دو مزیت اتصال ریلی شلمچه به بصره

محمود واعظی اظهار کرد: یکی از طرح‌هایی که از سال گذشته قرار بوده اجرا شود اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره است که نظر موافق رئیس‌جمهوری نیز اخذ شده اما مشغله کاری و سختگیری‌های وزارتخانه‌های تابعه مانع انجام کار به نحو مطلوب شد که این موضوع امسال با جدیت بیشتر دنبال می‌شود. وی از گرفتن نظر موافق گزینه تصدی وزارت راه و شهرسازی برای اجرای این طرح خبر داد و گفت: با سرپرست وزارت راه هم صحبت و از او خواسته شد که در صورت اخذ رای اعتماد مجلس نخستین اقدام پیگیری مساله راه‌آهن باشد و وی نیز در پاسخ خواسته است هر اقدام مورد نیازی برای اجرای طرح انجام شود.  مدیر دفتر نهاد ریاست‌جمهوری بر ابراز علاقه‌مندی دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور برای اجرای این طرح نیز تاکید کرد و افزود: قرار بر این است تا هفته آینده در تهران جلسه‌ای برای بررسی موضوع اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره با حضور مسوولان استان خوزستان و منطقه برگزار شود که در آن جلسه اجرای طرح صورت جلسه و عملیاتی شود.

وی اجرای این طرح را عاملی در رونق منطقه دانست و توضیح داد: خوزستان به تنهایی می‌تواند ۵۰ درصد بازار عراق را تامین کند و اگر قطار بین شلمچه و بصره وجود داشته باشد هزینه جابه جایی اقلام صادراتی رفع خواهد شد و هزینه حمل‌و‌نقل که کاهش یابد کالای ایران در مقابل کالاهای وارد شده از کشورهای دیگر مزیت پیدا می‌کند.

واعظی رونق گردشگری را دیگر مزیت اجرای این طرح دانست و گفت: با اجرای قانون حذف روادید چهره شهرهای خرمشهر و آبادان تغییر کرده است که اجرای این خط ریلی علاوه بر موارد اقتصادی مساله گردشگری را نیز رونق می‌دهد و می‌توان این رونق را به سایر استان‌ها تسری داد.

وی در ادامه به اجرای طرح جامع اربعین در دو مرز شلمچه و چزابه اشاره و آنها را طرح‌های لازم‌الاجرا دانست و اظهار کرد: طرح‌هایی که هم برای شلمچه و هم در چزابه طراحی شده طرح‌های بسیار خوب و مهمی هستند که حتما باید انجام شوند چراکه می‌توانند ماندگار بمانند.

رئیس دفتر ریاست جمهوری اجرای طرح جامع را اقدامی نیازمند همکاری و اتحاد دانست و از همه از جمله منطقه آزاد، شهرداری‌ها و نهادهای دولتی و مردم خواست برای انجام آن در کنار یکدیگر باشند. وی در ادامه اقدامات انجام شده در مرزهای خوزستان را حاصل برنامه‌ریزی یک ساله دانست و گفت: کار انجام شده اقدام تشکیلاتی بسیار خوبی است و سال گذشته از استاندار خوزستان خواسته شده بود در اواخر سفر اربعین برای سال آینده برنامه‌ریزی شود و امسال شاهد بودیم که تفاوت‌ها نسبت به سال گذشته بسیار زیاد است و در بحث جاده و آب و برق، نسبت به سال گذشته تغییرات بسیار مشهود بوده است.

واعظی اقدامات انجام شده در مرزها را برای اربعین قابل تجلیل دانست و با اشاره به نقش مردم در رقم خوردن کنگره اربعین، اظهار کرد: این اربعین که به کنگره تبدیل شده است شروع آن با مردم بوده است و خواست همگانی بود و بر این اساس مهم است از مردم تشکر شود اکنون نیز مردم خدمت‌کنندگان اصلی هستند.

وی افزود: از میان موکب شلمچه که سال‌های گذشته برخی از آنها از استان‌های دیگر آمده بودند امسال اکثر مواکب بومی خوزستان هستند و این نشان دهنده اوج عشق و علاقه آنها است. وی به مشکلات زائران برای تامین ارز در عراق نیز اشاره و اظهار کرد: از یک ماه پیش با دولت عراق برای اینکه دینار در ایران توزیع شود مذاکره انجام می‌شود و عراق پاسخ را به هفته‌های آینده واگذار می‌کرد و بالاخره در هفته گذشته به ما اعلام شد که این موضوع امکان پذیر نیست. طرح ارز تبادلی طرحی بود که با سرعت ریخته و با مشکلات بسیاری مواجه شد اما طبق گزارشی که در چزابه داده شد و در شلمچه با دوربین ضبط شده است مشاهده می‌شود هرکس در کمتر از دو دقیقه ارز خود را دریافت می‌کند.

 تثبیت ۱۱ هزار هکتار از شن‌های روان

رئیس دفتر ریاست جمهوری گفت: طبق برنامه مقرر در سال جاری ۱۱ هزار هکتار از اراضی بیابانی خوزستان تثبیت ‌شود.

واعظی با اشاره به اهتمام دولت برای اجرای طرح‌های بیایان زدایی در این استان افزود: یکی از مشکلاتی که سبب رنجش مردم خوزستان می‌شود مساله گرد و غبار است، پدیده‌ای که حتی به استان‌های دیگر نیز سرایت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته به همت مسوولان استانی عملیات مالچ‌پاشی و تثبیت شن‌های روان در سطح وسیعی از اراضی این استان انجام شد. واعظی اظهار کرد: قرار بود در سال ۹۶ عملیات تثبیت شن‌های روان در سطح ۱۰‌هزار هکتار از اراضی انجام شود اما با تلاش مسوولان خوزستان این هدف‌گذاری با رشد ۵۰ درصدی به ۱۵ هزار هکتار رسید.

وی در پایان گفت: دولت در تلاش است تا هرچه سریع‌تر طرح عظیم بیابان زدایی و تثبیت شن‌های روان در خوزستان انجام شود.

 آمادگی مناطق آزاد برای اجرای راه‌آهن شلمچه - بصره

همچنین دبیر شورای عالی مناطق آزاد، به انعقاد تفاهم‌نامه مشترک میان ایران و عراق برای اجرای طرح خط آهن شلمچه به بصره اشاره کرد و گفت: مناطق آزاد برای اجرای این طرح آمادگی کامل دارد.  مرتضی بانک اظهار کرد: ایجاد خط آهن شلمچه به بصره از اقدامات اساسی است که می‌تواند یک ظرفیت را برای ایران فراهم کند، اما هنوز تدارک اجرای کار دیده نشده است.

وی به انعقاد تفاهم‌نامه مشترک میان ایران و عراق برای اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: مناطق آزاد برای اجرای این طرح آمادگی کامل دارد. بانک تصریح کرد: شورای عالی مناطق آزاد این آمادگی را دارد در صورت موافقت وزارت راه به‌عنوان مجری، اجرای طرح اتصال خط آهن شلمچه به بصره را عهده دار شود و اجرای کار را به سرمایه‌گذار متقاضی واگذار کند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور ایجاد این مسیر ریلی را گامی مهم برای توسعه رفت‌و آمدهای بین‌المللی کشور دانست و گفت: با ایجاد این طرح می‌توانیم گامی مهم و موثر برای ایجاد توسعه رفت‌وآمدهای بین‌المللی میان دو کشور برداریم.

وی اجرای طرح جامع اربعین را به‌عنوان دیگر اقدام مهم منطقه دانست و خاطرنشان کرد: با اجرای طرح جامع اربعین، ساماندهی مسیر تردد اربعین در یک محدوده ۹۰ متری انجام می‌شود که این روند باعث تسهیل در رفت و آمد زوار خواهد شد. بانک با بیان اینکه تسهیل رفت و آمد زوار حسینی امسال نیز تا حدود بسیاری انجام شده است، ادامه داد: جداسازی مسیر تردد کامیون‌ها، سواری و زوار عامل مهمی در تسهیل تردد است که این مساله تا حدود بسیاری انجام شده اما موقتی است و نیاز به یک اقدام اساسی دارد که لازمه آن همدلی و همکاری است.