این شرکت از سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را با هدف تولید انواع آنتی بیوتیک‌های گروه ماکرولید شامل آزیترومایسین، اریترومایسین پایه، اریترومایسین اتیل سوکسینات و کلاریترومایسین آغاز کرده و از آن سال تاکنون سبد محصولی خود را بر اساس محصولات استراتژیک مورد نیاز کشور توسعه داده است. درباره فعالیت‌های آتی این شرکت حامد صابونی مدیرعامل داروسازی شرکت شفا فارمد در گفت‌وگو با بازار توضیح می‌دهد.

بسیاری بعد از شیوع کرونا و تلاش شفا فارمد برای تولید واکسن، با نام این شرکت آشنا شدند و به‌طور حتم علاقه‌مند به این هستند  که بدانند بعد از تولید واکسن کرونا چه برنامه‌ای برای کمک به ارتقای سلامت جامعه دارید؟

هر چند این روزها شفا فارمد را با نام واکسن برکت می‌شناسند اما قدمت فعالیت این شرکت طولانی‌تر است؛ به‌طوری که شفا فارمد طی دهه‌های گذشته فعالیت خود را با تولید ماده موثره برای آموکسی و سایر آنتی بیوتیک‌های گروه بتالاکتام شروع کرد و توسعه داد. شفا فارمد با کاهش شیوع بیماری، قصد دارد تولید سایر واکسن‌های مورد نیاز کشور را در گروه واکسن‌های دامی و واکسن‌های انسانی در سایت‌های جداگانه ادامه دهد. بنابراین بعد از شیوع بیماری کرونا و بر حسب رسالت اجتماعی گروه دارویی برکت، تولید بومی واکسن کرونا در لیست فعالیت‌های شرکت شفا فارمد قرار گرفت تا کمکی برای مردم باشد. از این‌رو یک سایت خیلی خوب برای تولید واکسن با جی‌ام‌پی بالا در شرکت شفا فارمد ایجاد شد و نیازهای مردم را در اوج بحران تامین کرد و حالا با کاهش شیوع بیماری، شفا فارمد قصد دارد تولید سایر واکسن‌های مورد نیاز کشور را در گروه واکسن‌های دامی و واکسن‌های انسانی در سایت‌های جداگانه ادامه دهد.

در گذشته شفا فارمد بر تولید ماده اولیه مورد نیاز صنعت دارو متمرکز بود، موادی که واردات آنها ارزبری قابل توجهی برای کشور داشت، همچنان این رسالت را ادامه می‌دهید یا بیشتر تمرکزتان بر تولید واکسن است؟

فعالیت‌های شرکت به چند بخش تقسیم شده که در بخش ماده اولیه، تولید حدود ۱۸ ماده اولیه جدید را تا سه سال آینده هدف‌گذاری کرده‌ایم. از این رو در آینده طیف وسیعی از ماده اولیه دارو و انواع واکسن‌های مورد نیاز کشور به بازار عرضه می‌شود؛ البته تولید ماده اولیه زودتر به سرانجام می‌رسد اما تولید واکسن به واسطه مطالعاتی که نیاز دارد کمی زمان‌بر است.

 فکر می‌کنید تولید محصولات جدید با توجه به شرایط فعلی صنعت دارو و سایه کمبود نقدینگی با چه چالش‌هایی همراه باشد؛ همچنین برای تولید واکسن کرونا درگیر چه مشکلاتی شدید؟

درباره تولید واکسن کرونا، زمانی که کشور به واکسن کرونای داخلی نیاز داشت پای کار آمدیم و سایت تولید آن را با کیفیت بالا ایجاد کردیم و در حجم گسترده تولید را ادامه دادیم تا کشور بی‌نیاز شود اما از آن تاریخ تا امروز هنوز قسمت کوچکی از مطالباتمان باقی مانده و آن را دریافت نکرده‌ایم. این در حالی است که به دلیل تحریم‌های اقتصادی حتی تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید واکسن نیز به سادگی انجام نشده اما پای کار ماندیم تا تولید با کیفیت به مردم ارائه دهیم. از آنجا که بخش مهمی از مواد اولیه و واکسن‌های تولیدی شرکت‌های واکسن‌سازی تبدیل به ضایعات می‌شود انتظار می‌رود مسوولان از کسانی که به این حوزه ورود کردند حمایت کنند. بنابراین انتظارمان این است که نخست از شرکت‌هایی که به این حوزه ورود کردند حمایت شود.

همچنین با وجود اینکه شیوع بیماری کرونا از اوج افتاده اما هنوز یکسری مواد اولیه در اختیار داریم که فقط بخشی از آن قابلیت استفاده در سایر واکسن‌ها  را دارد و بقیه تبدیل به ضایعات می‌شود. از این‌رو در خیلی از کشورها، دولت برای شرکت‌های تولید‌کننده واکسن بسته‌های حمایتی در نظر گرفته تا خسارت مالی زیادی به واسطه انبار بخشی از واکسن‌های تولید شده یا مواد اولیه آنها به شرکت وارد نشود. بنابراین اگر حمایتی از این شرکت‌ها صورت بگیرد می‌تواند در چرخه تولید آنها اثرات خیلی خوبی از خود برجا بگذارد.

 در بین صحبت‌هایتان از برنامه‌های آتی شفا فارمد گفتید، چه خبر خوب دیگری برای مخاطبان خودتان در آینده دارید؟

همان‌طور که اشاره کردم در گذشته و در سایت عمومی شفا فارمد، تولید ماده اولیه را بر عهده داشتیم که ماده موثره آموکسی‌سیلین است. بنابراین با توجه به نیاز کشور و رسالت گروه دارویی برکت که بر شرکت ما نیز تکلیف شده زنجیره تولید را تکمیل و پروژه‌ای را تعریف کردیم تا بتوانیم از مرحله ماده اولیه تا آموکسی را تولید کنیم.

همچنین یکی دیگر از فعالیت‌های خوب این شرکت برنامه‌ریزی برای تولید حدود ۱۸ ماده موثره دارویی است و یک ماده اولیه دارویی را هم در برنامه تولید داریم که چون هنوز اطلاع‌رسانی نشده درباره آن صحبت نمی‌کنم اما می‌توان گفت ماده اولیه یکی از داروهای مهم است که برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود. در کنار تمام این فعالیت‌ها، واکسن‌سازی به قوت خود در شرکت شفا فارمد بسته به نیاز کشور ادامه می‌یابد و محصولاتی تولید خواهیم کرد که نمونه داخلی ندارند و هیچ شرکت بخش خصوصی تمایلی به ورود به آن ندارد اما جزو محصولات استراتژیک و حیاتی محسوب می‌شود. بنابراین با همه این تفاسیر آینده تولید شفا فارمد روشن و پر‌محصول است.