افتتاح 50 طرح درمانی در خوزستان

دکتر سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت در مراسم افتتاح این طرح گفت: این بیمارستان مطابق استانداردهای بین‌المللی ساخته شده و نیاز ساخت آن با توجه به صنایع موجود در خوزستان احساس می‌شد. احداث یک بیمارستان دیگر در این زمینه در ماهشهر با کمک بخش خصوصی نیز ضروری به نظر می‌رسد.

قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: بیمارستان کودکان ابوذر اهواز نیز که به بهره‌برداری رسید، در ایران و دنیا کم‌نظیر است و با توجه به قدمت زیاد، ساختمان جدید با حمایت بنیاد مستضعفان و وزارت نفت ساخته شد که امید است این نهضت ادامه یابد.وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اکنون در تمام شهرها و روستاهای این استان در حال ساخت‌و‌ساز هستیم اما به دلیل عقب‌ماندگی مزمن در خوزستان، اقدامات کمتر به چشم می‌آید.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان چند طرح درمانی را در آبادان، خرمشهر و دزفول آغاز کرده و حدود چهار هزار میلیارد ریال برای اجرای آنها در نظر گرفته است، افزود: وزارت بهداشت در سراسر کشور طرح‌های مشترک با بنیاد مستضعفان دارد و امید است اجرای طرح‌ها روز به روز گسترش یابد.

وی اظهار کرد: امنیت روحی و روانی لازمه جامعه است که در سایه گسترش خدمات و عدالت در سلامت و پشتیبانی بیمه‌ها از خدمات درمانی تحقق می‌یابد.

وی همچنین در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های بهداشتی و درمانی در سرسرای شهدای دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز گفت: توجه به این موضوع که بیمارستان‌های ابوذر (کودکان) و سوانح و سوختگی اهواز، نخستین بیمارستان‌های ساخته شده جدید پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اهواز هستند به این معنی است که در حق استان کوتاهی شده است.  قاضی‌‌زاده‌هاشمی با اشاره به اینکه اگر خوزستان نبود ایران تجزیه شده بود و خط مقدم مبارزه با هر دشمنی، خوزستان است، ادامه داد: این کوتاهی‌ها باید جبران شود و جبران کردن با ابراز تمایل وزارتخانه‌ها حل نمی‌شود بلکه باید همه به میدان آیند.

 تربیت نیروی بومی

وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت تربیت نیروهای متخصص گفت: در این سفر تقریبا در تمام شهرهای خوزستان مردم از کمبود پزشک متخصص شاکی بودند اما طبق قانون سطح‌بندی نمی‌توان به آنها متخصص داد و نمی‌توان انتظار داشت اعمال پیچیده جراحی در همه جا انجام شود.

قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: فرستادن نیروی طرحی برای خوزستان فایده ندارد و راه حل مشکل کمبود متخصص در مناطق محروم فقط تربیت نیروی بومی خاص در این مناطق است.  وی همچنین گفت: عملیات اجرایی بیمارستان یک هزار تختخوابی اهواز با مشارکت وزارت نفت و بهداشت امکان‌پذیر می‌شود.

وی در ادامه گفت: تامین ۲۶ دستگاه پرتو‌درمانی در کشور، برای برطرف کردن مشکل کمبود این دستگاه‌ها به مناقصه گذاشته شده است.

قاضی‌زاده‌هاشمی اظهار کرد: اکنون ۱۹ قرارداد مناقصه برای تامین این دستگاه‌ها بسته شده و نخستین دستگاه‌ها را تحویل خوزستان می‌دهیم.

  ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم افتتاح این طرح‌ها با اشاره به اینکه برای احداث ساختمان بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی سوانح و سوختگی اهواز بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: این بیمارستان به مردم استان خوزستان و ۵استان همجوار خود خدمات پزشکی لازم را ارائه خواهد کرد.

محمدجعفر علیزاده اظهار کرد: با توجه به اینکه خوزستان یک استان صنعتی است و در بخش‌های مختلف مانند صنعت نفت شاهد حوادثیw هستیم، نیاز بود تا یک بیمارستان تخصصی برای بحث سوختگی در این استان احداث شود.

وی افزود: به این منظور احداث بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز در دستور کار قرار گرفت و اکنون با کمک وزارت نفت که حدود ۱۵میلیارد تومان به ساخت این بیمارستان کمک کرد، این بیمارستان تکمیل شده است.

معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی با بیان اینکه فضاهایی که مورد نیاز است تا به بیماران خدمات جامع ارائه شود، در این بیمارستان به خوبی مهیا شده است، ادامه داد: در این بیمارستان ۶ اتاق عمل وجود دارد که از این تعداد ۳ اتاق عمل غیر عفونی، ۲ اتاق عمل عفونی و یک اتاق عمل در اورژانس وجود دارد.

علیزاده اظهار کرد: در احداث این بیمارستان بحث درمانگاه، اورژانس، خدمات تشخیصی و خدمات آزمایشگاهی دیده شده و در این بخش‌ها تلاش شده است تا همه مراکز خدمات را برای بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز به‌صورت کامل در نظر بگیریم تا بتوانیم خدمات خوبی به مردم ارائه بدهیم.

وی گفت: در نقاط مختلف استان خوزستان بیمارستان ساخته شده است اما همیشه نگرانی در بحث یک مرکز تخصصی سوختگی در استان وجود داشت که خوشبختانه با احداث بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز این نگرانی نیز برطرف شده است.

 افتتاح ۲۵ بیمارستان در مناطق دوردست

رئیس بنیاد مستضعفان نیز گفت: وزارت بهداشت به گونه‌ای سیاست‌گذاری کرده است تا به‌طور مشارکتی در نقاط دوردست کشور و جاهایی که بیمارستان وجود ندارد، بیمارستان‌های کوچکی تحت عنوان «درمان‌بستر» احداث کنیم که تا دو ماه پیش ۲۵ بیمارستان درمان‌بستر در کشور افتتاح شده است.  محمد سعیدی‌کیا اظهار کرد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای برای احداث و تجهیز ۶۰بیمارستان در دو سال آینده منعقد شده است. وی ادامه داد: در بحث سلامت هماهنگی خوبی بین وزارت بهداشت، وزارت مسکن و شهرسازی و بنیاد مستضعفان وجود دارد.

 سعیدی‌کیا افزود: اسکلت احداث یکی از بیمارستان‌هایی که در اهواز افتتاح شد را وزارت راه و شهرسازی در دست داشت که به دلیل کمبود اعتبارات به بنیاد مستضعفان مراجعه کردند و پس از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای این ساختمان احداث و افتتاح شد.

 وی با اشاره به فعالیت‌های بنیاد مستضعفان در حوزه سلامت در خوزستان گفت: بیمارستان ابوذر اهواز که امروز افتتاح شد یکی از اقدامات این بنیاد است. همچنین بیمارستان طالقانی آبادان و خرمشهر در حال اجرا است و حدود ۵۰ درصد پیشرفت دارد که امیدواریم کمتر از دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: همچنین احداث بیمارستانی به‌طور مشارکتی در شمال شرق کشور، تجهیز بیمارستان قلعه گنج و بیمارستان دیگری در حال اجرا هستند.