تخصیص اعتبار  به صنایع خوزستان

سید نوراله حسن زاده اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی، موضوع تامین مالی است که با توجه به نوسانات اقتصادی کشور امکان تداوم فعالیت واحدها را با مشکل روبه‌رو کرده است. وی گفت: صنایع و واحدهای تولیدی با مشکل نقدینگی به‌دلیل تحریم، نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه، رکود حاکم بر بازار و نیز مطالبات از شرکت‌های مختلف روبه‌رو هستند. حسن زاده ادامه داد: سهمیه خوزستان از محل این اعتبارات ۶ هزار میلیاردریال است که در سه بخش کشاورزی، گردشگری و صنعت توزیع  شد. وی گفت: به همین منظور طرح‌های تسهیلاتی مختلفی از سوی دولت برای حمایت از واحدهای تولیدی تعیین و اجرا شده است. سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان با اشاره به طرح‌های حمایتی از واحدهای تولیدی اظهار کرد: طرح تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی یا طرح رونق تولید، پرداخت تسهیلات با بهره ۱۸ درصد و بدون در نظر گرفتن بدهی معوق، چک برگشتی، به مرحله اجرا گذاشته شد.

حسن‌زاده در ادامه با اشاره به عملکرد کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خوزستان که کار بررسی مشکلات صنایع و واحدهای تولیدی را برعهده دارد، اظهار کرد: از پارسال تاکنون مشکلات ۸۸۲ واحد تولیدی در این کارگروه مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد ۴۲۰مصوبه رفع موانع بر سر راه این واحدهای تولیدی تعیین و اجرا شد و بررسی مشکلات سایر واحدهای تولیدی همچنان ادامه دارد. وی با بیان اینکه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خوزستان از کارگروه‌های مهم و تاثیرگذار است،  افزود: برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سال رونق تولید و حمایت از تولید داخلی، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اقدامات گسترده‌ای انجام داده است. وی گفت: مشکلات دریافت تسهیلات، تعیین تکلیف بدهی‌های معوق، فشارهای امور مالیاتی، قوانین سخت بیمه از مشکلاتی است که واحدهای تولیدی با آن روبه‌رو هستند. 

حسن‌زاده افزود: با توجه به مصوبه هیات دولت قرار شد با تصویب و تایید کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، تمامی کارفرمایان خوزستان از تولیدی، پیمانکاری، صنفی و کشاورزی از بخشودگی جرایم تامین اجتماعی برخوردار شوند و با توجه به اعلام آمادگی تامین اجتماعی برای همکاری حداکثری پیش‌بینی می‌شود مبلغ قابل‌توجهی ناشی از اجرای طرح فوق بخشودگی به نفع تولید اعمال شود. وی گفت: تعدادی از مصوبات این ستاد هنوز اجرا نشده و بعضی سازمان‌ها متاسفانه در این ستاد عملکرد خوبی ندارند. حسن‌زاده با بیان اینکه اجرای مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید الزامی است، افزود: اگر سازمانی مصوبات این ستاد را اجرا نکند به دستگاه قضایی معرفی می‌شود و تاکنون دو دستگاه اجرایی که عملکرد ضعیفی در این ستاد داشتند به مسوول اقتصاد مقاومتی دادگستری کل خوزستان معرفی شده‌اند.