طرح بازار «بدون خودرو»

سعید نیکوخصلت با بیان اینکه در یکی از جلسات شورا ممنوعیت تردد تریلی، کامیون، کامیونت و مینی‌بوس در بازار تبریز، محدوده دارایی و قاری کورپوسی بررسی شد، افزود: تبریز، نیازی به هویت‌سازی ندارد، فقط باید هویتی که تبریز دارد را به دنیا معرفی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه شورای شهر به اهمیت توسعه متوازن و پایدار شهری واقف بوده و یکی از ستون‌های اصلی توسعه را توسعه فرهنگی-اجتماعی می‌داند، اضافه کرد: هنر، در بخش‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه یک رویکرد مهم بوده و می‌تواند اثربخشی بالایی داشته باشد، چراکه وسیله‌ای برای ارتباط با مردم بوده و علاوه بر مباحث اقتصادی، می‌تواند در اوقات فراغت، افزایش سطح آگاهی مردم و ارتباط بین‌المللی نقش‌آفرینی کند.

وی با تاکید بر اینکه شورای پنجم تبریز در مورد شهرهای خلاق نیز تمرکز دارد، گفت: شهرهای خلاق از جذب توریست کسب درآمد کرده و ظرفیت‌های توریستی خود را توسعه می‌دهد؛ بالطبع، توریست‌ها جذب همایش‌ها، فستیوال‌ها، اکسپوها، رویدادهای هنری و اماکن فرهنگی، تاریخی، ورزشی و... می‌شوند و وقتی این شرایط در یک شهر فراهم باشد، به آن «شهر خلاق» می‌گویند.

نیکوخصلت به عملکرد شورای پنجم در حوزه حمایت از هنرمندان و کسب‌وکارهای هنری اشاره کرد و افزود: در این زمینه کارگروه و کمیته‌های مخصوصی ایجاد شده و از مشاوران خوب کمک گرفتیم تا در حوزه حمایت از هنرمندان گام برداریم. یکسری اسلوب‌ها و شیوه‌نامه‌هایی نیز درحال تصویب است تا اگر هنری خوش ‌درخشید، مورد حمایت واقع شود.

وی با بیان اینکه در این زمینه به بلک‌باکس‌ها توجه شده و امسال حداقل یک بلک‌باکس در سطح استاندارد در تبریز ایجاد می‌شود، ادامه داد: در حوزه حمایت از هنرهای معاصر نیز به‌عنوان مثال، فضایی در جوار مقبره‌الشعراء برای نمایش آثار استاد حسینی، مجسمه‌ساز درنظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه به تمرکز و تجمیع آثار هنرهای تجسمی در تبریز توجه داریم، اظهار کرد: تبریز هنرمندان بسیار شناخته‌شده و برجسته‌ای دارد و همچنین آثار بسیاری از هنرمندانی چون استاد رسام نخجوانی و استاد بخت شکوهی داریم که بسیار باارزش هستند؛ در شورای شهر نیز چند جلسه برگزار کردیم تا این آثار فاخر را یک‌جا جمع کرده و از پراکندگی موزه‌ها و آثار جلوگیری کرده و در یک بخش متمرکز کنیم تا علاوه بر سهولت بازدید برای گردشگران، به یک برند برای شهر تبریز تبدیل شود.

بلک باکس یا جعبه سیاه عبارت است از یک سالن اجرای نمایش مکعب‌شکل که دیواره‌های آن سیاه رنگ‌آمیزی شده باشد. تمامی امکانات این سالن همچون صحنه، نورپردازی، ماشین آلات و محل قرارگیری تماشاگران باید پرتابل و قابل حرکت باشند.

دبیر شورای شهر تبریز با بیان اینکه هنرمندان و مجموعه‌داران آماده خلق چنین فضایی برای شهرمان هستند و باید مراقب باشیم که به شهرهای دیگر نروند، افزود: باید مراقب رویدادهای هنری شهرمان باشیم تا رشد یافته و به برندی برای شهرمان تبدیل شوند.

وی با تاکید بر اینکه معتقدیم تبریز بیش از اینکه شهری اقتصادی، صنعتی و سیاسی باشد، شهری با برندهای تاریخی، فرهنگی و هنری است، افزود: زمانی که اعضای شورا چنین دیدگاهی دارند، برندینگ تبریز نیز با این دیدگاه پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به پیش‌رو بودن برگزاری پنجمین دوره اکسپوی تبریز (نمایشگاه فروش آثار هنری) خاطرنشان کرد: باید از اکسپوی تبریز الهام بگیریم و حامی این رویداد هنری باشیم؛ همچنین باید قوانینی تصویب شود تا این برند برای تبریز شناخته‌شده و ماندگار شود.

وی با تاکید بر اینکه باید اکسپوی تبریز به‌گونه‌ای حمایت شود که تداوم داشته باشد، اظهار کرد: اکسپوی تبریز بسیار ارزشمند بوده و می‌تواند فصل جدیدی در اقتصاد هنر این شهر تعریف کند.

دبیر شورای شهر تبریز گفت: اعضای شورای شهر نیز موافق این رویداد بوده و معتقدند این اکسپو می‌تواند توسط بخش‌خصوصی با موفقیت پیش برود.