12 گروه نمایش خارجی در جشنواره «تبریزیم» شرکت می‌کنند‌

یعقوب صدیق‌جمال افزود: گروه‌های نمایشی کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، آلمان، اتریش، ایتالیا، مقدونیه، گرجستان، قزاقستان، تاجیکستان و افغانستان با ۵۲ هنرمند طی ۶ روز آثار خود را در جشنواره «تبریزیم» در معرض دید شهروندان تبریزی قرار خواهند داد. وی با بیان اینکه این جشنواره از پنجم تا دهم اردیبهشت در محل پارک ائل گلی این شهر برگزار می‌شود، اظهار کرد: علاوه‌بر گروه‌های نمایش خارجی، تعداد ۱۴ نمایش از تبریز و ۶ نمایش منتخبان جشنواره‌های ملی کشور طی این مدت نمایش داده می‌شوند.

صدیق جمال از ارسال ۳۲ طرح به دبیرخانه جشنواره که از پنج ماه قبل فعالیت خود را شروع کرده است، خبر داد و گفت: از مجموع این آثار تعداد ۱۷۶ طرح پذیرش و سپس ۹۷ طرح آماده بازبینی شد و در نهایت از بین آنها ۱۴ نمایش به بخش رقابتی جشنواره راه یافت. وی تعداد آثار خارجی ارسال شده به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی «تبریزیم» را ۲۵ طرح اعلام کرد که به‌دلیل برخی تنگناهای مالی، تعداد ۱۲ نمایش از بین آنها منتخب شد.

صدیق‌جمال با بیان اینکه نمایش‌های قابل اجرا در این جشنواره در ژانرهای مختلف و حاوی موضوعات چهل گانه فراخوان جشنواره در معرض نمایش گذاشته می‌شود، اظهار کرد: معرفی تاریخ و فرهنگ آذربایجان و رویداد تبریز ۲۰۱۸ از موضوعات این نمایش‌ها است.وی ادامه داد: این نمایش‌ها در ژانرهای عروسکی، پانتومیم و کودک و در قالب نمایش‌های تک نفره تا ۹ نفره اجرا می‌شود و تلاش شده است تمام ذائفه‌ها در این نمایش‌ها گنجانده شود.وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور بهرام عثمان اوف از جمهوری آذربایجان و شاهین ارگون از ترکیه را از برنامه‌های جنبی اولین جشنواره بین‌المللی «تبریزیم» اعلام کرد.

صدیق جمال گفت: حضور جامعه معلولان از دیگر ویژگی‌های این جشنواره است که برای شهروندان تبریزی مشاهده هنرنمایی آنها توصیه می‌شود. مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز نیز در این نشست با اشاره به برگزاری چهار دوره از جشنواره تبریزیم در سال‌های گذشته گفت: به مناسبت رویداد گردشگری تبریز ۲۰۱۸ تلاش ما بر این بود با همکاری هنرمندان و اهل رسانه تبریز، جشنواره پنجم را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم. حسین آذرنیا افزود: با وجود رکود اقتصادی حاکم بر کشور و کمبودهای اعتباری شهرداری تبریز، با همت همه‌جانبه اهل هنر و ادب و تلاش جمعی دوستداران فرهنگ، این جشنواره برگزار می‌شود که اقدامات مقدماتی آن از پنج ماه قبل آغاز شد. وی از هنرمندان، علاقه‌مندان و شهروندان تبریزی درخواست کرد با حضور پرشور خود گروه‌های نمایشی را در اجرای برنامه‌های هنری خود یاری و پایه‌های برگزاری این جشنواره به‌صورت بین‌المللی را در سال‌های آینده استوارتر کنند. کلان‌شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ انتخاب و به همین منظور برنامه‌های فرهنگی و هنری متعددی در سطوح ملی و بین‌المللی تدارک دیده شده است.