افزایش جایگاه‌های سوخت گاز طبیعی در اصفهان

صلواتی افزود: توسعه جایگاه‌های سوخت گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) در اصفهان زمینه دسترسی شهروندان به استفاده از این سوخت پاک را برای خودروها فراهم می‌کند و تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان خواهد داشت.  وی با بیان اینکه برای جانمایی این جایگاه‌های کوچک گاز در چند نقطه شهر اصفهان مشکلی نداریم، گفت: برای ایجاد جایگاه‌های کوچک سوخت گاز در کلان‌شهر اصفهان امکانات لازم را در اختیار داریم و به دنبال دریافت مجوزهای لازم از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و جذب سرمایه‌گذار هستیم. حدود پنج میلیون خودرو دوگانه‌سوز در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۲۰۰ هزار دستگاه در استان اصفهان است. شهر اصفهان دارای ۳۱ جایگاه سوخت گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) است و رئیس امور جایگاه‌های CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان این تعداد جایگاه سوخت را برای شهر اصفهان کافی دانسته است.

در همین حال رئیس ستاد معاینه فنی خودروهای شهر اصفهان چندی پیش اعلام کرده بود که شهر اصفهان به بیش از ۷۰ جایگاه CNG نیاز دارد تا خودروهای شخصی، تاکسی‌های شهری و اتوبوس‌های گازسوز بتوانند اقدام به سوخت‌گیری کنند. وی از مسوولان مربوطه خواسته بود تا به‌صورت جدی اقدامات مورد نیاز در این باره را انجام دهند. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان درباره استفاده از اتوبوس‌های گازسوز در ناوگان حمل‌ونقل عمومی این شهر نیز گفت: ۳۳۰ دستگاه اتوبوس گازسوز در این ناوگان وجود دارد که از این تعداد ۱۳۰ دستگاه فعال هستند و بقیه به‌دلیل فرسوده بودن غیرفعال هستند. وی با اشاره به اینکه بازسازی و تعمیر این اتوبوس‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست، اضافه کرد: تصمیم بر این است که تعدادی از این دستگاه‌ها را که قابلیت بازسازی دارد پس از تعمیر به شمار اتوبوس‌های گازسوز اصفهان بازگردانیم و سایر دستگاه‌هایی را که قابلیت بازسازی ندارند نیز به دیزل تبدیل کنیم.صلواتی کمبود جایگاه سوخت را مهم‌ترین مشکل فراروی شرکت اتوبوسرانی اصفهان برای استفاده از اتوبوس‌های گازسوز اعلام کرد و گفت: برای این منظور تنها یک جایگاه (فرزانگان) در اصفهان وجود دارد و این موضوع استفاده از اتوبوس‌های گازسوز در ناوگان حمل‌ونقل عمومی اصفهان را با محدودیت مواجه کرده است.وی با اشاره به اینکه پیش‌از این یک جایگاه دیگر سوخت گاز سی ان جی (قلعه شور) در اختیار اتوبوسرانی اصفهان بود، افزود: شرکت گاز این جایگاه را به بخش خصوصی واگذار کرده است و پیگیر هستیم تا این جایگاه بار دیگر در اختیار شرکت اتوبوسرانی اصفهان قرار گیرد.معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان برای خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت اسکانیا سمنان قرارداد بسته است، گفت: شرکت یادشده ۱۰۰دستگاه را در اردیبهشت امسال تحویل شهرداری اصفهان داد و قرار است ۴۰ دستگاه دیگر را نیز تا دهه فجر تحویل این نهاد دهد.

وی اضافه کرد: بر اساس مذاکرات انجام‌شده با شرکت اسکانیا سمنان قرار است ۳۶۰ دستگاه دیگر از قرارداد یادشده در تابستان سال آینده تحویل شهرداری اصفهان شود. به گفته وی، این اتوبوس‌ها سوخت گازوئیل یورو ۴ و یورو ۵ مصرف می‌کنند و بر اساس استانداردهای محیط‌زیست ساخته‌شده‌اند و آلایندگی ندارند. صلواتی همچنین درباره بهره‌برداری از ایستگاه‌های امام حسین (ع) و انقلاب در خط یک قطار شهری اصفهان گفت: بر اساس برنامه زمان‌بندی این ایستگاه‌ها قرار است تا پایان سال به بهره‌برداری برسند؛ اما احتمال اینکه یکی از ورودی و خروجی‌های ایستگاه امام حسین‌(ع) در دهه فجر به بهره‌برداری برسد، وجود دارد. به گفته وی، ایستگاه امام حسین (ع) خط یک قطار شهری اصفهان واقع در میدان امام حسین‌(ع) این شهر دارای سه ورودی و خروجی از سه جهت است.با بهره‌برداری مراحل اول، دوم و بخش نخست فاز سوم خط یک قطار شهری اصفهان، اکنون ۱۶کیلومتر از خط یک متروی اصفهان حدفاصل ایستگاه قدس تا آزادی از ساعت هفت‌تا ۱۵ هرروز در حال بهره‌برداری و استفاده شهروندان است. اکنون قطار شهری اصفهان در خط یک که از ایستگاه قدس آغاز می‌شود با عبور از ایستگاه‌های بهارستان، گلستان، شهید مفتح، شهید علیخانی، جابر، کاوه، شهید چمران، شهید باهنر و شهدا و تختی، سی‌وسه‌پل، شریعتی و آزادی به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کند.