بابک رضی‌منش با بیان اینکه وقوع چهار، پنج مورد ساخت‌وساز غیرمجاز مانع اصلی ثبت جهانی روستای تاریخی «کندوان» بوده است، گفت: از سال ۱۳۸۵ دیگر اجازه وقوع چنین اتفاقاتی در روستا داده نشده است. وی اضافه کرد: در طرح مطالعاتی روستای کندوان برای همه ساخت‌وسازهای غیرمجاز برنامه لازم پیش‌بینی و تعیین تکلیف شده است.

فرماندار اسکو گفت: در طرح مطالعاتی روستای کندوان همچنین حذف ورود خودرو به داخل روستا و بافت تاریخی پیش‌بینی شده بود که از چند هفته قبل اعمال می‌شود؛ البته توقفگاه خودرو برای این منظور در بیرون روستا ایجاد شده تا گردشگران دچار مشکل نشوند. وی افزود: ساماندهی بازارچه روستا و مدیریت واحدهای تجاری کانکس از دیگر اقدامات همسو با ممنوعیت ورود خودرو به داخل روستای کندوان است.

 وی گفت: برای مدیریت سرریز جمعیت روستای کندوان نیز تدابیر لازم اندیشیده شده و اکنون ۱۲۰ قطعه زمین برای واگذاری به مازاد جمعیت روستا اختصاص یافته است.

رضی‌منش افزود: پاره‌ای اقدامات نیز انجام شده که نتیجه‌بخشی آنها زمانبر خواهد بود و شورای راهبردی کندوان با حضور چند استاد دانشگاه و مشاوره یک شرکت موفق در حوزه گردشگری برای ارتقای جایگاه این منطقه گردشگری می‌کوشد.

وی اضافه کرد: ایجاد زیپ لاین، راه‌اندازی سایت پرواز پاراگلایدر به‌دلیل خطرناک بودن پرواز بالن در اقلیم منطقه، ورزش‌های بومی و محلی و ایجاد کتابخانه مرجع به زبان انگلیسی برای بهره بردن گردشگران خارجی از اقدامات درحال انجام برای توسعه و رونق گردشگری در روستای تاریخی کندوان است.