هتلداری مشهد قربانی طرح ترافیک

طی نوروز امسال با وجود حجم بالای زائر ورودی به مشهد، ظرفیت هتل‌های این شهر حتی در نخستین روزهای سال نو هم تکمیل نشد مشهد ـ خبرنگار دنیای اقتصاد‌: اجرای طرح ترافیک طی ایام نوروز در مشهد مسافران را به جای استفاده از هتل‌ها به اسکان در خانه‌های شخصی متمایل کرد‌.

محمد قانعی‌، رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی با اعلام مطلب فوق و ضمن گلایه از مسوولان افزود‌: امسال طرح ترافیک، خود یکی از مواردی بود که موجب شد مسافران در خارج از طرح مستقر شوند و ترجیح دهند از خانه‌های شخصی استفاده کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه میزان استقبال مسافران از هتل‌ها بسیار کم است، افزود: امسال با وجود حجم نسبتا بالای زائر ورودی به مشهد، ظرفیت هتل‌ها حتی در نخستین روزهای سال نو هم تکمیل نشد، در حالی که طی سال‌های گذشته حداقل دو، سه روز نخست سال این ظرفیت ۱۰۰‌درصد تکمیل بود.

رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی در ادامه از ساخت و ساز ۱۰۰هتل در شهر مشهد خبر داد و با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تخت‌های هتلی مشهد حدود ۲۸‌هزار نفر است‌، افزود‌: با آماده شدن و بهره‌برداری از این مجموعه‌های در حال ساخت همه هتل‌های مشهد با مشکل مواجه خواهند شد.

قانعی گفت: این افزایش ظرفیت می‌تواند هتل‌های موجود را با مشکلات زیادی مواجه کند، زیرا در شرایط موجود فقط حدود ۸/۱‌درصد مسافران مشهد از هتل‌ها استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: از سویی بسیاری از این هتل‌های در حال ساخت متعلق به شرکت‌هایی است که با عنوان خصوصی، اما وابسته به موسسه‌ها، بانک‌ها و سازمان‌های دولتی است و عملا به طور غیرمستقیم از بودجه دولتی و عمومی استفاده می‌کنند و هتل‌های بخش خصوصی قادر به رقابت با آنها نخواهند بود.

قانعی با بیان اینکه اماکن اقامتی و اسکان مسافران مشهد دارای تنوع زیادی است، افزود: این مجموعه‌ها از هتل‌های پنج ستاره تا کمپ‌ها و حسینیه‌ها را در بر می‌گیرد، زیرا طیف مسافران ورودی به این شهر هم دارای تنوع زیادی است و در این طیف از فقیر و غنی و متوسط تا مشاغل مختلف را در بر می‌گیرد.

وی اظهار کرد‌: فقط ۸/۱‌درصد ظرفیت اقامتی مشهد در بخش هتلی است و بقیه در مهمانپذیرها، هتل آپارتمان‌ها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها و کمپ‌ها و خانه‌های شخصی اسکان می‌یابند.

به گفته وی، براساس یک بررسی و نظرسنجی که سال گذشته در میان مسافران مشهد انجام شد ۳۱/۴‌درصد مسافران مشهد در خانه‌های شخصی اسکان می‌یابند، ۱۲/۶‌درصد در حسینیه‌ها، ۸/۸‌درصد در مسافرخانه‌ها، ۷/۶‌درصد در مدارس، ۶/۹‌درصد در هتل آپارتمان‌ها و ۶/۶‌درصد در حاشیه پارک‌ها و خیابان‌ها اتراق می‌کنند.

وی افزود: البته امسال با افزایش تعداد کمپ‌های زائر بخشی از مسافران خیابان خواب به این بخش انتقال یافته‌اند.

به گفته وی، نیم‌درصد از جمعیت مسافر ورودی به شهر هم زائرانی هستند که خود خانه شخصی دارند.

وی با بیان اینکه قیمت اقامت در هتل در مقایسه با بسیاری از بخش‌های دیگر کمتر است، گفت: براساس این بررسی ۱۸/۵‌درصد مسافران مشهد تجار و کسبه پردرآمد هستند و هشت‌درصد دیگر هم دارای درآمدهای بالای ۱۰‌میلیون ریال هستند.

وی با بیان اینکه ساخت و سازهای هتلی باید کنترل شده و متناسب با ظرفیت‌ها انجام شود، افزود: باید زمینه‌های استفاده و استقبال مسافران با استفاده از شیوه‌های مختلف از اماکن اقامتی از جمله هتل‌ها را فراهم کرد.