افتتاح 108 طرح بهداشتی در آذربایجان‌غربی

سیدحسن قاضی‌زاده، وزیر بهداشت در مراسم بهره‌برداری طرح‌های بهداشت و درمانی چالدران اظهار کرد: با توجه به هم مرزی آذربایجان‌غربی و توریسم درمانی بهره‌برداری از طرح‌های بهداشتی و درمانی در مناطق مرزی زمینه‌ساز توسعه این صنعت در استان می‌شود. وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای بهداشتی و درمانی استان به خصوص در مناطق مرزی اظهار کرد: مناطق مرزی دروازه ورود به اروپا هستند و می‌توانند با توسعه زیرساخت‌ها محور توسعه کشور مطرح شوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور افزود: فراز و نشیب در تمامی بخش‌ها امری طبیعی است اما اگر وضعیت کشور از لحاظ اقتصادی ثبات پیدا کند توجه به توسعه بهداشت و درمان به خصوص در بخش زیرساخت‌ها در مناطق و استان‌های مرزی مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد که برای عبور از این فراز و نشیب‌ها نیازمند همراهی مردم و مسوولان هستیم.

قاضی‌زاده با بیان اینکه در بخش تامین اعتبارات ویژه بهداشت و درمان به خصوص در مناطق مرزی مشکل نداریم، افزود: مشکل اعتباری برای توجه ویژه به این استان‌ها به منظور توسعه ارائه خدمات بهداشتی درمانی وجود ندارد که امیدواریم استاندار آذربایجان‌غربی برای توسعه بهداشت و درمان در این استان مرزی کمک کند.

 کمبود شدید نیرو

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کمبود شدید نیروی انسانی در این وزارتخانه خبر داد.

قاضی زاده در بازدید از طرح‌های سلامت شهرستان اشنویه اظهار کرد: اکنون در بخش نیروی انسانی به خصوص نیروی انسانی متخصص با کمبود نیرو مواجه هستیم و امیدواریم مجوزهای لازم برای جذب نیرو را امسال اخذ کنیم.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح تحول سلامت، ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت بهداشت در سال جاری است، افزود: در طول فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم نزدیک ۲۵ هزار تخت بیمارستانی به تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور افزوده شده است.

در ادامه سفر وزیر بهداشت به آذربایجان‌غربی طرح تحول سلامت با اعتبار ۱۱میلیارد ریال در اشنویه و روستای آغبلاغ افتتاح شد.

مرکز خدمات جامع سلامت روستای آغبلاغ با بودجه ۶میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال با زیربنای ۵۵۰ مترمربع، پایگاه سلامت صبا در فضایی با زیربنای ۲۷۰ مترمربع با اعتبار ۳ میلیارد و ۳۹۲ میلیون ریال و خانه بهداشت اسلاملو با اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰میلیون ریال در فضایی با زیربنای ۱۰۵ مترمربع احداث شده‌اند.

 کلنگ‌زنی توسعه بیمارستان امام خمینی(ره)  

قاضی‌زاده هاشمی سپس به نقده سفر کرد و مورد استقبال مسوولان محلی قرار گرفت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این سفر فاز توسعه بیمارستان امام خمینی(ره) این شهر را کلنگ‌زنی کرد.

فاز توسعه بیمارستان امام خمینی(ره) نقده ۴ طبقه بوده و دارای زیربنای هزار و ۸۰ مترمربع است و برای احداث آن اعتباری به میزان ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که با تکمیل فاز توسعه تعداد تخت‌های بیمارستانی این بیمارستان به ۲۰۰ تخت افزایش پیدا می‌کند. قاضی‌زاده هاشمی گفت: تلاش‌های خوبی از سوی دولت برای توسعه شاخص‌های سلامت در شهرستان نقده صورت گرفته ‌و در حال تلاش هستیم که شاخص سلامت شهرستان به شاخص کشوری برسد.

 تلاش برای بی‌تاثیری تحریم‌ها

وزیر بهداشت در ادامه سفر به آذربایجان‌غربی هشت طرح سلامت، درمان و بهداشتی را در شهرستان مهاباد و بوکان افتتاح و بر تلاش دولت برای بی‌تاثیر کردن تحریم‌ها در بخش دارو تاکید کرد. افتتاح کلینیک تخصصی بیمارستان امام خمینی(ره)، کلنگ زنی بیمارستان جنرال مهاباد، مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی فرهنگیان، کلینیک فوق تخصصی و مرکز ثبت و تشخیص سرطان، کلنگ‌زنی بیمارستان بوکان از مهم‌ترین این طرح‌ها بود. قاضی‌زاده‌هاشمی در مراسم بهره‌برداری و کلنگ‌زنی این طرح‌ها اظهار کرد: در سفر به آذربایجان‌غربی ۱۰۸ طرح به بهره‌برداری رسید که از این تعداد ۸ طرح در شهرستان مهاباد بود که عمدتا با محوریت بهداشت و درمان است. وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه مهاباد می‌تواند یکی از قطب‌های پزشکی غرب کشور باشد، اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی حکومت‌ها تعیین امنیت و سلامت مردم است و به این منظور، رئیس‌جمهوری و مجلس نیز سلامت را جزو اولویت‌های مهم خود قرار داده‌اند و در آذربایجان‌غربی نیز تحول جدی در این حوزه صورت گرفته است. وی با اظهار تاسف از تکمیل نشدن بیمارستان جنرال مهاباد که قبل از انقلاب در مهاباد کلنگ‌زنی شده است، اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم این طرح مجدد از سرگرفته شده و اکنون ۶۴ درصد پیشرفت دارد که تلاش می‌کنیم در این دولت با اختصاص اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی این بیمارستان هرچه سریع‌تر به اتمام برسد.

 تامین حقوق ۱۱۰ هزار نیروی قراردادی

وی در ادامه با اشاره به اینکه حقوق ۱۱۰ هزار نفر از نیروهای قراردادی و شرکتی این وزارتخانه از درآمدهای بیمارستانی تامین می‌شود و این بار مالی زیادی بر دوش وزارت بهداشت گذاشته است، ادامه داد: وزارت بهداشت تمایل زیادی برای تغییر وضعیت کارکنان قراردادی به رسمی دارد تا حقوق‌های آنان نیز توسط دولت پرداخت شود. وزیر بهداشت در مراسم کلنگ‌زنی بیمارستان بوکان گفت: اقدامات خوبی در حوزه سلامت انجام شده و تحویل بیمارستان ۱۴۰ تختخوابه، مرکز تصویربرداری، مراکز جامع خدمات سلامت و ۱۲ خانه بهداشت از آن جمله است  وی ادامه داد: طی فعالیت دولت در استان ۶۳ خانه بهداشت، ۵ مرکز جامع شهری، ۷ مرکز جامع روستایی و ۶مرکز جامع شهری و روستایی تجهیز و بازسازی شد ضمن اینکه بیمارستان ۲۰۰ تختخوابه نیز کلنگ‌زنی شده است که نشان از توجه دولت به عدالت محوری در بخش سلامت و درمان دارد. در ادامه طرح‌های بهداشت و درمان شهرهای مهاباد و بوکان کلنگ‌زنی و افتتاح شد، وزیر بهداشت در زمان کلنگ‌زنی بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی بوکان در پی درخواست مردم و مسوولان مبنی بر ۲۰۰تختخوابی شدن این بیمارستان قول مساعد داد.  بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) به مساحت ۱۲ هزارمترمربع دارای ۳۹ تخت، سه اتاق ایزوله و یک اتاق CPR بوده و برای احداث آن ۳۰میلیارد ریال هزینه شده که ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال آن برای خرید تجهیزات صرف شده است.