فائزه عبداللهی در نطق پیش از دستور خود طی نود و دومین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر گرگان گفت: در شرایط فعلی با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و حذف کمک‌های دولت از منابع وجوه متمرکز شهرداری، شرایطی به‌وجود آمده که شهرداری با کاهش مبالغ عوارض عمومی ناشی از تعرفه تصویبی مواجه شد و از طرفی ابطال پاره‌ای از مصوبات شورای شهر در این زمینه در هیات عمومی دیوان عدالت اداری نیز در موضوع کاهش درآمدهای شهرداری بی‌تاثیر نبوده است.

وی با بیان اینکه با افزایش هزینه‌ها به‌ویژه چند برابر شدن بهای کالا و خدمات، عدم تحقق بودجه ۲۵۰ میلیارد تومانی برای شهرداری گرگان خالی از انتظار یا بعید به‌نظر نمی‌رسد، اظهار کرد: کل رقم بودجه سال ۱۳۹۷ مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که از این رقم بر اساس آمارهای ارائه شده در ۶ ماه نخست سال‌جاری ۵۸ میلیارد و ۶۳۳ میلیون تومان محقق شده که این مبلغ در مقایسه با کل رقم بودجه مصوب حدود ۲۳‌درصد است.

عبداللهی افزود: همچنین در بودجه سال ۹۷ مبلغ ۱۴۲میلیارد تومان برای حوزه عمران پیش‌بینی شده که از این رقم در ۶ ماه نخست سال حدود ۲۳ میلیارد و ۱۳۷ میلیون تومان معادل ۱۶‌درصد از بودجه پیش‌بینی شده در این بخش محقق شده است.

این عضو هیات‌رئیسه شورای شهر گرگان افزود: کاستی‌های خدمات‌رسانی در بخش‌های مختلف عمرانی برای شهروندان مشهود است وجا دارد به دلیل ممانعت از افزون‌شدن چنین رویدادهایی در فکر تقویت منابع درآمدزایی باشیم تا شهرداری با اتکاء به آن توان اجرای تکالیف متعدد را داشته باشد و نمایندگان مردم نیز با سرافرازی و افتخار وظایف خود را انجام داده باشند.

عبداللهی خاطرنشان کرد: در این مقطع که پرداخت عوارض به‌صورت نقدی یا تقسیط به‌ویژه برای مجتمع‌هایی با مساحت‌های بالا امکان‌پذیر نیست، با اعمال بسته‌های تشویقی نظیر تهاتر املاک و اموال غیر‌منقول که ارزش و سرمایه رو به افزایش دارد به‌جای مبالغ عوارض و بهره‌گیری یا ایجاد کمیته کارشناس درآمدزایی با حضور اشخاص بصیر و مطلع در امور شهرداری‌ها می‌توان روندی را اتخاذ کرد تا شهرداری در تحقق برنامه‌ها و طرح‌های اجرایی حداقل در حد پیش‌بینی موفقیتی داشته باشند.

وی با تاکید بر استفاده مطلوب از ماشین‌آلات شهرداری و بهره‌گیری از مستغلات شهرداری به دور از هرگونه بخشودگی که منع قانونی دارد، افزود: بهره‌گیری از شیوه‌های عملکردی شهرداری‌های کلان‌شهرها در این زمینه و در این بحران اقتصادی و مالی نیز بی‌تاثیر در موفقیت ما نخواهد بود.

عبداللهی در ادامه عدم جذب نیرو تحت هر عنوان و افزایش بار مالی برای شهرداری و حذف هزینه‌های زائد و به گونه‌ای تجملاتی و استفاده حداکثری از امکانات موجود (نیروها و اهرم‌های اجرایی) با رعایت صرفه و صلاح و دلسوزی را از منابع درآمدی شهرداری برشمرد.

 به‌کارگیری فناوری اطلاعات در مدیریت شهری

عبداللهی در ادامه با اشاره به اینکه در عصر حاضر که با انفجار اطلاعات مواجه هستیم، با استفاده از روش‌ها، سیاست‌ها و ابزارهای سنتی نمی‌توان به رفاه و پیشرفت دست یافت، گفت: باید در شهر گرگان به فراخور موقعیت خود این مهم را درک کنیم که اگر راغب به انجام و ایجاد تحول بزرگ در زمینه خدمات‌رسانی به شهروندان و استفاده از انواع خدمات شهری به شیوه‌های سریع و آسان و کم‌هزینه با کمترین زمان هستیم، باید به دنبال فناوری اطلاعات باشیم.

عضو هیات‌رئیسه شورای شهر گرگان با بیان اینکه فناوری باعث بهبود سطح زندگی در شهرها می‌شود و شهرها باید به گونه‌ای ساخته شوند که پاسخگوی احتیاجات مردم و ساکنان خود باشند، اظهار کرد: به‌عنوان مثال در برخی از شهرهای دنیا و کلان‌شهرها یک خیابان با چند کاربری تعریف می‌شود، کاربری خیابان طی روز ممکن است چند‌بار به سواره‌رو یا معبر ویژه عابران یا پارکینگ و کاربری تفریحی تغییر کند.

 توجه به قوانین در انتصاب ها

وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۱۵ آیین‌نامه اجرایی طرح طبقه‌بندی مشاغل انتصاب افراد قراردادی به پست‌های مصوب سازمانی توجیه قانونی ندارد، افزود: مسوولیت این موضوع با شهردار، شخص ذی‌حساب و بالاترین مقام مالی شهرداری است و انتظار می‌رود این موضوعات مورد توجه بیشتری در شهرداری قرار بگیرد. عبداللهی با بیان اینکه هرگونه تغییر، ایجاد و حذف و اضافه در پست‌های سازمانی، ساختار سازمان شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته باید منوط به موافقت و تصویب سازمان‌ها باشد، افزود: هرگونه انتصاب و ابلاغ افراد خارج از عناوین واحدهای سازمانی مصوب در ساختار اداری شهرداری، بدون وجاهت قانونی است. رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر گرگان با بیان اینکه سرو سامان دادن به انتصاب‌ها و انطباق آن با قانون استخدامی و چارت سازمانی شهرداری باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: عدم توجه به این موضوع مهم ممکن است مدیریت شهری را با چالش مواجه کند. شورای شهر نیز به‌عنوان یک نهاد نظارتی در این زمینه باید با حساسیت بیشتری به‌عنوان ناظر عمل کند.

 بهره‌گیری از اموال بلاتکلیف

این عضو شورای شهر گرگان در ادامه بر ضرورت بهره‌گیری از املاک و اموال منقول و غیرمنقول و سرمایه‌های بلاتکلیف شهرداری برای درآمدزایی تاکید و تصریح کرد: در طبقه آخر پارکینگ عدالت ۱۷ نزدیک به ۲۰۰۰ مترمربع فضا وجود دارد که سال‌هاست بلااستفاده مانده، پارک شهر، برج گرگان میدان بسیج، ملک زعفران واقع در ناهارخوران، زمین شهربازی سابق، طرح فرهنگسرا، ۱۵ مغازه در غدیر، بازارچه مطهری، طرح پزشکان و ملک مجتمع ارم از املاکی است که نیازمند تدبیر و برنامه‌ریزی به منظور بهره‌گیری مناسب هستند.