ساخت ۱۰۰ مدرسه در کشور برنامه گروه مالی گردشگری

یکی از اشکال مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها، کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی و تامین نیازهای اساسی مناطق کم‌برخوردار کشور به‌شمار می‌رود. حرکت جدیدی که چند سالی است شاهد آن هستیم، شکل‌گیری بنیادی خیریه توسط گروه مالی گردشگری است که چند هلدینگ زیرمجموعه آن فعالیت دارند. بنیاد نیکوکاری یاس فاطمه‌النبی که در راستای عمل به مسوولیت اجتماعی این هلدینگ تاسیس‌ شده است، نقش قابل‌‌توجهی در زمینه پیشگیری از تشدید ‌آسیب‌های اجتماعی و توان‌بخشی اقشار کم‌برخوردار و آسیب‌پذیر دارد. هلدینگ‌های گروه مالی گردشگری در کنار نقش اصلی خود در تولید و اشتغال، سعی در پرداختن به مسائل اجتماعی کشور دارند که آن را از طریق تاسیس این بنیاد نیکوکاری دنبال می‌کنند.

 تامین بیش از ۹۹ درصد منابع بنیاد توسط گروه مالی گردشگری

مدیرعامل بنیاد نیکوکاری یاس فاطمه‌النبی با اشاره به شکل‌گیری این بنیاد در شهریور ۱۳۹۳، می‌گوید:‌ بنیاد نیکوکاری یاس فاطمه‌النبی موسسه‌ای غیرانتفاعی است که با مجوز سازمان بهزیستی کشور و اداره کل ثبت شرکت‌های سازمان اسناد کشور تاسیس ‌شده است.

فائض فرخی بابیان اینکه بر اساس اساسنامه، اهداف بنیاد بیشتر در حوزه پیشگیری از مسائل و مشکلات اجتماعی و توان‌بخشی اقشار کم برخوردار جامعه است، اضافه می‌کند: بنیاد یاس فاطمه‌النبی تحت حمایت‌ها و پوشش مالی و معنوی گروه مالی گردشگری و هلدینگ‌های تابع آن به‌ویژه بانک گردشگری است.

وی بابیان اینکه بیش از ۹۹درصد منابع بنیاد توسط این هلدینگ‌ها تامین می‌شود، تصریح می‌کند: بیشتر حمایت‌های مالی از بنیاد نیکوکاری یاس فاطمه‌النبی توسط بانک گردشگری انجام می‌شود؛ همچنین هلدینگ‌های سمگا، ماهان و نگین و شرکت‌های زیرمجموعه ‌آنها در تامین منابع مالی این بنیاد مشارکت دارند. فرخی با یادآوری اینکه خیریه نیکوکاری یاس فاطمه‌النبی با دستور مستقیم مهدی جهانگیری، رئیس گروه مالی گردشگری تاسیس‌ شده است، اظهار می‌کند: بنیاد در مدت شکل‌گیری خود فعالیت‌های متنوعی همچون کمک‌های درمانی به بیماران صعب‌العلاج، تهیه پک‌های بهداشتی، تحصیلی، غذایی، جهیزیه و مدرسه‌سازی داشته است.

 ساخت ۲۶ مدرسه در مناطق محروم کشور

وی بابیان اینکه در بحث مدرسه‌سازی در مناطق محروم و دورافتاده کشور ورود یافته‌اند، توضیح می‌دهد: در مناطقی که داشتن مدرسه برای بچه‌ها رؤیا بوده است، اقدام به ساخت مدرسه کرده‌ایم؛ برای نمونه فقط هشت مدرسه در روستاهای محروم شهرستان حاجی‌آباد در بندرعباس و چهار مدرسه در بخش بسیار محروم جانوری شهرستان جاسک احداث کرده‌ایم.

مدیرعامل بنیاد نیکوکاری یاس فاطمه‌النبی بابیان اینکه دریکی از روستاهای بسیار دورافتاده چابهار در حال ساخت مدرسه‌ای بسیار بزرگ هستند، تصریح می‌کند: امیدواریم تا پایان سال این مدرسه به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به شعار مطرح ‌شده از سوی جهانگیری و مدیرعامل بانک گردشگری مبنی بر اینکه هر شعبه بانک یک مدرسه، می‌گوید: ازآنجا ‌که بانک گردشگری در کشور دارای ۱۰۰ شعبه است، این استراتژی تبیین شده که ۱۰۰ مدرسه در ایران ساخته خواهد شد. فرخی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۶ مدرسه در کشور ساخته‌اند، اظهار می‌کند: ساخت سایر مدرسه‌ها را نیز در دستور کار داریم که به‌تدریج و بر اساس منابع خود آنها را به‌عنوان هدف اصلی بنیاد خواهیم ساخت.

 ساخت مجموعه‌های ورزشی چندمنظوره در مناطق محروم

وی با بیان اینکه در زمینه ورزشی نیز ورود یافته‌اند، می‌گوید: زمین چمن در شهرستان حاجی‌آباد بندرعباس، دو سالن ورزشی چندمنظوره در استان هرمزگان و کرمان احداث کرده‌ایم.

فرخی همچنین از کلنگ‌زنی یک مجتمع ورزشی چندمنظوره در شهرستان بناب تبریز خبر داد و افزود: امیدواریم بتوانیم در آینده برای ساخت و توسعه آن تامین منابع کنیم و به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

 ایجاد سالن ۶ هزار متری حرفه‌آموزی برای زندانیان مواد مخدر کرمان

فرخی بابیان اینکه در استان‌های جنوبی کشور با پدیده مواد مخدر روبه‌رو هستیم که بیشتر خانواده‌ها درگیر این مساله هستند، تصریح می‌کند: بیشتر افرادی که درگیر مواد مخدر هستند افرادی خرده‌فروش هستند که معمولا پس از‌ آزادی از زندان به دلیل نداشتن شغل خیلی زود دوباره زندانی می‌شوند. وی بابیان اینکه بر این اساس با همکاری اداره کل زندان‌های استان کرمان و سازمان فنی و حرفه‌ای، اقدام به اجرای پروژه توانمندسازی زندانیان کرده‌اند، توضیح می‌دهد: در کنار زندان کرمان سالن ۶ هزار متری را تعریف کردیم تا طی مدت سه سال به همه زندانیان مواد مخدر حرفه‌آموزی کنیم؛ به این ترتیب پس از آزادی با حرفه‌ای که آموخته‌اند مشغول به کار شوند. فرخی بابیان اینکه از فروردین امسال این سالن به بهره‌برداری رسیده است و کارگاه‌ها فعال‌شده‌اند، ادامه می‌دهد: پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم کاری بسیار اساسی و بنیادین در حوزه اشتغال‌زایی انجام بدهیم؛ زیرا در بحث جرائم تبعات بسیار زیادی نه‌تنها گریبان خانواده‌ها را می‌گیرد بلکه نتیجه منفی آن جامعه را درگیر می‌کند.

 کمک به بچه‌های یتیم در مناطق جنوبی کشور

مدیرعامل بنیاد نیکوکاری یاس فاطمه‌النبی یکی از اقدامات جدید بنیاد را شناسایی ۶۰ بچه یتیم در مناطق جنوبی کشور و تحت پوشش قرار دادن آنها بیان می‌کند و می‌گوید: پدیده قاچاق سوخت در مناطق جنوبی کشور یکی از آسیب‌هایی است که تبعات آن خانواده‌ها را درگیر کرده و بسیاری از آنها بی‌سرپرست شده‌اند. وی با بیان اینکه سعی کرده‌اند با شناسایی این خانواده‌ها، فرزندان آنها را تحت پوشش قرار دهند، توضیح می‌دهد: این پوشش در قالب تامین پک‌های مواد غذایی و تحصیلی و کمک‌هایی ازاین‌دست است.

 یاری‌رساندن به سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه کشور

فرخی یکی دیگر از اقدامات این بنیاد را یاری‌رساندن به موسسات و سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌های دیگر بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: موسساتی همچون خانه سالمندان با توجه ‌به شرایط اقتصادی کنونی با مشکلاتی روبه‌رو هستند که سعی کرده‌ایم برای ادامه حیات به‌ آنها کمک کنیم؛ در این راستا بیش از ۱۰ مورد به این موسسات در تهران کمک کرده‌ایم و خواهیم کرد.وی با اظهار اینکه بنیاد نیکوکاری یاس فاطمه‌النبی، بنیادی نوپاست که از هیچ منبع دولتی بهره نمی‌گیرد، ادامه می‌دهد: بااین‌حال بنیاد سعی کرده است در حد توان خود و با کمک هلدینگ‌ها، خدماتی را به جوامع نیازمند و محروم کشور ارائه بدهد.