مزیت راه‌آهن شلمچه- بصره

غلامرضا شریعتی افزود: امیدواریم توسعه زیرساخت‌هایی همچون شبکه حمل و نقل و شبکه ارتباطی در کشور، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. وی گفت: راه‌آهن در خوزستان سابقه زیادی دارد و این نشست نیز می‌تواند منشا تصمیمات و تحولات مهمی در کشور باشد، از این رو حمایت از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در این حوزه می‌تواند در تحقق توسعه موثر واقع شود. شریعتی اظهار کرد: در کشور و به خصوص خوزستان طرح‌های حمل‌و‌نقلی متعددی وجود دارد که ۳۰ تا ۴۰ سال از مطالعه آنها گذشته اما به دلیل نبود منابع مالی و شرایط لازم از اجرایی شدن این طرح‌ها باز مانده‌ایم.

نماینده عالی دولت در خوزستان تصریح کرد: این وضعیت به نوعی محروم کردن جامعه و مناطق از ظرفیت‌ها و شرایط توسعه‌ای است و در صورت به‌کارگیری این استعدادها می‌توان به رفع مشکل بیکاری در مناطق مختلف کمک کرد. استاندار خوزستان راه‌آهن را یکی از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های راهبردی برای توسعه دانست و بر نقش تاثیرگذار آن در رونق و پیشرفت اقتصادی جوامع اشاره کرد. شریعتی یادآور شد: راه‌آهن در حفظ محیط‌زیست و ایجاد زیرساخت‌ها با حداقل هزینه کاربرد اساسی دارد از این رو، عقب‌ماندگی سیستم ریلی یا کم توجهی به آن از مواردی است که با کمتر توسعه یافتگی ارتباط مستقیمی دارد.

 صندوق توسعه ملی محل تامین سهم دولت در طرح‌های فاینانس ریلی

وی ادامه داد: بر همین اساس است که در اجرای طرح‌های ریالی که شکل فاینانس دارند دولت می‌تواند سهم ۱۵ درصدی خود را از صندوق توسعه ملی برداشت کند تا از این طریق به گسترش شبکه ریلی توجه بیشتری شود. نماینده عالی دولت با اشاره به اینکه پیش از این چنین شرایطی وجود نداشت، گفت: قبل از این به راه‌آهن به‌عنوان یک شرکت و سازمان درجه ۲ نگاه می‌شد. رئیس شورای ترافیک استان یادآور شد: به نظر می‌آید نگاه‌ها به راه‌آهن در حال تغییر است و اگر می‌خواهیم به نتیجه برسیم و موفق شویم قطعا یکی از راه‌های خروج از رکود گسترش و توسعه شبکه‌های ریلی در ایران است. استاندار خوزستان یادآور شد: راه‌آهن در کاهش تصادفات، رونق گردشگری، ارزان کردن سفر در حوزه‌های ایران‌گردی و جهان‌گردی تاثیرگذاری زیادی دارد.

 توسعه شبکه ریلی خوزستان متناسب با نیازها نیست

وی با اشاره به اینکه خوزستان نیاز به توسعه بیشتر شبکه‌های ریلی دارد، گفت: این توسعه باید متناسب با نیازها و ظرفیت‌ها صورت بگیرد. شریعتی گفت: بهسازی و نوسازی خطوط و گسترده کردن راه‌آهن بندرامام به اندیمشک طی دو سال گذشته، اقدامی ارزشمند در استان بود و اکنون بیشترین شبکه حومه‌ای و ایستگاه‌ها در استان و کلان‌شهر اهواز وجود دارد، اما این هنوز متناسب با نیازهای خوزستان نیست. وی با بیان اینکه حمل بار از جاده‌های استان همچنان بالا است، گفت: بندر امام خمینی(ره) در خوزستان در واردات محصولات فله و غلات سهم بسیار زیادی دارد از این رو انتقال این نوع کالاها به دیگر نقاط کشور ضرورت ایجاد زیرساخت‌های مناسب حمل‌و‌نقلی به ویژه در زمینه شبکه ریلی را طلب می‌کند. استاندار خوزستان ادامه داد: تولید ۴۳درصد از محصولات پتروشیمی کشور در استان ضرورت این زیرساخت‌ها را جدی‌تر کرده است.

 اهمیت انجام صادرات کالا به عراق از طریق شبکه ریلی

وی به ساخت راه‌آهن شلمچه به بصره اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهوری در چندماه گذشته حساسیت ویژه‌ای برای اجرای این طرح نشان داده و در این خصوص دستورهای متعددی هم به وزارت راه و شهرسازی داده است. استاندار خوزستان یادآور شد: سهم ایران در اجرای این طرح، ۳۵ کیلومتر است که با ساخت یک پل ویژه شبکه ریلی روی رودخانه شط‌العرب محقق می‌شود. در این باره دو رئیس‌جمهوری ایران و عراق به توافق‌های اولیه‌ای دست پیدا کرده‌اند. شریعتی همچنین با اشاره به اینکه موضوع این مسیر ریلی یکی از مواردی است که در سفر آینده رئیس جمهوری به عراق مطرح می‌شود، گفت: روز گذشته برای رسیدگی به این موضوع به عراق سفر کردم و با استاندار بصره جلسه داشتیم تا برای انجام توافق‌های نهایی شرایط لازم در دو طرف فراهم شود.

 راه‌آهن اهواز - اصفهان طرحی با توجیه اقتصادی

نماینده عالی دولت در استان ادامه داد: طرح بعدی که از راه‌آهن کشور انتظار داریم، ساخت طرح استراتژیک راه‌آهن اهواز-اصفهان است که از شهرهای ایذه و شهرکرد عبور می‌کند. استاندار خوزستان با بیان اینکه سال ۱۳۴۸ مطالعه این طرح توسط ایتالیا انجام شد، گفت: در مطالعات صورت گرفته آمده است راه‌آهن دوخطه برقی در این مسیر توجیه اقتصادی ویژه‌ای برای ایران دارد، اما متاسفانه هنوز اقدامی برای عملیاتی شدن آن انجام نشده است. وی افزود: این طرح در توسعه شمال خوزستان و چهارمحال‌و‌بختیاری تاثیر مستقیمی خواهد داشت که به رونق حمل بار و صنعت گردشگری کمک زیادی می‌کند و همان‌طور که کارشناسان اعلام کرده‌اند این خط ریلی می‌تواند توجیه‌دار‌ترین طرح حمل‌و‌نقلی خاورمیانه باشد. استاندار خوزستان تاکید کرد: تولیدات گروه‌های فولادی در استان به مرز ۱۵میلیون تن نزدیک می‌شود و نیاز است مواد اولیه آنها از مرکز کشور وارد استان شود. شریعتی با اشاره به اینکه تولید محصولات واحدهای پتروشیمی در خوزستان به ۲۰میلیون تن رسیده است، افزود: باید در این حوزه سرمایه گذاری شود تا جابه‌جایی خدمات و تولیدات با سرعت انجام شود.

 رتبه چهارم جابه‌جایی بار و مسافر

همچنین مدیرکل راه‌آهن جنوب با اشاره به اینکه خوزستان از نظر جابه‌جایی بار و مسافر در رتبه چهارم کشور قرار دارد، گفت: در اداره‌کل راه‌آهن جنوب به دنبال کسب درآمد بیشتر هستیم و در این زمینه تمرکز بر مسیرهایی است که تن-کیلومتر بیشتری دارند. عبدالکریم درویش‌زاده اظهار کرد: بخش بزرگی از موفقیت‌های راه‌آهن ایران مرهون بخش زیربنایی راه‌آهن است و اگر قرار باشد در راه‌آهن شاهد تغییراتی باشیم، تنها بخش زیربنایی است که می‌تواند زمینه‌ساز این توسعه باشد. وی با بیان اینکه ساخت راه‌آهن از سال ۱۳۰۶ و از بندر امام در خوزستان آغاز شد، افزود: خوزستان از نظر جابه‌جایی بار و مسافر در رتبه چهارم کشور قرار دارد و در این زمینه دارای جایگاهی خاص و ویژه در راه‌آهن کشور هستیم. مدیرکل راه‌آهن جنوب تصریح کرد: علاوه بر اینکه در راه‌آهن بحث تناژ در جابه‌جایی مطرح است، در اداره‌کل راه‌آهن جنوب به دنبال کسب درآمد بیشتر هستیم و در این زمینه تمرکز بر مسیرهایی است که تن-کیلومتر بیشتری دارند.

درویش‌زاده ادامه داد: در این زمینه امسال از نظر حمل و نقل حدود ۶ درصد رشد داشته‌ایم اما میزان درآمدهای اداره‌کل راه‌آهن جنوب در مقایسه با سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است. وی اظهار کرد: میزان بار جابه‌جا شده در خوزستان در مقایسه با سال گذشته کمتر شده است. در این زمینه سال گذشته میزان بار جابه‌جا شده در خطوط ریلی خوزستان حدود ۲۷ میلیون تن بود اما امسال تاکنون تنها توانسته‌ایم حدود ۱۹ میلیون تن بار را در اداره‌کل راه‌آهن جنوب جابه‌جا کنیم.مدیرکل راه‌آهن جنوب با بیان اینکه اکنون ۱۴قطار حومه‌ای و محلی در خوزستان فعال است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در روزهای آخر هفته میزان مسافران در خوزستان و تردد افزایش پیدا می‌کند، درصدد هستیم تعداد قطارهای محلی استان را افزایش دهیم.