استعداد خوزستان برای رشد اقتصادی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: شاکله استان خوزستان از گذشته دور تا کنون بحث منابع نفتی است و از آن زمان شهری مانند مسجدسلیمان که با توجه به وجود منابع نفتی به توسعه ایران کمک کرده است اکنون باید بخشی از منابع توسعه‌ای کشور به نحو دیگری برای توسعه مسجدسلیمان به کار گرفته شوند. شریعتمداری اظهار کرد: بسیاری از زیرساخت‌هایی که در خوزستان به وجود آمده متکی به مزیت رقابتی موجود و مزیت ذاتی نفت در این استان بوده است و این مساله باعث شده تا بخش قابل ملاحظه‌ای از اقتصاد خوزستان دولتی شود.وی ادامه داد: باید خط روشنی را در تقسیم‌بندی مزیت‌های رقابتی و ذاتی یک منطقه داشته باشیم و از آن ظرفیت‌ها برای توسعه منطقه مورد نظر استفاده کنیم تا شاهد ایجاد اشتغال باشیم. در کنار این مسائل بحث فعالیت‌های خدماتی نیز جزء جدانشدنی ایجاد شغل است و باید به این مساله نیز توجه شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان اظهار کرد: پس از بحث نفت، دومین مزیت ذاتی و رقابتی در استان خوزستان بحث کشاورزی است و توجه به این مساله می‌تواند زمینه را برای ایجاد اشتغال در خوزستان فراهم کند. از محورهایی که باید مدنظر باشد گردشگری در خوزستان است و می‌تواند زمینه را برای ایجاد اشتغال در این بخش نیز فراهم کند. شریعتمداری با بیان اینکه اختیارات و توانایی‌های استانداران بسیار بیشتر از وزرا است، اظهار کرد: نقش استانداران در هر استان یک نقش بی‌بدیل است و آنها باید از اختیارات خود در زمینه‌های مختلف به ویژه در بحث صیانت از اشتغال موجود استفاده کنند. مساله مالیات یکی از مشکلات مطرح شده از سوی صنایع مختلف است که استانداران باید با بالا بردن پایه‌های مالیاتی و افزایش تعداد واحدهای مالیات دهنده تمهیداتی فراهم کنند که به این واحدهای تولیدکننده فشار وارد نشود.

 وی گفت: ظرفیت منطقه آزاد در استان خوزستان ظرفیتی بسیار خوب برای ورود قطعات و مواد اولیه است و باید از این ظرفیت برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی استان و کشور که به دلیل مشکلات در بحث قطعات و تامین مواد اولیه تعطیل می‌شوند، جلوگیری کرد و از آن به خوبی بهره برد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات اعطایی برای تولید متناسب نیست، گفت: شورای پول و اعتبار باید درخصوص شرایط موجود تصمیم‌گیری کند، در غیر این صورت مجلس باید در جلسات بودجه، برای تفاوت نرخ سود تسهیلات اعطایی در مورد واحدهای تولیدی در استان‌هایی که پیشانی جنگ بوده‌اند، تمهیداتی بیندیشد.  شریعتمداری ادامه داد: مناطقی که در دوران دفاع مقدس در پیشانی جنگ بوده‌اند، حق دارند از یارانه سود تسهیلات اعطایی که حدود ۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، سهم داشته باشند.وی درباره استخدام‌های غیربومی اظهار کرد: استاندار خوزستان از اختیارات قانونی خود استفاده کرده و آگهی‌های استخدامی که به بومی گزینی در شرایط برابر توجه نمی‌کنند را ابطال یا به ما اعلام کند تا با دستور من این آگهی‌های استخدام باطل شوند.

 پوشش‌های بیمه‌ای رو به رشد است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش سطح پوشش بیمه در کشور گفت: پوشش‌های بیمه‌ای در کشور رو به رشد است به شکلی که در آغاز انقلاب کمتر از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه بودند اما اکنون بیش از ۴۲ میلیون نفر تحت پوشش بیمه هستند.  شریعتمداری تصریح کرد: رشد پوشش بیمه‌ای در کشور در مقایسه با رشد جمعیت کشور، وضعیت بهتری دارد و پوشش بیمه‌ای در این زمینه رشد بسیار قابل ملاحظه‌ای داشته است. شریعتمداری با بیان اینکه در پوشش بیمه سلامت اقدامات بسیار خوبی در حال پیگیری و انجام است، اظهار کرد: در بحث بیمه روستاییان و عشایر جامعه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و باید بر اساس جامعه هدف به این تعداد افزوده شود.

 پیگیری پوشش بیمه‌ای روستایی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برای بیمه روستاییان و عشایر گام‌های بسیار خوبی برداشته شده است، گفت: جامعه هدف ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار روستایی را که در کشور تحت پوشش بیمه نیستند مد نظر داریم تا تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.شریعتمداری اظهار کرد: با توجه به بارش‌هایی که در استان خوزستان داشتیم، شرایط بسیار مساعدی برای کار و تولید در خوزستان فراهم شده و اکنون وضعیت و شرایط برای کشاورزی در منطقه بسیار خوب است.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: حدود ۳۵ هزار هکتار از این اراضی در منطقه شوش قرار دارند و اکنون کشاورزان با کیفیت و راندمان بسیار بالاتری نسبت به گذشته در حال کار روی این اراضی هستند.وی ادامه داد: با اجرای این طرح علاوه بر افزایش میزان کشت محصولات، زمینه برای ایجاد اشتغال بیشتر در منطقه فراهم می‌شود.

 حمایت از طرح‌های اشتغال‌زا

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از اجرای طرح‌هایی که منجر به ایجاد اشتغال جدید در کشور می‌شود حمایت می‌کنیم، گفت: با توجه به اینکه در گذشته پرداخت وام‌های خود اشتغالی منجر به اشتغالی واقعی نشده است، اکنون کنترلی را اعمال خواهیم کرد تا شاهد ایجاد اشتغال واقعی در کشور باشیم.شریعتمداری اظهار کرد: جمعیت کشور یک جمعیت جوان است و بیش از ۵/ ۴ میلیون نفر از جوانان در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند و این افراد نیاز به شغل و کار دارند.شریعتمداری تصریح کرد: مهارت افزایی در میان جوانان کامل نیست و عمده بیکاران کشور مهارت‌های فنی کافی ندارند و مسوولان باید مشکل مهارت جوانان را با همراهی یکدیگر حل کنند.

وی با بیان اینکه ملت ایران با درک مشکلات موجود در برابر دشمنان خواهد ایستاد، گفت: همه بخش‌های کشور باید تلاش خود را انجام دهند و مشکل بیکاری کشور را حل کنند.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به کلنگ زنی طرح پتروشیمی اندیمشک اظهار کرد: این طرح در اوج نقص کشور در بحث سرمایه‌گذاری در حال اجراست و تلاش خواهیم کرد تا سرمایه‌گذاری انجام گرفته در این حوزه به ثمر بنشیند. شریعتمداری اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه قرار بود به میزان ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام گیرد تا به رشد اقتصادی متوسط ۸ درصدی برسیم و با توجه به این آمار سالانه میزان نرخ بیکاری را ۸/ ۰ درصد کاهش دهیم. وی ادامه داد: در این زمینه با توجه به اعمال فشارها به کشور رشد اقتصادی به میزانی که مدنظر بود محقق نشد.