هدف‌گذاری رشد 30‌درصدی صادرات

پیش‌بینی رشد ۳۰‌درصدی صادرات

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه اشاره‌ای به آمارهای سه ماه صادرات استان کرد و از رشد ۲۷‌درصدی صادرات کرمانشاه طی این مدت خبر داد.به گفته کاشفی، بیشترین افزایش صادرات به ترتیب مربوط به مرزهای سومار با ۴۹‌درصد و پرویزخان با ۳۹‌درصد افزایش بوده است. وی تاکید کرد: در این مدت مرزهای شوشمی و شیخ صله به دلیل تعطیلی مقطعی مقداری کاهش صادرات داشتند.عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران از هدف‌گذاری برای رشد ۳۰‌درصدی صادرات استان تا پایان امسال خبر داد و پیش‌بینی کرد در صادرات محصولات تولیدی استان نیز ۱۰‌درصد رشد داشته باشیم.

 پیگیری برای رسمی شدن «سومار»

کاشفی در ادامه از پیگیری‌های مستمر برای رسمی شدن مرز سومار خبر داد و گفت: این مرز آینده درخشانی دارد، زیرا کوتاه‌ترین مسیر به سمت بغداد است. وی معتقد است: تردد از مرز سومار هزینه‌های حمل و نقل را به شدت برای تجار کاهش می‌دهد.

 مشکل در جذب سرمایه‌گذار خارجی

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه همچنین با اشاره به پیگیری برای برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری کرمانشاه در تهران اظهار کرد: اقدامات اولیه برپایی این همایش انجام شده و فقط نیازمند تامین منابع مالی آن هستیم.کاشفی اظهار کرد: اگرچه اتاق بازرگانی بخشی از هزینه‌ها را تقبل کرده، اما بخشی را نیز باید سایر دستگاه‌ها تامین کنند.  وی با بیان اینکه کرمانشاه هنوز در حوزه جذب سرمایه‌گذار خارجی با مشکل مواجه است، تاکید کرد: به تازگی چند شرکت را پای کار آوردیم که البته هیچ‌کدام از آنها به مرحله اجرا نرسید.

 فضای کسب‌و‌کار بهتر می‌شود

کاشفی درباره طرحی برای بهبود فضای کسب‌و‌کار استان گفت: اقدامات اولیه همچون حساس‌سازی دستگاه‌ها نسبت به وضعیت بد فضای کسب‌و‌کار استان انجام شده، اما اگر بخواهیم جایگاه کرمانشاه را از رتبه ۳۰ کشور در حوزه بهبود فضای کسب‌و‌کار ارتقا دهیم، نیازمند زمان و کارهای عملیاتی هستیم.

 ۲۸ هزار میلیارد تومان طرح صنعتی در حال احداث

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز گفت: 28 هزار میلیارد تومان طرح صنعتی در کرمانشاه در حال اجراست.رستمی اظهار کرد: در کرمانشاه 1027 واحد صنعتی (بر اساس پروانه بهره‌برداری صادره) داریم که حجم سرمایه‌گذاری آنها 3850 میلیارد تومان و اشتغال‌زایی این بخش نیز حدود 30 هزار نفر است.وی افزود: از نظر تعداد واحدهای صنعتی سهم 5/ 1‌درصدی و جایگاه بیست و سوم کشور، از نظر سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی سهم 2‌درصدی و جایگاه بیست و یکم کشور و از نظر اشتغال‌زایی بخش صنعت سهم ۴/ ۱‌درصدی و جایگاه هجدهم کشور را داریم. به گفته این مسوول، از مجموع ۱۰۲۷ واحد صنعتی استان، اکنون ۲۷۲ واحد با سرمایه‌گذاری ۴۲۲ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی بیش از ۵۸۰۰ نفر تعطیل است. رستمی عمده سهم صنایع استان را به ترتیب مربوط به صنایع معدنی، صنایع شیمیایی و سلولزی، صنایع فلزی و برق و الکترونیک، صنایع غذایی و دارو و در نهایت صنایع نساجی و چرم دانست.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه سهم استان از تولید محصولات پتروشیمی کشور را ۷/ ۱‌درصد، محصولات فولادی ۸/ ۱‌درصد، خودرو ۷/ ۳‌درصد، سیمان ۵/ ۴‌درصد، کاشی و سرامیک ۵درصد، روغن نباتی ۸‌درصد، رب گوجه ۶/ ۴درصد، محصولات لبنی ۲/ ۴‌درصد و آرد ۷/ ۲‌درصد اعلام کرد.

وی از وجود ۹۸۱ طرح صنعتی در حال احداث هم در استان خبر داد که سرمایه‌گذاری این طرح‌ها ۲۸ هزار میلیارد‌تومان است، این طرح‌ها در صورت راه‌اندازی برای بیش از ۳۱ هزار و ۷۰۰ نفر ایجاد شغل می‌کند.  به گفته این مسوول، سهم کرمانشاه از نظر تعداد طرح‌های صنعتی در حال اجرا در کشور ۲‌درصد است. رستمی تعداد افراد شاغل در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه را نیز بیش از ۱۵۹ هزار نفر اعلام کرد که در این حوزه نیز سهم ۲‌درصدی در کشور داریم و ادامه داد: بیش از ۳۰ هزار نفر در بخش صنعت، بیش از ۲۲۰ نفر در بخش معدن و حدود ۱۲۶ هزار نفر در حوزه تجارت استان مشغول به کار هستند.

به گفته این مسوول، در مجموع از سه بخش صنعت، معدن و تجارت ۶۲۳۴ میلیارد تومان ارزش افزوده برای استان حاصل می‌شود.  سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه در سه ماه امسال ۱۸۷ جواز تاسیس در استان با سرمایه‌گذاری ۶۵۹ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی بیش از ۲۹۰۰ نفر صادر شده، یادآور شد: همچنین از ابتدای امسال ۵ واحد راکد با سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد تومان و ۷۱ نفر اشتغال‌زایی نیز به چرخه تولید برگشتند.

وی با اشاره به هشت طرح مهم صنعتی که قرار است امسال به بهره‌برداری برسد، اظهار کرد: از مهم‌ترین این طرح‌ها می‌توان به ذوب‌آهن بیستون، قوطی‌سازی زمزم، بیواتانول و توسعه پتروشیمی کرمانشاه اشاره کرد. سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به ۳۲ واحد صنعتی کرمانشاه که در تملک بانک‌ها هستند نیز گفت: بنا بر تاکید استاندار بانک‌ها یا باید خود این واحدها را فعال کنند یا آنها را واگذار کنند.  سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه درباره وضعیت معادن استان نیز گفت: اکنون در کرمانشاه ۲۲۱ پروانه بهره‌برداری معدنی با ظرفیت برداشت سالانه ۱۵ میلیون تن و ذخیره قطعی ۷۱۱میلیون تن داریم که سرمایه‌گذاری این بخش ۱۲۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی آن نیز ۲۲۷۳ نفر است.  

 تشدید نظارت بر بازار کرمانشاه

رستمی در ادامه از تشدید نظارت‌ها بر بازار کرمانشاه خبر داد و گفت: در سه ماه امسال ۱۴۰۰ پرونده تخلف را به تعزیرات حکومتی ارجاع دادیم.  وی با بیان اینکه کمبودی در اقلام مورد نیاز مردم نداریم، افزود: بخشی از افزایش قیمت‌های رخ داده مربوط به عوامل مختلف همچون بالا رفتن قیمت حمل‌و‌نقل است.

 پتروشیمی چهارم را نمی‌توان یک شبه پیش برد

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه نیز از پای کار بودن سرمایه‌گذاران پتروشیمی چهارم یاد کرد و گفت: این طرح سنگین را نمی‌توان یک شبه اجرا کرد.  جهانبخش شکری گفت: این طرح سرمایه‌گذاری سنگینی دارد. به‌رغم تحریم‌ها و مشکلاتی که وجود دارد تمام قراردادها و مجوزهای لازم برای ساخت این پتروشیمی به نتیجه رسیده است.