سهم استارت‌آپ‌ها در صنعت نفت

سورنا ستاری افزود: اکنون بیش از ۱۳۰ نوع خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان در حال ارائه است. مهم‌تر از خدماتی که دولت ارائه می‌کند، همت و انگیزه‌ای است که کارآفرینان برای فعالیت و تولید داشته و دارند. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری تصریح کرد: اعتماد به نفس و انگیزه شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینان بزرگ‌ترین سرمایه برای کشور است. دولت نیز پیرو تصمیمات اتخاذ شده، بودجه لازم را برای بحث‌های زیرساختی در خوزستان تامین خواهد کرد. ستاری اظهار امیدواری کرد: همکاری لازم برای بخش‌های دولتی و غیردولتی در استان وجود داشته باشد تا شاهد توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در خوزستان باشیم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: آنچه برای استان خوزستان در بحث شرکت‌های دانش‌بنیان دارای اهمیت است مساله همدلی است که همه بخواهند محیط کسب و کار در درون استان توسعه پیدا کند. وی درخصوص عملکرد پارک‌های فناوری ادامه داد: پارک‌های موفق کشور، پارک‌هایی هستند که نسبت هزینه‌کرد بخش خصوصی به دولتی در آنها ۸ به یک است.  وی با بیان اینکه ابتدا باید مفهوم توسعه را در استان تعریف کنیم، اظهار کرد: اینکه فکر می‌کنیم اشتغال و نوآوری با پول به وجود می‌آیند صحیح نیست و همه این مسائل به دلیل وجود فرهنگ نفتی در درون کشور و استان خوزستان است. زمانی می‌توانیم در خوزستان اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشیم که همه مسولان بخواهند اقتصادی جدا از نفت داشته باشند. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری تصریح کرد: آنچه باعث رشد و توسعه یک استان می‌شود، ظرفیت‌های بومی آن استان است و ما نیز روی این ظرفیت‌های بومی برای رشد و توسعه تاکید داریم. اقتصاد دانش‌بنیان بر پایه این ظرفیت‌های بومی شکل می‌گیرد و رشد می‌کند و باید به این ظرفیت‌ها توجه ویژه‌ای کرد.

ستاری با بیان اینکه باید زاویه حرکت را در بسیاری از موضوعات تغییر دهیم گفت: بسیار خوشحال هستم که همه به دنبال این مساله هستند و اگر همه بخواهند قطعا شرایط بهبود پیدا می‌کند و مسائل حل خواهد شد. در خوزستان باید به کارآفرینی توجه و محیط برای شخص کارآفرین مهیا شود تا آن شخص بتواند به تولید شغل بپردازد. استاندار خوزستان نیز گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در خوزستان اکنون سهم عمده‌ای از تامین نیازهای نفت را به عهده دارند. اگر شرایط برای فعالیت این شرکت‌های دانش‌بنیان به شکل بهتری فراهم شود، قطعا امکان رشد این شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر مهیا خواهد شد. غلامرضا شریعتی اظهار کرد: استعدادها و ظرفیت‌های بسیار خوبی در مراکز رشد و دانشگاه‌های استان خوزستان وجود دارد اما متاسفانه زمینه و شرایط لازم برای بارور شدن همه این استعدادها در خوزستان فراهم نشده است.

وی افزود: انتظار داریم تا حوزه معاونت علمی رئیس‌جمهوری نگاه ویژه‌ای روی این مساله و کلان‌شهر اهواز داشته باشد تا بتوانیم شرایط را برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بهبود ببخشیم و از این ظرفیت‌ها برای توسعه استان استفاده کنیم. استاندار تصریح کرد: از سال ۹۵ که تفاهم‌نامه‌ای میان وزرای کار و ارتباطات منعقد شد، توانستیم جهش خوبی را در حوزه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در درون استان داشته باشیم اما با توجه به میزان نیاز استان به چنین مسائلی، ظرفیت وجود دارد که باید مورد استفاده قرار بگیرد. شریعتی ادامه داد: در حوزه نفت اقدامات ارزشمندی توسط بخش علمی استان انجام گرفته است. شرکت‌های دانش‌بنیان در خوزستان اکنون سهم عمده‌ای از تامین نیازهای نفت را به عهده دارند. اگر شرایط برای فعالیت این شرکت‌ها به شکل بهتری فراهم شود، قطعا امکان رشد شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر مهیا خواهد شد.