آزادی اندیشه، زیربنای پیشرفت است عكس: president.ir

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی پارک فناوری پردیس را یکی از مراکز بسیار ارزشمندی که می‌تواند مبدأیی برای تحولات بسیار خوب ‌باشد، توصیف کرد و گفت: طی ۵ سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در حوزه علم و فناوری انجام شده که بیشترین مسوولیت آن بر دوش شرکت‌های دانش‌بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بوده است و در این عرصه تمام دستگاه‌ها و ارگان‌ها به‌طور شبانه‌روزی در تلاش و کوشش بوده‌اند تا زیربنای لازم را برای حرکت فناورانه به‌وجود آورند. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه آزادی اندیشه اولین زیربنا برای رشد و توسعه فناورانه است، گفت: باید شرایط و محیط آزاد برای طرح فکر و ایده در زمینه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و علمی در کشورمان وجود داشته باشد. روحانی با اشاره به اینکه علم و دانش پایه اصلی فناوری است، اظهار کرد: برای اینکه روند علم و دانش شتاب پیدا کند، باید در دانش‌های پایه رشد یابد و چنانچه در علوم پایه رشد نکنیم، ستون‌های اصلی برای ایجاد ساختمان روی آن وجود نخواهد داشت.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اگر استاد دانشگاه و دانشجو برای بیان دیدگاه‌ و اظهارنظر خود آزاد نباشد، امکان پیشرفت نیز وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هنوز هم فکر نمی‌کنم آن میزان آزادی که در دوران خودمان در ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته در حوزه علمیه قم وجود داشت، در دانشگاه‌های ما وجود داشته باشد. در آن دوران در حوزه علمیه یک عالم و استاد، تمام علمای بزرگ و نظرات آنها را نقد می‌کرد و کنار می‌گذاشت و گاهی حتی دیدگاهی که روی آن علما و فقهای بزرگ اجماع داشتند به راحتی توسط مدرس رد می‌شد و نام بزرگ‌ترین فقها را می‌آوردند و می‌گفتند که اشتباه کردند و در همان جلسه شاگرد نیز به راحتی اظهارنظر مدرس را مورد اشکال قرار می‌داد. به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهوری افزود: البته آن وقتی که ما دانشجو بودیم چنین آزادی در دانشگاه‌ها نبود که یک دانشجو این‌گونه روبه‌روی استاد بایستد و با این طلاقت لسان و آزادی زبان حرف بزند. وی تاکید کرد: من می‌خواهم بگویم که دولت، حکومت و نظام باید زیرساخت‌ها را برای شما آماده کند. ما فکر می‌کنیم زیرساخت یعنی ساختمان یا یعنی وام و پول؛ نه اینها نیست. اولین زیرساخت آزادی است، اگر دولت بتواند هم زیرساخت‌های فیزیکی را آماده کند و هم زیرساخت‌های مهم حقوقی را آماده کند. وقتی شما می‌خواهید یک فناوری و اختراع را به ثبت برسانید ماه‌ها گرفتار کوچه و پس‌کوچه می‌شوید. این همان زیرساخت‌های حقوقی و مقرراتی است که دولت و مجلس باید به وجود بیاورد.

شرایط خوب و دشوار

روحانی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اینکه شرایط امروز کشور هم خوب و هم سخت است، اظهار کرد: یکی از اعتقادات و باورهای دولت از ابتدای کار در سال ۹۲ تاکنون بر این بوده که علم نیز همانند هنر، فناوری، اخلاق و ایمان، مرز نمی‌شناسد و مولفه‌های علمی در همه جای دنیا یکسان است و مرزی ندارد. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در حوزه فناوری نیز مرز معنا ندارد و کمتر فناوری است که صد درصد آن را یک فرد یا یک کشور به‌طور کامل در اختیار داشته باشد و چه بسا برخی از قطعات یک محصول را از سایر کشورها تامین می‌کنند و این نیازمند وجود ارتباط با سایر کشورهاست. روحانی با تاکید بر اینکه یکی از وظایف دولت برقراری ارتباط سهل با جهان است گفت: در چنین شرایطی برخی از کشورها به فکر احداث دیوار در مرزهای خود افتاده‌اند که در تامین بودجه آن با کنگره با مشکل مواجه هستند، اینها همچنین برای ویزا و علم نیز قائل به مرز و دیوار هستند در حالی که نمی‌دانند تمام پیشرفت‌هایشان در سایه این بوده که دیوار نداشتند.

رئیس‌جمهور افزود: بسیاری از فناوری‌های جدیدی که در داخل کشور ساخته می‌شود، ضمن تامین نیاز داخلی باید صادر شود و این زیربنای دیگری است که دولت باید آن را ایجاد کند و فضای مناسب را برای ارتباط با جهان آماده‌ سازد.