پایش سراسری مراکز تجاری همدان

محمد رضا بیاناتی با بیان اینکه ۵۰ مورد از عملیات‌های ما مربوط به مراکز تجاری بوده است، اظهار کرد: بارها نسبت به وضعیت ناایمن بافت‌های فرسوده پاساژهای همدان هشدار داده‌ایم، اما متاسفانه اقدامی برای رفع آن نشده است. وی با تاکید بر اینکه بافت تجاری همدان ایمن نیست، تصریح کرد: درخصوص این مشکل بارها با اتاق اصناف و سازمان صمت مکاتبه کرده‌ایم. بیاناتی افزود: نسبت به ایمن‌سازی سینماهای همدان نیز اقدام کردیم و موفق شدیم سینما قدس همدان را به حالت ایمن درآوریم. وی با بیان اینکه ۱۷۳ مورد از عملیات امداد و نجات ما مربوط به خرابی آسانسور و افراد محبوس شده در آن بوده است، گفت: آنقدر در زمینه آسانسور سختگیری کردیم که اداره استاندارد وارد کار شد. بیاناتی با بیان اینکه برای اخذ پایان کار ساختمان باید پروانه ایمنی ساختمان را ارائه دهند، اظهار کرد: در ۶ ماه امسال، ۵۱۵مورد پروانه ایمنی صادر شده است. وی افزود: از سال ۹۵ تاکنون ۱۹۰۰ نقطه از ساختمان‌های شهر پایش شده است. وضعیت ساختمان‌های جدیدالاحداث همدان امن است، اما به شرطی که مردم ادوات ایمنی را جا به جا نکنند. وی در ادامه گفت: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی یکی از سازمان‌های وابسته به شهرداری‌ها است که همواره دچار تغییرات مثبت شده است.

بیاناتی  با بیان اینکه آتش‌نشانی از نظر ساختار سازمانی و نیروی انسانی بزرگ‌ترین سازمان شهرداری است، تصریح کرد: حیطه وظایف آتش‌نشانی فقط در حوزه عملیاتی نیست؛ بلکه ۴۰ درصد زمینه عملیاتی و مابقی مربوط به زمینه پیشگیری و آموزش است. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: برخلاف اینکه مردم احساس می‌کنند آتش‌نشانی فقط برای خاموش کردن آتش است باید بگوییم که اینگونه نیست و یکی از وظایف مهم این سازمان پایش و نظارت بر ایمنی ساختمان‌ها است. بیاناتی افزود: در ۶ ماه نخست امسال، ۸۸ هزار و ۶۴۸ تماس با مرکز پیام این سازمان برقرار شده که از این تعداد ۲ هزار و ۳۹۸ تماس منجر به عملیات شده است. همچنین بیش از ۸ هزار تماس اشتباه بوده و متاسفانه ۵ هزار و ۹۹۲ تماس مربوط به مزاحمت‌های تلفنی بوده است.

وی افزود: میانگین تماس‌های روزانه مردم با سامانه ۱۲۵، ۴۷۷ تماس است. به‌طور معمول روزانه ۱۳ تماس منجر به انجام عملیات می‌شود. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان درخصوص مزاحمت‌های تلفنی اظهار کرد: ۷۳ درصد از مزاحمت‌های تلفنی سازمان آتش‌نشانی مربوط به کودکان و بقیه مربوط به بزرگسالان بوده است. در سال‌های گذشته تعدادی از عوامل ایجاد مزاحمت به مقامات قضایی معرفی شدند. بیاناتی با تاکید بر اینکه نخستین دستگاه خدمات‌رسانی که به ثانیه و دقیقه عمل می‌کند، آتش‌نشانی است، اظهار کرد: در صورتی که اوضاع جاده‌ای و جوی مناسب باشد نیروهای عملیاتی باید حداقل در مدت زمان ۵ دقیقه در محل حادثه حاضر شوند. وی با اشاره به اینکه فروردین امسال در زمینه سیلاب ورود کردیم و ظرف ۲۴ ساعت ۳ هزار و ۱۰۰ تماس با این مرکز گرفته شد، اظهار کرد: در طول یک شب بیش از ۱۰۰ عملیات آبکشی انجام شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان در ادامه به مقایسه آمار عملیات ۶ماه امسال نسبت به سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: در این مدت میزان تماس مردم با سامانه ۱۲۵، ۲۰درصد افزایش یافته و تماس‌های منجر به عملیات نیز ۱۶ درصد رشد داشته که آن هم به‌خاطر بارندگی‌های شدید امسال و پوشش‌های گیاهی وسیع بوده است. بیاناتی با بیان اینکه میزان تماس‌های اشتباه با سامانه ۱۲۵ نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد کاهش داشته است، گفت: تماس‌های مربوط به مشاوره و راهنمایی ایمنی نیز ۱۱۵ درصد رشد داشته است. وی با تاکید بر اینکه به نیروهای خود اعلام کردیم هنگام اعزام به عملیات، آژیر نکشند، تصریح کرد: کشیدن آژیر فقط برای زمانی است که راه بسته باشد و اجازه عبور به خودروی آتش‌نشانی ندهند، در غیر این صورت برای کمک به آرامش مردم آژیر کشیده نمی‌شود. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان با بیان اینکه هر ایستگاه آتش‌نشانی باید ۵۰ هزار نفر را پوشش دهد، گفت: تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر همدان استاندارد است و کمبودی احساس نمی‌شود.