تصویب کلیات نسخه جدید طرح جامع فولاد

وی افزود: اجرای این طرح موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند با استفاده از همه ظرفیت‌‌های قانونی (اسناد بالادستی، سند راهبرد ملی، قوانین موجود، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، بخش دولتی، تشکل‌ها و...)، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و به این وسیله از اتلاف سرمایه‌ها جلوگیری خواهد شد. غریب‌پور با بیان اینکه طرح جامع فولاد، در چارچوب استفاده از توان داخل، با اولویت بومی‌سازی مورد‌توجه قرار خواهد گرفت، افزود: این طرح، با توجه به صرفه‌جویی قابل‌توجه ارزی، موضوع قطعه‌سازی و ماشین‌سازی در صنعت فولاد تا مرحله بومی‌سازی کامل، طی یک دوره زمانی بررسی خواهد شد. وی افزود: با توجه به واردات سالانه حدود۵۸۰ هزار تن ورق فولادی، مقرر شد مجری طرح جامع فولاد، ظرفیت واحدهای داخلی برای بومی‌سازی این نوع تولیدات را بررسی و مشخص کند.

غریب‌پور با بیان اینکه دستیابی به اهداف طرح‌های جامع نیاز به الزاماتی دارد، تصریح کرد: رسیدن به الزام‌های بخش فولاد نیازمند ۱۴ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری است. (۵ میلیارد یورو در تکمیل زنجیره و ۹ میلیارد یورو در زیربناها)، بنابراین دولت ظرفیت سرمایه‌گذاری تا این میزان را ندارد، اما می‌تواند مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیره تولید فولاد و زیرساخت‌های آن ارائه دهد. غریب‌پور پیشنهاد داد: سیاست‌ها و مشوق‌های بیشتری باید در توسعه فناوری، بومی‌سازی، ارزش افزوده و... پیش‌بینی شود تا بتوان صنعت فولاد را جهانی کرد. رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه امروز، کل صادرات فولاد خام کشور هفت میلیون تن و تولیدات فولادی سه میلیون تن (عمده آن مقاطع طویل فولادی) است، گفت: اکنون در کشور ظرفیتی برای جذب این میزان تولید وجود ندارد، زیرا سرانه مصرف کل کشور حدود ۱۶ میلیون تن شمش فولادی (سرانه مصرف هر نفر ۲۰۰ کیلوگرم) است که تبدیل به تولیدات می‌شود. وی خاطرنشان کرد: عمده صادرات فولاد در قالب شمش انجام می‌شود که این یک ایراد محسوب می‌شود و قیمت صادراتی آن، از تولیدات با ارزش افزوده کمتر است و در همین ارتباط مقرر شد شرکت فولاد تکنیک مجری طرح جامع فولاد، مطالعه توسعه تولید محصولات با ارزش افزوده را در دستور کار قرار دهد. غریب‌پور تصریح کرد: میزان صادرات آهن اسفنجی با تدابیر اتخاذ شده در سال قبل و عوارض اعمال شده، از ۹۰۰ هزارتن سال ۹۷ به ۵۰۰ هزار تن در سال ۹۸ رسید. وی گفت: پارسال ۲۷ میلیون تن آهن اسفنجی و ۲۷‌میلیون تن شمش تولید شد و تولید و مصرف به یک سطح رسید.

داریوش اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع معدنی هم گفت: ارائه مجوز ساخت واحدهای فولادی بدون لحاظ مواد اولیه، بالاترین مشکل در این صنعت است، امروز چنانچه به سرمایه‌گذار اعلام شود، مجوز احداث واحد کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی داده می‌شود، اما تعهدی برای تامین مواد اولیه آن وجود ندارد که قابل‌توجیه نیست. وی افزود: بحث واحد تحقیق و توسعه یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت فولاد است و در طرح جامع فولاد لحاظ شده و با توجه به اینکه مجموعه بزرگ فولاد در کشور شکل گرفته، برای قطعه‌سازی، به‌روزرسانی و تکمیل آن، ایمیدرو باید به‌عنوان اساسی‌ترین وظیفه اقدام کند. اسماعیلی اضافه کرد: اکنون در صدور مجوزهای توسعه‌ای، باید به شرایط و ظرفیت‌های کشور توجه شود.

سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست با بیان اینکه مطالعات طرح‌های جامع در فلزات تکمیل و در آن به استانداردهای لازم توجه تا مبنای تصمیم‌گیری وزارتخانه شود، گفت: براساس طرح جامع فولاد، موضوعاتی مانند فناوری و نوآوری، سرمایه‌گذاری، جلوگیری از خام‌فروشی در حوزه معدن و توجه به زنجیره ارزش ضرورت دارد. وی افزود: تشخیص اجرایی شدن این مصوبه به وزارت صمت با تشکیل کمیته‌ای متشکل از اتاق بازرگانی و وزارت اقتصاد سپرده شده تا پس از تایید در هیات دولت مطرح شود.