در قسمت تامین دارو که بخشی از آن تامین ارز است، ارز دارو قطع نشده و پرداخت خواهد شد، اما نه به صورت کامل! این تمام و کمال پرداخت نکردن ارز دارو قطعا باعث شده است در واردات دارو دچار مشکل شویم و به طور جدی کمبود بعضی از دارو‌‌‌ها را حس کنیم.

طرح دارویار تولیدکننده را نا‌امید کرد

وی در مورد موفقیت طرح دارویار نیز گفت: اگر چه متاسفانه این طرح آن طور که ما پیش‌بینی می‌‌‌کردیم و انتظار داشتیم به نتیجه نرسید و موفق نشد و عملا فشار بیشتری به مردم نسبت به تولیدکننده و توزیع‌کننده وارد شد، اما می‌تواند یکی از دلایل ناامیدی تولیدکننده دارو‌‌‌های داخلی باشد.

مشکل قیمت‌گذاری دستوری باید حل شود

محسنی‌بندپی قیمت‌گذاری دستوری را هم یکی دیگر از دلایل نا‌امیدی تولیدکنندگان داخلی دانست و عنوان کرد: یک زمانی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی میزبان تولیدکنندگان دارو بودیم، متاسفانه تولیدکنندگان به طور جدی نسبت به قیمت‌های دستوری اعتراض داشتند. آنها مدعی بودند که قیمت تمام‌شده برایشان با قیمت نهایی که برای فروش گذاشته‌اند بسیار متفاوت است. برای مثال یکی از این تولیدکنندگان می‌‌‌گفت اگر صفر تا صد هزینه‌‌‌های خط تولید ما را محاسبه کنید ۷۵‌درصد هزینه تولید ما خواهد شد و در این صورت نه تنها سودی برای ما در نظر نگرفته‌اند بلکه هزینه تولید ما هم نمی‌شود.

کمبود دارو ضعف مدیریتی است

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت موضوع کمبود دارو را یک ضعف شدید مدیریتی عنوان کرد و گفت: این مساله بیشتر به ضعف مدیریت در مساله تامین ارز، قیمت‌گذاری و عدم‌تشویق تولیدکننده داخلی برمی‌گردد. البته در این میان باید مصرف دارو هم کمی منطقی شود.

دارویی که در داروخانه نیست در بازار سیاه موجود است

محسنی‌بندپی با بیان اینکه چند روز پیش میزبان بیماران خاص بودم افزود: بیماران به شدت معترض بودند که دارو‌‌‌های ما که دارو‌‌‌های تگ‌دار است در دسترس ما نیست، ولی در داروخانه‌‌‌های بازار آزاد و بازار سیاه موجود است. این یعنی ما مساله دارو را مدیریت نکرده‌ایم.

استیضاح وزیر کمک‌کننده نیست

وی در ادامه بیان مسائل مربوط به مشکلات دارو در رابطه با موضوع استیضاح وزیر بهداشت نیز گفت: مگر با استیضاح وزیر صمت مشکل خودرو‌‌‌ها حل شد؟ ما با بی‌برنامگی مواجه هستیم و استراتژی‌‌‌ها در بعضی از وزارتخانه‌‌‌ها دچار مشکل است. این موضوع با تغییر فرد اصلاح نمی‌شود مگر اینکه نگاه‌‌‌ها و تفکرات اصلاح شود. اگر رویکردها، استراتژی‌‌‌ها و رویکردهای افرادی که بر سر کار می‌‌‌آوریم  متفاوت باشد می‌توانیم امیدوار باشیم که مشکلات حل شود. اما اگر افراد را جابه‌جا کنیم، ولی سیاست‌‌‌ها و استراتژی‌‌‌ها تغییر نکند و بدنه کارشناسی همان بدنه کارشناسی پوسیده و فرسوده قبلی باشد، قطعا کمک‌کننده نیست.