تامین مالی طرح‌های شهری بالای 10میلیارد تومان مشهد

رضا خواجه نائینی پس از بازدید از طرح مشارکتی یاس مشهد گفت: ارزش قراردادهای کلان طرح‌های شهری در معاونت اقتصادی طی یکسال گذشته ۲۱۰۰ میلیارد تومان است که حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز توسط منطقه ثامن ایجاد شد و به‌طور کلی ۳۱۰۰ میلیارد تومان ارزش قراردادهای شهرداری است. این طرح‌ها در حوزه معاونت اقتصادی شهرداری شامل مسکن ارزان قیمت علویه، مسکن ارزان قیمت طرح زندگی با میزان سرمایه‌گذاری ۵۵۰ میلیارد تومان، پارکینگ آزادی و مجد، بوستان مینیاتور و سه پروژه در طرق است.معاون اقتصادی شهردار مشهد درخصوص میزان هدف‌گذاری ۴هزار واحد مسکونی در دوره گذشته اظهار کرد: در دوره پنجم حدود ۲۵۰۰ واحد مسکونی از این میزان هدف‌گذاری محقق شد. همچنین هدف‌گذاری در این دوره ۲۵۰۰ واحد مسکونی است.

وی با اشاره به بلاتکلیفی بسیاری از طرح‌ها در دوره قبلی شهرداری تصریح کرد: این بلاتکلیفی به علت اختلاف نظر میان سرمایه‌گذاران، حوزه فنی و شهرسازی بود که در نهایت در دوره جدید به تفاهم‌های خوبی رسیدیم. طرح‌های بلاتکلیف به نوعی سرمایه شهر است که می‌تواند به گردش مالی شهر کمک کند. در مجموع، ۱۶ طرح با سرمایه‌گذاری ۲۷۰۰ میلیارد تومان با اختلاف در موضوعات مختلف بر زمین مانده بود، که تلاش کردیم و حل اختلاف و راه‌اندازی مجدد شد.

معاون اقتصادی شهردار مشهد با بیان اینکه تعاملات مناسب به توسعه اقتصادی شهر کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: تعاملات با سایر نهادها منجر به بهبود اقتصاد شهر می‌شود؛ در جمع بندی نهایی با آستان قدس، ۱۰ طرح تعریف شد که برای هر یک از طرح‌ها یک کارگروه ایجاد شده است.خواجه نائینی درخصوص بدهی‌های معوقه شهرداری مشهد به بانک درخصوص اوراق مشارکت تصریح کرد: بدهی شهرداری به بانک‌ها بابت اوراق مشارکت تا دو هفته قبل تعیین تکلیف شده و اکنون در این حوزه هیچ بدهی نداریم. در بحث شفاف‌سازی نیز فراخوان را جدی گرفتیم و هیچ‌گونه قراردادی بدون ارائه فراخوان صورت نگرفته است.وی خاطرنشان کرد: قراردادهای معاونت اقتصادی شهرداری در بخش ساختمانی به‌صورت مشارکتی بوده و قراردادها در بخش B.O.T بیشتر در حوزه سرمایه‌گذاری نوین است.

خواجه نائینی با اشاره به مدیریت برنامه‌ریزی مطالعات اقتصادی به‌عنوان یکی از حوزه‌های فعالیت معاونت اقتصادی شهرداری مشهد اظهار کرد: با شناسایی فرصت‌ها به دنبال تامین مالی پایدار برای شهرداری هستیم. به این منظور بسته‌های سرمایه‌گذار تعریف و بودجه حوزه اقتصادی را تدوین می‌کنیم و رقم‌های دقیق هر یک از بودجه‌های طرح‌ها مشخص می‌شود.وی بودجه کنونی شهرداری مشهد را حدود ۸هزار میلیارد تومان دانست و افزود: این در حالی است که تنها ۵۰۰۰ میلیارد تومان از این بودجه متعلق به معاونت اقتصادی است. همچنین درآمد شهرداری حاصل از شهربازی در سال گذشته ۷ میلیارد تومان بوده و این در حالی است که این میزان درآمد به ۱۸ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

معاون اقتصادی شهردار مشهد درخصوص سرمایه‎گذاری در شهر مشهد اظهار کرد: با توجه به نوسانات نرخ ارز و وضعیت اقتصادی کشور، قراردادهای خوبی بسته شد البته رویکرد ما سرمایه‌های خرد است. از طرف دیگر برای سرمایه‌گذاری کلان در شهر اقداماتی صورت گرفته به‌طوری‌که با یک سرمایه گذار عرب برای باغ گیاه‌شناسی بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان قرارداد بستیم. خواجه نائینی اظهار کرد: سیاست ما این است که هزینه‌های مرتبط با قطار شهری را از طریق منابع دولتی تامین کنیم، زیرا هزینه‌های این طرح بسیار بالاست و در توان شهرداری نیست؛ هزینه هر یک کیلومتر برابر ۲۵۰ میلیارد تومان است. این هزینه در گذشته تنها ۱۸۰ میلیارد تومان بود که با توجه به نوسانات ارز این میزان افزایش یافته است.