خانه شما می‌تواند دشمن سلامتی‌تان باشد اگر این موارد را رعایت نکنید

دنیای اقتصاد: وقتی متوجه شوید که برخی از چیزهای معمولی در خانه ممکن است بر سلامتتان تاثیر بگذارد، «دلتنگی» می‌تواند معنای جدیدی برایتان پیدا کند. در حالی که خانه می‌تواند یک فضای امن باشد، اما اگر به درستی تمیز نشود، می‌تواند مانند یک ظرف کشت میکروب حاوی موادی باشد که موجب  بیماری‌تان شود. با وجود چیزهای زیادی که باید نگران آنها باشید، نادیده گرفتن عوامل کوچک آسان است، اما حتی آن چیزهای کوچک نیز می‌توانند روی بدن شما تاثیر بگذارند. به گفته مایک بیدول، رئیس و مدیرعامل شرکت Neighborly، شبکه‌ای از برندهای خدمات خانگی، مردم باید واقعا توجه بیشتری به روش‌های قدیمی تمیز کردن خانه خود داشته باشند تا سالم بمانند. مواردی در خانه شما وجود دارد که عملا نامرئی هستند یا نیاز به نگاه دقیق‌‌تری دارند و می‌توانند بر سیستم ایمنی‌تان تاثیر بگذارند که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد. در حقیقت سه چیز در خانه‌ها وجود دارد که ممکن است شما را بیمار کند:

* فیلترهای هوای تمیز نشده

* کپک

* میکروب‌ها به‌ویژه در حمام یا آشپزخانه

فیلترهای هوای تمیز نشده

بیدول می‌گوید اگر فیلترهای هوای خود را به موقع تعویض نمی‌کنید، احتمالا این امر کیفیت هوای شما را در خانه کاهش می‌دهد. او اضافه می‌کند که فیلتر هوای تمیز نشده می‌تواند آلرژی ایجاد کند و تهویه کمتری را در خانه شما انجام دهد و محافظت شما را در برابر ویروس‌های تنفسی کاهش دهد. به گفته وی این ساده‌‌ترین کاری است که صاحب‌خانه می‌تواند برای حفظ کیفیت هوای داخل خانه انجام دهد، به‌‌ویژه در فصل آنفلوآنزا و با وجود سایر ویروس‌‌های تنفسی که در اطراف هستند. او می‌گوید حتی در ماه‌های گرم‌‌تر، تجمع گرد و غبار در فیلترها می‌تواند علائم حساسیت شما را بدتر کند، زیرا گرده‌ها و کپک‌‌ها می‌توانند به داخل دستگاه مکیده شده و دوباره در سراسر خانه توزیع شوند. بیدول توصیه می‌کند برای جلوگیری از این پیامدها، حداقل هر سه ماه فیلتر هوای خود را تعویض کنید. اگر حیوان خانگی دارید یا با مشکل آلرژی دست و پنجه نرم می‌کنید، او پیشنهاد می‌کند هر ۶۰ روز یک‌بار آن را تعویض کنید.

قرار گرفتن در معرض کپک‌ها

به گفته دکتر آندری اسپک، دانشیار پزشکی و مدیرکلینیک Invasive Mycoses در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، وجود کپک در خانه‌ها چندان نگران‌کننده نیست، زیرا این آلودگی‌ها در خارج از منزل شیوع بیشتری دارد. در واقع کپک در هر فضایی که انسان‌ها در آنجا ساکن بوده‌اند وجود دارد. کپک، کفک، کفره یا کپره نامی است همگانی برای همه گونه‌های قارچ‌های ذره‌‌بینی که به شکل رشته‌های چندسلولی رشد می‌کنند.

 کپک جزو دسته قارچ‌‌ها قرار دارد و برخی از آنها مفید هستند که در صنعت دارو‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در گذشته از کپک‌‌ها برای درمان بیماری‌ها نیز بهره می‌‌بردند.  اسپک می‌گوید، با وجود این‌، آسیب در دُزهای زیاد در خانه نهفته است. برخی افراد در خانه‌های خود ممکن است سطوح بسیار بالایی از کپک داشته باشند که معمولا آنچه حاصل می‌شود بدتر شدن آلرژی و آسم افراد ساکن در خانه است. او اضافه می‌کند که این بیشتر در افرادی رخ می‌دهد که در حال حاضر مستعد ابتلا به آلرژی و آسم هستند. به گفته بیدول، مکان‌‌های رایج در خانه که می‌توانید کپک‌‌ها را ببینید، عبارتند از:

* فضای بین کاشی و وان حمام

* اطراف یا داخل وسایل، به ویژه در جلوی ماشین‌های لباسشویی

* زیر سینک مخصوصا کابینت‌های زیر سینک آشپزخانه

* کابینت حمام نزدیک یا زیر سینک

بیدول در ادامه خاطرنشان کرد که با استفاده از محلول سفیدکننده و آب در یک بطری اسپری، احتمالا می‌توانید کپک را از سطوح سخت و غیرمتخلخل در حالی که از دستکش‌‌های لاستیکی و محافظ چشم استفاده می‌کنید، تمیز کنید. او می‌گوید: آن را کاملا با محلول آغشته کنید و بگذارید یک تا دو ساعت بماند. او توصیه می‌کند که لازم است مطمئن شوید که هر ۶ تا ۸ اونس مایع سفید‌کننده را با یک گالن آب رقیق می‌کنید. او اضافه می‌کند که سطوح نرم با کپک روی آنها، از جمله دیوارهای گچی که نوعی دیوار پیش‌ساخته است و عایق، باید تکان داده شوند.آندری اسپک نیز اکیدا توصیه می‌کند که از سفید‌کننده روی سطوح چوبی استفاده نکنید. در عوض او استفاده از سرکه را برای جلوگیری از رشد کپک در آن مکان‌ها پیشنهاد می‌کند. اگر به نظر می‌رسد تمیز کردن کپک در خانه شما فراتر از حیطه شما است یا بیش از حد گسترش یافته است، هر دو متخصص توصیه می‌کنند برای انجام کار، یک شخص حرفه‌ای را استخدام کنید.

میکروب روی سطوح سخت

در طول فصل آنفلوآنزا، بیدول شما را تشویق می‌کند که سطوح سخت خانه خود را بیشتر پاک کنید. این شامل دستگیره‌های در، کلیدهای چراغ، دستگیره‌ها، کیبوردها، توالت‌ها و کنترل‌های از راه دور است. به هر حال، تمیزکاری آنها تنها به چند دقیقه کار نیاز دارد. اما شما نباید مواد پاک‌کننده را فقط روی آن اسپری کنید و سپس بلافاصله آن را خشک کنید. او می‌‌افزاید، همچنین باید به مکان‌هایی مانند آشپزخانه و حمام‌که بیشتر میکروب‌‌ها در آنها تجمع می‌کنند، توجه بیشتری داشته باشید، به‌ویژه اگر بچه‌هایی دارید که به مدرسه می‌روند و ممکن است ویروس‌‌هایی را به خانه بیاورند. بیدول می‌گوید: این اقدام بسیار خوبی است که فقط گاهی قدم بزنید و این موارد را بررسی کنید تا احتمال سلامت خود و خانواده خود را به‌شدت افزایش دهید.