مژده بازگشت ارزش افزوده زعفران

وی افزود: از بخش‌خصوصی بخش‌هایی مانند اتاق‌های بازرگانی و تعاون ایران و شورای ملی زعفران حضور خواهند داشت تا درباره وضع موجود زعفران که رضایت‌بخش نیست با بخش دولتی تبادل‌نظر کرده و مشکلات موجود را برطرف کنند.

احتشام ادامه داد: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی محصولاتی مانند زعفران، این کارگروه در راستای کاهش و جلوگیری از میزان صادرات بدون ارزش‌افزوده قدم بردارند تا به صنعت زعفران برای بهره‌مندی از ارزش‌افزوده طلای سرخ کمک شود و ارزش‌افزوده آن به میزان بیشتری به چرخه اقتصادی بازگردد.

رئیس شورای ملی زعفران ایران در رابطه با تاثیر این کارگروه بر صادرات زعفران بسته‌بندی‌شده تصریح کرد: این کارگروه راهکارهای حمایت از صنعت زعفران و بازگشت ارزش‌افزوده آن به چرخه اقتصادی و همچنین اجرای هرچه بهتر و عملیاتی‌تر اقتصاد مقاومتی را بررسی خواهد کرد تا نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدید‌های این محصول مدنظر قرار گیرد و بتوانیم با یک برنامه‌ریزی جامع و کامل، شاهد خروج هرچه بیشتر زعفران بسته‌بندی‌شده و دارای برند مشخص باشیم.

وی افزود: این بسته‌بندی‌ها باید با برند ایرانی باشد و به سمتی پیش برویم که ارزش‌افزوده زعفران به چرخه اقتصادی بازگردد و در یک دوره زمانی چندساله بتوانیم میزان صادرات زعفران بسته‌بندی‌شده را افزایش دهیم.

احتشام با اشاره به درصد پایین صادرات بسته‌بندی‌شده زعفران ادامه داد: میزان صادرات زعفران بسته‌بندی‌شده به نسبت میزان خام‌فروشی حدود ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد، خام صادر می‌شود که نیاز به حمایت از این محصول استراتژیک در کشور وجود دارد.

وی افزود: قیمت امروز زعفران حق کشاورزان ما نیست و میزان آن بسیار کم است، با افزایش نرخ ارز سرمایه این کشاورزان به تاراج می‌رود و فاصله قیمتی بسیاری بین قیمت خرید از کشاورز تا بازار صادراتی وجود دارد و میزان قیمت خرید از کشاورز یک‌بیست و پنجم بازار جهانی است.

رئیس شورای ملی زعفران ایران تاکید کرد: این کارگروه از ادامه روند فعلی در بازار زعفران جلوگیری خواهد کرد و به سمت منصفانه شدن قیمت زعفران برای کشاورزان پیش خواهیم رفت.

وی افزود: جایگاه زعفران ما توسط کشورهایی مانند اسپانیا گرفته‌شده و باید وارد بازارهای جهانی شده و زعفران را به نام ایران معرفی کنیم، پیش‌از این از صنعت زعفران حمایت نشده و ناشناخته مانده‌ایم. احتشام در رابطه با تاثیر شیوع ویروس کرونا (کووید-۱۹) بر بازار زعفران عنوان کرد: در ۴ ماه امسال به‌خاطر شیوع ویروس کرونا (کووید-۱۹) و محدودیت پرواز و حمل‌ونقل، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۱۰ درصد افت صادرات زعفران داشتیم.