معاون مالی و اقتصادی شرکت داروسازی سبحان انکولوژی با بیان مطلب فوق گفت: با تغییر نرخ ارز دولتی به نیمایی، نیاز به سرمایه در گردش شرکت‌های دارویی حدود ۵ تا ۶ برابر افزایش یافته است؛ یعنی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به بیش از ۲۸ هزار تومان رسیده است. از سوی دیگر افزایش قیمتی که سازمان غذا و دارو درباره داروها اعمال کرده هزینه‌های تولید را پوشش نمی‌دهد؛ یعنی حتی در مواردی تولید دارو همراه با زیان است.  علی پیرزادی ادامه داد: برخی از شرکت‌های دارویی همچون شرکت‌های زیرنظر گروه دارویی برکت بر اساس مسوولیت اجتماعی که بر عهده‌شان است با همین شرایط هم تولید را ادامه می‌دهند و حتی با زیان محصولاتشان را به فروش می‌رسانند که این مساله مشکل بزرگی را هم برای این شرکت و هم برای سایر شرکت‌ها به وجود آورده است. بنابراین در صورتی که معضل قیمت‌گذاری دستوری مرتفع شود بخشی از چالش‌های نقدینگی صنعت مرتفع می‌شود.

هدف‌گذاری برای راه‌اندازی خط تولید داروهای هازارد

معاون مالی و اقتصادی سبحان انکولوژی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات صنعت دارو گفت: متاسفانه به خاطر تحریم‌های ظالمانه یکسری از ماشین‌آلات و تجهیزات را نمی‌توانیم وارد کنیم و علت آن هم این است که بخشی از این ماشین‌آلات کاربرد دوگانه دارد و هم در صنعت دارویی استفاده می‌شود و هم در صنایعی که مورد تحریم است؛ به همین خاطر آنها را نمی‌توانیم وارد کنیم و همین باعث شده دربخش‌هایی صنایع دارو به مشکل بر بخورد.

وی اضافه کرد: در شرکت افتخار این است که ۱۰ درصد تولید داروی کشور را بر عهده داریم ولی همین شرکت همچون بقیه شرکت‌های داروسازی با مشکل نقدینگی مواجه است؛ شرکتی که چنین حجمی از تولیدات را دارند قطعا مشکلات نقدینگی آن هم بزرگ‌تر است. با این حال در همین شرایط نیز برنامه‌های خوبی را در پیش گرفته‌ایم که یکی از آنها راه‌اندازی خط تولید سرم بر اساس کمبودی است که در کشور ایجاد شد. پیرزادی در ادامه به بازار گفت: راه‌اندازی خط تولید داروهای هازارد نیز در برنامه‌های آتی شرکت قرار دارد و به زودی هم قرار است در این راستا جلساتی را با گروه دارویی برکت به عنوان سهامدار عمده برگزار کنیم. هازارد در واقع داروهای پر‌خطر هستند؛ داروهای بیماران سرطانی یا ‌ام‌اس و ... که باید در شرایط خاصی تزریق شوند. به‌ویژه داروهای انکولوژی را باید در بیمارستان‌های خاص و تحت نظر پزشک تزریق کرد.

این داروساز با اشاره به داروهای هازاردی تاکید کرد: این داروها، داروهایی هستند که به دلیل تحریم‌ها امکان واردات آنها به کشور وجود ندارد. بنابراین دنبال این هستیم که چرخه تولید آن را فعال کنیم و در این زمینه به سمت تامین نیاز‌های کشور می‌رویم. با این حال با مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه هستیم و نمی‌توانیم مواد اولیه مورد نیازمان را به موقع تامین کنیم. همچنین علاوه بر بحث تامین مواد اولیه، همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردم ماشین‌آلات مورد نیاز را هم نمی‌توانیم به راحتی و به موقع وارد کنیم.

پیرزادی با اشاره به دلایلی که باعث کاهش نقدینگی شرکت‌های داروسازی می‌شود، بیان کرد: بخشی از مشکلات صنایع دارویی مرتبط با دولت است؛ یعنی بیمارستان‌های دولتی وابسته به وزارت بهداشت و درمان برای صنعت دارو با پرداخت دیر‌هنگام معوقات خود چالش‌زا شده‌اند. این بیمارستان‌ها چندین ماه است که به شرکت‌های پخش پرداختی نداشته‌اند. از طرفی بانک‌ها نیز منابع کافی برای پرداخت تسهیلات صنایع را در اختیار ندارند. وی اضافه کرد: از طرف دیگر شرکت‌ها نمی‌توانند مطالباتشان را به موقع وصول کنند و فشار مضاعف به صنعت دارو وارد می‌شود و هر چقدر تلاش کنیم تا جایی که منابع داریم و امکان دسترسی به منابع داریم می‌توانیم در راه تولید دارو و رفع نیاز کشور قدم ‌برداریم، اما وقتی نقدینگی به اتمام برسد ما هم نمی‌توانیم ادامه دهیم. این در حالی است که راه‌های زیادی را رفته‌ایم و با بانک‌ها مذاکره کرده‌ایم. حتی با شرکت‌های تامین‌کننده سرمایه مذاکره و سعی کردیم از طریق بورس و فرابورس تامین مالی کنیم و اینها همه راه‌هایی است که امتحان کردیم و پیش می‌رویم تا به نتیجه برسد.