افزایش ظرفیت پالایش نفت‌خام

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت پالایش نفت بندرعباس، در شرایطی که تحریم‌های نفتی بر کشور حاکم است، متخصصان پالایشگاه نفت بندرعباس با اشراف کامل بر فرآیند پالایش نفت‌خام و ظرفیت‌های تولیدی و با استفاده از خلاقیت، خرد جمعی و اعمال تغییرات مبتکرانه در واحد کاهش گرانروی این پالایشگاه، با کمترین میزان هزینه، ظرفیت پالایش نفت‌خام را به ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش دادند.

در واحد کاهش گرانروی ته مانده برج‌های تقطیر در خلأ در دمای بالا به محصولات سبک تر تبدیل می‌شد که با انجام مطالعات گسترده کارشناسی و با بهینه‌سازی فرآیند تولید و حداکثر بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در این واحد، امکان پالایش نفت‌خام در آن محقق شد. همچنین استفاده از تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته دراین واحد، موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: این طرح با اقدامات ارزشمند کارکنان، با هدف افزایش ظرفیت خوراک نفت‌خام پالایشگاه و بهینه‌سازی ظرفیت تولید برای تحقق اقتصاد مقاومتی، با بررسی‌های فنی و عملیاتی، انجام شبیه‌سازی‌های فرآیندی، شناسایی تنگناهای عملیاتی و فرآیندی، انجام آزمایش‌های میدانی و رفع تنگناها، با احداث خطوط لوله‌های انتقال جدید و تغییرکاربری برخی از تجهیزات و بهینه‌سازی شبکه‌های آب، برق و بخار اجرا شد.

هاشم نامور با بیان اینکه اکنون واحد کاهش گرانروی با ظرفیت خوراک ۳۰ هزار بشکه در روز در سرویس پالایش نفت‌خام قرار گرفته است افزود: با اجرای این طرح در مجموع ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز فرآورده نفتی شامل ۱۲۰ هزار لیتر گاز مایع، یک میلیون و ۱۳۰ هزار لیتر بنزین، یک میلیون و ۵۰ هزار لیتر نفت گاز و ۲میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر نفت کوره به تولیدات پالایش نفت بندرعباس افزوده شد. وی با اشاره به اهمیت و صرفه‌جویی ارزی-ریالی قابل‌توجه این اقدام در پالایش نفت بندرعباس تصریح کرد: با توجه به محاسبات فنی و اقتصادی انجام شده اگر اکنون بخواهیم یک واحد تقطیر پالایشگاهی همراه با سرویس‌های جانبی مورد نیاز و با ظرفیت ۳۰ هزار بشکه در روز احداث کنیم، علاوه بر ۴ سال زمان به میزان تقریبی ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مورد نیاز است.

مدیرعامل پالایش نفت بندرعباس اظهار کرد: اجرای این طرح موجب بهبود عملکرد اقتصادی این شرکت شده و سود حاصل از اجرای طرح نیز ۱۷ میلیون دلار در سال برآورد می‌شود.

نامور با اشاره به برخی از نتایج و دستاوردهای این طرح گفت: حداکثر بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و منابع موجود در پالایشگاه، افزایش توان ظرفیت پالایشی و تامین بیشتر انرژی مورد نیاز کشور، افزایش ظرفیت تولید فرآورده‌های گاز مایع، بنزین، نفت گاز و نفت کوره به میزان ۴.۷۰۰.۰۰۰ لیتر در روز، عدم نیاز به سرمایه‌گذاری برای احداث یک پالایشگاه جدید ۳۰هزار بشکه‌ای، پیشگیری از فروش ۳۰ هزار بشکه در روز نفت‌خام و جلوگیری از خام‌فروشی، تولید بیشتر فرآورده‌های نفتی به‌منظور صادرات فرآورده‌ها و بهینه‌سازی الگوی فرآیندی تولید در پالایشگاه نفت بندرعباس بخشی از دستاوردهای اجرای این طرح است. وی افزود: بهبود کیفیت نفت کوره نهایی پالایشگاه و کاهش میزان گوگرد آن، افزایش بهره‌وری، بهینه‌سازی مصرف انرژی، ارتقای سطح دانش و تجربه نیروی انسانی، ایجاد بسترهای لازم برای تربیت نیروهای متخصص و امکان انتقال تجارب و دانش بومی و ایجاد روحیه اعتماد به نفس و خودباوری نسبت به توان و تولید داخلی نیز از دیگر دستاوردهای اجرای طرح مبتکرانه افزایش ۳۰ هزار بشکه ظرفیت پالایش نفت‌خام در واحد کاهش گرانروی است.