شکل حمایت از تولید در خوزستان

غلامرضا شریعتی اظهار کرد: در زمینه فرهنگ‌سازی برای حمایت از تولیدات داخلی به کمک دستگاه‌های اجرایی می‌توانیم این فرهنگ را توسعه دهیم و این موضوع در شورای آموزش و پرورش که ریاست آن را استانداران برعهده دارند، می‌تواند در دستور کار قرار گیرد تا از این طریق یک گفتمان ملی شکل بگیرد.استاندار خوزستان توضیح داد: تداوم شعار حمایت از کالای داخلی به چند سال زمان نیاز دارد که لازم است سرلوحه کار قرار گیرد تا بتوانیم به تدریج این را به گفتمان رایج در جامعه تبدیل کنیم، از این‌رو از این منظر استانداران می‌توانند نقش اساسی داشته باشند و با بسیج امکانات و آماده‌کردن جامعه و سوق دادن جامعه به آن سمت تلاش کنند و این گفتمان را گفتمان غالب استان خود کنند.

وی با اشاره به اینکه مصرف‌کنندگان حقوقی دارند و تولیدکنندگان نیز تکالیفی برعهده دارند، توضیح داد: تولیدکننده موظف است کالای خوب و باکیفیت تولید کند و بتواند رضایت مشتری را جلب کند تا در بازار رقابت حضور فعالی داشته باشد.شریعتی اظهار کرد: ما باید کالای باکیفیت خریداری کنیم و هزینه‌های سبد خانوار را کاهش دهیم. وی با بیان اینکه با ایجاد تقاضا برای کالای داخلی، عرضه هم به تبع آن گسترش پیدا می‌کند، افزود:در مرحله بعد کالای داخلی باید قادر به رقابت با محصولات خارجی باشد تا کالای تولید داخل تداوم حیات و پایداری داشته باشد.

استاندار خوزستان توضیح داد: در خوزستان از حدود چهار سال گذشته تلاش شد کالای تولید استان خریداری شود و به این منظور تیمی برای نظارت بر این امر تشکیل شد اما در عین حال رقابت کنار گذاشته نشد و به نوعی تعرفه ترجیحی و امتیازهای ترجیحی به کالاهای تولید استان داده شد تا حداقل ۶۰ درصد از خریدها از کالاهای داخل استان باشد.وی افزود: میزان خرید کالا در سال ۹۴ از حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان به ۵۱ هزار میلیارد تومان خرید در سال ۹۶ رسید و همین نشان می‌دهد کشور از رکود خارج شده و سرمایه‌گذاری و تولید افزایش یافته است. شریعتی ادامه داد: بر اساس سامانه کارا برای ایجاد یک شغل تقریبا ۷۲۰ میلیون ریال نیاز است اما در خوزستان این رقم بیشتر است و حدود ۹۲۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال است چراکه در خوزستان صنایع مادر و کارها زیرساختی و بنیادی هستند. استاندار ادامه داد: محصولاتی داریم که تولیدات استراتژیک محسوب می‌شوند و باید تحت‌پوشش قرار گیرند و تقریبا همه کشورها کالاهای استراتژیک خود را در کشور خودشان تولید می‌کنند، مگر آنکه شرایطش را نداشته باشند، همچنین محصولات دیگری وجود دارد که جزو کالاهای مهم به‌شمار می‌روند. این کالاها در عین حال که امکان رقابت‌پذیری دارند باید در دوره زمانی مشخص مورد حمایت قرار گیرند تا تحقق و توسعه این تولیدات شکل بگیرد.

 فضای کسب‌وکار هنوز حال مساعدی ندارد

وی ادامه داد: فضای کسب‌وکار در کشور اگرچه در سال‌های اخیر بهبود یافته اما هنوز شرایط مساعدی ندارد، در خوزستان نیز این وضعیت نسبت به متوسط کشوری مقداری نامناسب‌تر است. شریعتی با بیان اینکه باید فضای کسب‌وکار را بهبود بخشیم و سرمایه‌گذار را تکریم کنیم، گفت: باید شرایط لازم را برای سرمایه‌گذار فراهم کرده و امنیت سرمایه‌گذاری را بالا برده و در این راستا دستگاه‌های متولی صدور مجوز سرمایه‌گذاری باید در حد ممکن به حداقل برسند.وی گفت: خوزستان از نظر صدور مجوز برای سرمایه‌گذاری نسبت به سایر استان‌ها شرایط بدتری دارد، اگر در برخی استان‌ها سرمایه‌گذار نیاز است از هفت یا ۱۲ سازمان مجوز بگیرد اما در خوزستان یک سرمایه‌گذار نیاز به ۲۳ مجوز دارد و دلیل آن هم ظرفیت‌های زیاد خوزستان است.

 ایجاد پنجره واحد برای کاهش موانع

استاندار خوزستان ادامه داد: صدور این تعداد مجوز برای یک سرمایه‌گذار در خوزستان روند سرمایه‌گذاری را کند می‌کند و بوروکراسی‌های اداری را افزایش می‌دهد به طوری که دریافت یک مجوز تا ۲ سال هم طول می‌کشد، البته در این حوزه اقداماتی انجام شده و در حال طراحی پنجره واحد سرمایه‌گذاری با هماهنگی شرکت‌های فناوری هستیم که این طرح مراحل آخر را طی می‌کند و فعلا فاز نخست آن راه‌اندازی شده است.

وی اظهار کرد: ۷۸۰ فرآیند لازم برای سرمایه‌گذاری احصا شده است که این تعداد را به حدود ۱۶۰ فرآیند کاهش داده‌ایم و با استفاده از برنامه‌ریزی و طراحی نرم‌افزار یادشده تلاش می‌شود تا سرمایه‌گذار بتواند به سهولت مراحل موردنیاز سرمایه‌گذاری را طی کند. شریعتی اظهار امیدواری کرد: پنجره واحد امسال به‌صورت کامل در خوزستان راه‌اندازی شود، ضمن اینکه وزارت اقتصاد و دارایی نیز این برنامه را از خوزستان درخواست کرده تا در کل کشور اجرا شود. وی با اشاره به جزئیات برنامه پنجره واحد گفت: تاکنون ۱۶ ماه روی این برنامه کار شده است. استاندار خوزستان یادآور شد: روند سرمایه‌گذاری در کشور به علت موانع بوروکراسی اداری که بر سر راه است، کند شده، به‌طوری‌که سرمایه‌گذار عطای سرمایه‌گذاری را به لقایش می‌بخشد. سرمایه‌گذار باید با طیب خاطر فقط به امر سرمایه‌گذاری، اشتغال و تولید بپردازد و هر روز نگران موانع نباشد.

وی تصریح کرد: در خوزستان تلاش می‌کنیم به تدریج شرایط لازم را برای تسهیل سرمایه‌گذاری فراهم کنیم و در این راستا شورای جذب سرمایه‌گذاری استان فعال شده و طرح‌های زیادی فاینانس شده‌اند، همچنین تعداد دیگری طرح در مرحله اداری است یا اینکه از صندوق توسعه، اعتبار آن جذب شده است.وی با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خوزستان ادامه داد: در خوزستان ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، این استان بیشترین نفت کشور را دارد و صنعت نفت، پشتیبانی آن و تولید قطعات مورد نیاز نفت یکی از زمینه‌های خوب سرمایه‌گذاری است.استاندار افزود: همچنین پتروشیمی جزو صنایع اصلی خوزستان است و باید نقش بیشتری در خرید استان ایفا کند، صنایع پتروشیمی آن‌طور که باید مانند سایر دستگاه‌ها به این حوزه ورود نداشته‌اند و انتظار می‌رود اهتمام بیشتری در این زمینه داشته باشند.  وی فولاد، کشاورزی، نیشکر و صنایع تبدیلی کشاورزی را از دیگر فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری در خوزستان برشمرد و گفت: بعد از اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری حداقل نیاز به ۱۰ کارخانه تولید قند از چغندرقند داریم که یکی از این کارخانه‌ها در شوش اخیرا پس از یک دوره تعطیلی به چرخه تولید بازگشته است. کارخانه قند شوش سال‌ها متوقف و متروک بود و به‌منظور اقتصاد مقاومتی در طول ۲ سال اخیر بعد از ۱۵ سال تعطیلی مجددا راه‌اندازی شد.