علی‌اکبر مردی در بازدید از عملیات اجرایی پل بزرگ کیلومتر ۵۵ در محل تقاطع راه‌آهن و آزادراه قزوین - رشت که با تکنولوژی و مهندسی بومی به انجام رسیده است، اظهار کرد: با توجه به آثار مخرب گازهای گلخانه‌ای و مشکلات محیطی ناشی از انتشار این آلاینده‌ها و همچنین تجدیدناپذیری سوخت‌های فسیلی، کاهش استفاده از این منبع انرژی دارای اهمیت ویژه‌ای است. وی تصریح کرد: در این میان راه‌آهن به عنوان مکانیزمی بسیار کارآمد در زمینه حمل و نقل درون شهری و برون شهری در کشورهای توسعه یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه شناخته شده و از آن استفاده می‌شود.مردی گفت: تاکنون ۹۷ درصد خاک ریزی، پل‌سازی و تونل‌سازی راه‌آهن قزوین - رشت انجام شده است.

وی اظهار کرد: تاکنون هشت کیلومتر پل خاص و ۲۲ کیلومتر تونل و ۵ کیلومتر گالری تونل مسیر در پروژه راه‌آهن قزوین - رشت ایجاد شده و ۲۲ میلیون مترمکعب خاک‌برداری به پایان رسیده است. مردی افزود: تاکنون ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای ساخت این مسیر هزینه شده و برای تکمیل آن ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر هم نیاز است.

وی اضافه کرد: طول راه‌آهن قزوین - رشت ۱۶۴ کیلومتر است که ۷۰ کیلومتر آن در قزوین قرار دارد و بزرگ‌ترین پل ریلی کشور با ۱۴۳۰ متر روی دریاچه سد منجیل در این مسیر اجرا شده است که از نظر فنی بسیار اهمیت دارد.مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه دو کشور اظهار کرد: پایه‌های به‌کار رفته در ساخت این پل راه آهن به‌دلیل بالا بودن سطح آب بیش از سه سال طول کشید و تکمیل این طرح افتخاری برای مهندسان کشور محسوب می‌شود.وی اظهار کرد: راه‌آهن قزوین - رشت - آستارا بخشی از کریدور شمال به جنوب، کریدور اوراسیا است و کشورهای اروپای شرقی و قفقاز را از خلیج‌فارس و دریای عمان و آسیای جنوبی و شرقی و چین و هند متصل می‌کند که مسیر فعلی نیز بسیار کوتاه می‌شود و در هزینه سوخت و حمل‌ونقل کالا و مسافر هم صرفه‌جویی می‌شود.

مردی اضافه کرد: امسال اعتبارات نقدی، اسناد خزانه و اوراق مشارکت به موقع تامین شده و ۸۰ درصد اعتبارات تخصیص داده شده و ۳۸۰ میلیارد تومان نقدی نیز تامین شده است و سرعت پروژه بسیار خوب است. وی گفت: اکنون تنها یک مسیر برای اتصال شمال با کشور به‌صورت ریل داریم که با ساخت این مسیر دومین شبکه ریلی شمال کشور به بهره‌برداری می‌رسد.مردی گفت: این شبکه ریلی از سال ۸۵ آغاز شده و ۱۱ سال است که ادامه دارد و به‌دلیل عبور از مناطق کوهستانی و جنگلی و صعب‌العبور کمی طولانی شده است که ساخت تونل‌ها و پل‌ها کمی زمانبر است و کار را طولانی کرده است.