نوسازی 299 روستا در همدان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان تصریح کرد: از ۴۹۶۵ واحد روستایی ۲۷۹روستا ویژگی‌های سازه‌ای، معماری و اقلیمی آنها در قالب سه پرسشنامه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اطلاعات پایه‌ای قابل قبول احصا می‌شود. وی با بیان اینکه در طرح آمارگیری ویژگی کمی و کیفی و نکاتی از این قبیل مورد سوال واقع می‌شود، اظهار کرد: این اطلاعات می‌تواند پایه دقیقی برای تحلیل از استان در اختیار پژوهشگران و تحلیلگران قرار دهد. ظفری با بیان اینکه تاکنون ۱۱۷ هزار واحد سهمیه مسکن روستایی داشتیم، افزود: از این تعداد تسهیلات ۱۰۶ هزار واحد به استان ابلاغ شده و بیش از ۹۸ هزار واحد به بانک معرفی شده و بیش از ۹۰ هزار واحد در استان نوسازی، بهسازی و ساخته شده است.

وی با بیان اینکه مبلغ اعتبارات ابلاغی از سال ۸۴ تاکنون ۹۸۰ میلیارد تومان است و بیش از ۹۰ هزار واحد از این تسهیلات بهره‌مند شدند، اظهار کرد: در عرصه شاخص بهسازی و نوسازی مسکن نیز استان همدان ۵۴‌درصد رشد داشته در حالی‌که رشد این شاخص در کشور ۴۱‌درصد است. ظفری ادامه داد: در سال ۹۷-۹۶ فرصت بسیار خوبی فراهم شد تا واحدهای روستایی که از تسهیلات بهسازی مسکن روستایی استفاده کردند بر اساس ضوابط، فرآیند ساخت برای آنها فراهم شود و در صورت عدم تمکن مالی توسط مالک متقاضیان می‌توانند از کمک بلاعوض حساب ۱۰۰ امام برای تکمیل واحد خود اقدام کنند.

ظفری با بیان اینکه تاکنون ۱۹ میلیارد تومان از حساب ۱۰۰ امام در اختیار بنیاد مسکن همدان قرار گرفته است، افزود: بیش از یک هزار و ۷۸۶ متقاضی واجد شرایط شناسایی شده و بالغ بر ۵۰‌درصد متقاضیان موفق به اخذ قسط اول بلاعوض شدند.

وی با بیان اینکه متقاضیان می‌توانند با رعایت ضوابط هر چه زودتر نسبت به واحد فنی خود اقدام کنند، اظهار کرد: هر متقاضی می‌تواند تا سقف هشت میلیون تومان وام بلاعوض دریافت کند و تاکنون تلاش شده تا حداکثر سقف آن به واجدین شرایط تسهیلات پرداخت شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با بیان اینکه خوشبختانه به خاطر تجارب بهسازی و نوسازی در استان در سال‌های گذشته، از همدان در بهسازی و نوسازی ۸۵ روستا از روستاهای سرپل ذهاب دعوت به همکاری شده است، گفت: تاکنون ۴ هزار واحد از مجموع ۷۵۰۰ واحد آسیب‌دیده در ۸۵ روستا به‌عنوان واحدهای تعمیری از تسهیلاتی که دولت در اختیار بنیاد قرار داده برخوردار شده‌اند.

وی با بیان اینکه کل واحدهای تعمیری عمده تعمیرات این واحدها مبتنی بر تسهیلات بانکی داده بوده و بر همین اساس تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفتند، افزود: بیش از ۳۲۰۰ واحد احداثی از تسهیلات احداث مسکن برخوردار شدند و کمک بلاعوض در اختیار کل متقاضیان قرار گرفته است.

ظفری افزود: تاکنون از سوی ستاد معین همدان از ۳۲۰۰ واحد ۳ هزار واحد پی‌کنی، ۲۸۰۰واحد اجرای فوندانسیون، ۲۵۰۰ واحد اجرای اسکلت و ۲۱۰۰ واحد اجرای سقف شده است. وی با اشاره به اینکه تلاش داریم تا قبل از سرما واحدهای مورد نیاز و بازسازی شده را تکمیل و تحویل متقاضیان دهیم، خاطرنشان کرد: از ۹۲۵ روستای بالای ۲۰ خانوار بهسازی مسکن روستایی ۶۸۶ روستا وارد عملیات فاز یک شده و ۳۸۷ روستا عملیات آنها به اتمام رسیده است. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه بهسازی ۲۹۹ روستا در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: این شاخص در همدان وضعیت مطلوب دارد. وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶، ۲۱۵ روستا از قیر اعتباری برخوردار شدند، یادآور شد: در مجموع طی سه سال گذشته ۴۰۷ روستا از قیر اعتباری بهره‌مند شدند و بیش از ۳۳۳ کیلومتر با مساحت ۲ میلیون و ۶۶۷ مترمربع کار عملیاتی انجام گرفته است. ظفری با بیان اینکه قریب به ۱۹ میلیارد تومان قیر اعتباری سال ۹۶ تخصیص داده شد، افزود: پیش‌بینی می‌شود تا فروردین ماه از ۱۹ میلیارد تومان عبور کنیم.

وی با اشاره به اینکه امسال ۶۰ کیلومتر آسفالت معابر روستایی انجام گرفته است، اظهار کرد: ۸۰۳نقطه نقشه ثبتی در استان آماده و بیش از ۱۴۳هزار جلد سند مالکیت صادر شده است.