فیلترهای صادرات دارو

مطالبات بخش خصوصی

ابوالفتح صانعی، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی، به اقدامات ضعیف وزارت صمت در تسهیل اکوسیستم تجارت خارجی کشور اشاره کرد و یادآور شد که در بخش تجهیزات پزشکی، بسیاری از فناوری‌‌‌ها و تولیدات ایجادشده، در نتیجه تلاش بخش خصوصی و فعالان این حوزه بوده است.

محمد عبده‌‌‌زاده، رئیس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی نیز، گفت: سازمان غذا و دارو، ماهانه فهرست داروهایی را که در کشور با محدودیت و کمبود مواجه‌اند، به سازمان توسعه تجارت اعلام کند تا از صادرات این داروها جلوگیری شود؛ اما به مابقی تولیدات دارویی داخل، اجازه صادرات داده شود. مجید روحی، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی نیز خواستار این شد که برای واردات مواد اولیه تولید تجهیزات پزشکی در داخل کشور، کریدور سبز ایجاد شود. وی مطالبه جدی فعالان این حوزه را حذف قیمت‌گذاری‌‌‌ها عنوان کرد. سید عبدالرضا حجازی، دبیر انجمن پلاسما نیز با انتقاد از اینکه سازمان غذا و دارو اجازه صادرات پلاسما به خارج از کشور را نمی‌‌‌دهد، خواستار رفع این مانع شد.همچنین محمدرضا زرگرزاده، از فعالان صنعت دارو با تاکید بر اینکه نباید با جابه‌جایی و تغییر مدیران، تصمیمات و سیاست‌‌‌های درست نیز تغییر کنند، یادآور شد: در حال حاضر مواد و کالاهای بخش عمده‌‌‌ای از تولیدکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی به دلیل کمبود نقدینگی، در گمرکات کشور دپو شده‌اند.

پاسخ متولیان صادرات

حسین شمالی، سرپرست اداره‌‌‌کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، پس از دریافت دیدگاه‌‌‌های نمایندگان بخش خصوصی، با بیان اینکه هزینه‌‌‌های تولید در بخش دارو و تجهیزات پزشکی، مورد بازبینی سازمان غذا و دارو قرار گرفته است، گفت: در خصوص قیمت‌گذاری محصولات، منتظر دریافت پیشنهادهای سندیکاها و انجمن‌‌‌های این بخش هستیم. وی در بخش دیگری از سخنانش، به موضوع واردات مواد اولیه اشاره کرد و افزود: برای واردات مواد اولیه، میزان و سقف تعیین شده است و اگر واردات مواد اولیه به میزان تعیین‌شده، تامین نشد، باید اجازه واردات داده شود. شمالی همچنین خبر داد که طی یک‌ماه آینده، IRC محصولات حوزه سلامت تفکیک خواهد شد. وی بیان کرد: رویکرد جدید سازمان غذا و دارو این است که تا ۵‌درصد از بازار داروی کشور به تولیدات وارداتی و داروهای خارجی داده شود. سرپرست اداره‌‌‌کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه پیش از این، رویکرد سازمان غذا و دارو به مقوله صادرات، کم‌توجه بوده، توضیح داد که تغییراتی در روند این رویکرد به وجود آمده و کمیته‌ای برای صادرات دارو تشکیل شده است. شمالی با بیان اینکه واردات دارو و مواد اولیه باید تسریع شود، افزود: با تسهیل ورود داروهای خارجی موردنیاز، فضای رقابتی در داخل کشور، به نفع تولیدات داخلی شکل خواهد گرفت. سرپرست اداره‌‌‌کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از سخنانش، بیان کرد: سازمان غذا و دارو به دنبال آن است که مانعی برای صادرات و تجهیزات پزشکی ایجاد نشود. علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت هم از آمادگی سازمان توسعه تجارت برای دریافت فهرست داروهای دارای محدودیت و کمبود در داخل از سازمان غذا و دارو خبر داد و اشاره کرد، در تجارت خارجی حوزه سلامت، به جای کشورهای جنوب شرق آسیا، برخی کشورهای آسیایی و نیز کشورهای آفریقایی در فهرست بازارهای اولویت‌‌‌دار سازمان توسعه تجارت قرار گرفته‌‌اند. همچنین یکی از بازارهای هدف تعیین‌شده، روسیه است؛ چرا که این کشور از بازار قابل پیش‌بینی برخوردار است و می‌‌‌دانیم تا ۱۰سال آینده این بازار چه رویکردهایی را در پیش خواهد داشت.

تجارت در شبکه پولی جدید

پیمان‌پاک در این جلسه، به شبکه جابه‌جایی تازه‌تاسیس برای انتقال پول نیز اشاره کرد. وی همچنین با اشاره به ضرورت تقویت و توسعه نظام تجارت خارجی کشور بر بستر بلاک‌چین و استفاده از رمزارزها در تبادلات پولی تجار ایرانی با همتایان خارجی، در این خصوص، از آماده‌‌‌سازی‌ سازوکار مبتنی بر بلاک‌چین روی سامانه جامع‌‌‌تجارت خبر داد و یادآور شد که به این طریق، تجار و بازرگانان کشور می‌‌‌توانند روی این بستر مجازی، اقدام به مبادله رمزارز کنند. او همچنین اعلام کرد که حدود ۳۰منطقه جغرافیایی به‌عنوان اولویت‌‌‌های تجارت خارجی کشور تعیین شده است. رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: برنامه‌‌‌های این سازمان، براساس کشورهای هدف اولویت‌‌‌دار، طرح‌‌‌ریزی شده است.

پیمان‌‌‌پاک به هدفمند کردن انتخاب نمایشگاه‌‌‌های خارجی و حضور شرکت‌های ایرانی در این رویدادها نیز اشاره کرد و یادآور شد: برای سال ۲۰۲۳، چهار نمایشگاه اولویت‌‌‌دار در چین برای اعزام شرکت‌های ایرانی در این رویداد، انتخاب شده است. وی در این جلسه به برخی از روش‌های تسهیل نقل‌‌‌و‌‌‌انتقالات پولی تجار و بازرگانان ایرانی با همتایان خارجی خود نیز اشاره کرد و در این باره گفت: در حال حاضر، در عمان شبکه جابه‌‌‌جایی پول برای شرکت‌ها و تجار ایرانی ایجاد شده و از طریق این شبکه پولی، به صادرکنندگان ایرانی در امارات درهم داده می‌شود. به گفته وی، ایجاد شبکه مالی ویژه تجار و صادرکنندگان ایران، در کشورهای دیگر از جمله قطر، روسیه، ازبکستان و شرق اروپا در حال پیاده‌سازی است. پیمان‌‌‌پاک در عین حال، تلاش برای ارتباط پلتفرم‌‌‌های ایرانی فعال در حوزه فروش کالا و خدمات با پلتفرم‌‌‌های مشابه در برخی کشورهای هدف را از جمله برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های سازمان توسعه تجارت عنوان کرد و توسعه مراکز تجاری ایران در دیگر کشورها را از اقدامات جدی این سازمان برشمرد و در این باره اعلام کرد: در حال حاضر هشت‌مرکز تجاری ایران در کشورهای خارجی، از جمله در امارات، قطر، ارمنستان، قاره آفریقا، روسیه و سه‌مرکز تجاری نیز در چین راه‌‌‌اندازی شده است. معاون وزیر صمت همچنین با بیان اینکه توسعه لجستیک تجارت بین‌المللی کشور در دستورکار جدی سازمان توسعه قرار گرفته است، از مصوبه دولت برای اعطای مجوز واردات کانتینرهای یخچال‌‌‌دار دست‌‌‌دوم به کشور خبر داد.

پیمان‌‌‌پاک تصریح کرد: در سازمان توسعه تجارت، کارشناسان زبده برای جلوگیری از صدور بخشنامه‌‌‌های ضدصادرات از سوی سایر دستگاه‌‌‌های اجرایی، به کار گرفته شده‌‌‌اند. وی در پایان سخنان خود، از فعالان حوزه سلامت خواست تا ایده‌‌‌ها و طرح‌‌‌های خود در زمینه توسعه بازارهای صادراتی کشور در بخش دارو و تجهیزات پزشکی را در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار دهند. پیمان‌پاک افزود: با در اختیار داشتن فهرست کمبودها، می‌‌‌توان به سایر داروهای ساخت داخل، اجازه صادرات داد. در ادامه این جلسه، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که طی هماهنگی با وزیر اقتصاد و در نشستی با مشارکت نمایندگان بخش خصوصی، مشکلات و موانع مربوط به گمرک مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.