افتتاح باغ شهر تبریز

طرح احداث و احیا این باغ شهر با هدف افزایش سرانه فضای سبز و تامین امکانات رفاهی و تفریحی شهروندان به‌صورت معماری باغ‌های تاریخی و کهن ایرانی انجام گرفت. این بوستان بزرگ که بعد از ائل‌گلی بزرگ‌ترین پارک درون‌شهری تبریز محسوب می‌شود، در محل چهارراه خطیب به سمت میدان جهاد قرار دارد. محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم گفت: ایجاد فضاهای سبز و توازن در خدمات شهری قطعا می‌تواند به کاهش ترافیک نیز منجر شود. وی افزود: تغییر فضای کاربری مسکونی به فضای سبز در وضعیت کنونی اقتصاد کشور، هنر است. پورمحمدی یادآور شد: تبریز در طول تاریخ به باغ شهر معروف بوده، اما متاسفانه برخی ضرورت‌های شهری در گذشته باعث شده که بسیاری از باغ‌های این شهر تخریب شود.

استاندار با اشاره به ساخت فضای سبز در تفرجگاه عون بین علی گفت: ایجاد باغ در کوه هزینه‌هایی برای نگهداری و ایجاد آن به وجود می‌آورد در‌صورتی‌که ما باغ‌های موجود را تخریب می‌کنیم تا مسکونی شوند، عاقلانه نیست. وی در ادامه از شهروندان خواست در حفظ، نگهداری و توسعه فضاهای عمومی همچون پارک‌ها و سایر مراکز این چنینی، تلاش کرده و این مراکز عمومی را به مکان‌هایی برای توسعه اخلاق و نشاط اجتماعی تبدیل کنند. در ادامه این مراسم ایرج شهین‌باهر، شهردار کلان‌شهر تبریز گفت: بوستان باغ شهر تبریز نمونه‌ای از تبدیل منطقه مسکونی به فضای سبز برای ایجاد توازن و افزایش سرانه فضای سبز در کهن شهر تبریز است.

وی اظهار کرد: تبریز قبلا به نام باغ شهر مطرح بوده و انتظار داریم شهروندان همه جا را سبز ببینند، اما در این زمینه ضعف داریم؛ چراکه متاسفانه در گذشته تغییر کاربری فضای سبز در تبریز زیاد انجام شده است. شهین باهر با بیان اینکه تنفس‌گاه مردم را از بین نمی‌بریم، تاکید کرد: مهم‌ترین اولویت این دوره شهرداری حفظ و توسعه فضای سبز است که باغ شهر تبریز نمونه بزرگی از تغییر کاربری مسکونی به فضای سبز است. وی گفت: بوستان باغ شهر تبریز هفتمین پارکی است که امسال افتتاح شد و قرار است تا پایان امسال ۱۵ پارک دیگر به‌ویژه در مناطق محروم افتتاح شود. شهین‌باهر با بیان اینکه فضای سبز تبریز در گذشته به قدری نادیده گرفته شده که تقریباً یک سوم ائل‌گلی تملک نیافته است، گفت: هنوز از طرف مالکان و برخی افراد تلاش می‌شود درختان این محدوده از بین برود و به کاربری مسکونی و تجاری تغییر یابد. شهردار تبریز اظهار کرد: انتظار داریم مردم و شهروندان شریف تبریز به آتش زدن و قطع درختان حساس باشند و در حفظ مکان‌ها و فضاهای سبز تلاش کنند.

وی، سال ۹۹ را سال انقلاب فضای سبز تبریز نام‌گذاری کرده و گفت: بودجه سال آینده بر این اساس تنظیم خواهد شد و یقینا این پارک‌ها در سلامت فرزندانمان به‌عنوان آینده‌سازان این شهر تاثیر دارد.فریدون بابایی‌اقدم، عضو شورای شهر تبریز نیز اظهار کرد: قطعا رسیدگی به شهر ساختن فضاهای سبز، کشیدن جدول و ترمیم آسفالت خیابان‌ها لازم و اقدامی مطلوب است؛ اما نکته مهم در شهرنشینی توجه به وضعیت سکونت افراد بی‌بضاعت نیز است. وی ادامه داد: طبق قانون دولت و حاکمیت شهرداری را موظف کرده است تا به وضعیت سکونت افراد بی‌بضاعت که در حواشی شهرها و مناطق پرخطر سکونت دارند، رسیدگی کند. این عضو شورای شهر تبریز بوستان «باغ شهر تبریز» را نمونه‌ای از نتیجه همیاری بین دستگاه‌ها دانسته و افزود: این پارک می‌تواند مصداق خوبی برای نشان دادن توانمندی‌های شهرداری تبریز باشد و نشان دهد درصورت ایجاد همکاری و همدلی بین ارگان‌ها می‌توان کارهای بسیار بزرگ‌تری انجام داد.