دنیای اقتصاد - دیروز بازار طلای تهران فعالیت معاملاتی خود را در حالی آغاز کرد که آخرین خبرها از بازار جهانی در پایان هفته معاملاتی این بازار نشان از افزایش قیمت جهانی طلا به ۱۴۳۲ دلار به ازای هر اونس داشت؛ به‌رغم این افزایش در بازار جهانی، تشدید مداخله بانک مرکزی در بازار سکه تهران باعث شد که روند صعودی قیمت‌ها در بازار داخلی که در هفته‌های اخیر بدون ارتباط با قیمت جهانی شکل گرفته بود متوقف شود و حتی در مسیری معکوس کاهش یابد. بر این اساس، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی با پنج هزار تومان کاهش به ۳۹۰ هزار تومان رسید و بازار دلار نیز با حدود ۳۰ تومان کاهش روبه‌رو شد. اگرچه افت دلار در بازار داخلی همزمان با افت دلار در بازار جهانی می‌تواند در ارتباط با هم تحلیل شود، اما ناظران بازار داخلی معتقدند که متغیرهای بازار داخلی طی چند هفته اخیر بسیار پررنگ‌تر از تاثیرات بازار جهانی عمل کرده و افت دیروز دلار در بازار داخلی نیز عمدتا ناشی از بازگشت قیمتی در بازار سکه بوده است. افت همزمان قیمت سکه و دلار

مسعود رضا طاهری

افت ارزش دلار در مقابل یورو قیمت طلا را دوباره تا ۸/۱۴۳۲ دلار بالا برد. آنچنان که دلار آمریکا با کاهش ۳۰ تومانی قیمت روبه‌رو شد.

در عین حال به دلیل تاثیر تاخیری بازار‌های جهانی بر بازار داخلی، قیمت سکه با کاهش ۵۰۰۰ تومانی همراه بود. روز گذشته در پایان معاملات هفتگی بازار‌های جهانی قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری پس از افت تا ۱۴۱۵ دلار، مجددا تا ۸/۱۴۳۲ دلار بالا رفت که نسبت به نرخ روز قبل از آن تقریبا ۱۷ دلار افزایش داشت. به دنبال سخنان رییس بانک مرکزی اروپا مبنی بر احتمال افزایش نرخ بهره یورو برابری آن در مقابل دلار آمریکا تا ۳۹۹۱/۱ افزایش یافت. از سویی افزایش قیمت نفت به بالاترین نرخ ۲۹ ماهه اخیر بر افزایش نرخ طلا موثر افتاد. در روز‌های اخیر بازار طلا از ایجاد ۱۹۲ هزار شغل در آمریکا برای ماه آوریل تاثیر پذیرفت. نرخ بیکاری در این ماه در آمریکا تا ۹/۸ درصد پایین آمد که نشانه خوبی برای بهبود شرایط اقتصادی در این کشور و بازار‌های سهام به حساب می‌آید. کاهش قیمت روز جمعه روز گذشته موجب افت ۵۰۰۰ تومانی قیمت سکه بهارآزادی و سکه طرح قدیم شد و به ترتیب ۳۹۰ هزار تومان و ۴۵۰ هزار تومان فروخته شدند. قیمت سکه بهار آزادی از سوی برخی مراکز فروش ۳۸۹ هزار تومان نیز اعلام شد. دیروز نیم سکه ۱۰۰۰ تومان ارزان شد و ۱۹۴ هزار تومان فروخته شد. ربع سکه نیز ۲۰۰۰ تومان از قیمت خود را از دست داد و ۱۰۵ هزار تومان عرضه شد.هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت نیز با ۲۱۰۰ تومان کاهش قیمت تا ۱۶۹ هزار تومان پایین آمد. در بازار ارز دلار آمریکا با ۳۰ تومان افت قیمت تا ۱۱۱۵ تومان پایین آمد. در عوض یورو با ۱۵ تومان افزایش قیمت تا ۱۵۴۵ تومان در بازار آزاد داد و ستد شد. پوند انگلیس بدون تغییر ۱۸۷۰ تومان ارائه شد؛ در حالی که هر صد ین ژاپن ۱۰ تومان ارزان شد.

فروش شمش طلا درحراج بانک کارگشایی

پیرو اطلاعیه قبلی بانک مرکزی درخصوص فروش شمش طلا علاوه برفروش سکه مطابق رویه معمول و تاثیراین اقدام درمتعادل شدن قیمت طلا دربازار، به اطلاع می‌رساند: فروش سکه و شمش طلا از طریق حراج حضوری در بانک کارگشایی تا پایان سال جاری در همه روزهای هفته به استثنای روزهای تعطیل از ساعت ۱۶تا ۱۹ بعدازظهرادامه خواهد داشت.

لزوم حذف نظام دو نرخی ارز

یک کارشناس بانکی با ارائه پیشنهادی برای بهبود وضعیت فعلی بازار ارز و تاثیر آن در قیمت‌های طلا گفت: باید در کوتاه مدت دو نرخ ارز رسمی و آزاد روی یک نرخ میانی همگرا شوند؛ به طوری که فاصله زیادی نداشته باشند.

محمد واعظ در گفت‌وگو با خبر گزاری فارس گفت: به طور مشخص زمانی که تقاضای ارز در معاملات بازار آزاد به وسیله بانک مرکزی به طور کامل تامین نشود، نرخ ارز در بازار آزاد افزایش می‌یابد. وی افزود: اگر تامین منابع مالی واردات از مجاری غیر از ثبت سفارش نتواند مستقیما با تامین مالی بانک مرکزی صورت گیرد، تقاضا برای خرید دلار بالا می‌رود و این مورد می‌تواند موجب نوسانات قیمتی دلار در بازار آزاد شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه علاوه بر موارد مذکور افزایش تقاضای سوداگری طلا باعث تشدید فاصله بین نرخ دلار در بازار آزاد و رسمی شده است، درباره آثار و پیامدهای این امر، تصریح کرد: با توجه به اینکه تغییر نرخ ارز طی سال‌های اخیر متناسب با بیشتر بودن نرخ تورم داخل از خارج نبوده است، این وضعیت می‌تواند عامل مشوق صادرات غیرنفتی شود.

واعظ ادامه داد: از طرف دیگر در پایان سال درآمدهای ریالی دولت از محل بخشی از نرخ ارز که تحت تاثیر افزایش نرخ در بازار آزاد به بهای بالاتری فروخته می‌شود، بالا می‌رود.

وی ضمن اشاره به آثار منفی اختلاف نرخ ارز رسمی و آزاد، گفت: چنانچه بانک مرکزی دخالت مؤثر نکند، شکاف موجود افزایش پیدا می‌کند و این امر می‌تواند مجموعه‌ای از مسائل دو دهه قبل را در خصوص نظام دو نرخی و ایجاد فساد در این بازار تکرار کند. این کارشناس بانکی به اجرای موفق طرح هدفمندی یارانه‌ها اشاره و اضافه کرد: اجرای این قانون مستلزم محیط اقتصادی با ثبات به خصوص بر مبنای احساس روانی عوامل اقتصادی است؛ تداوم شکاف قیمتی بین نرخ ارز رسمی و آزاد به این مساله لطمه خواهد زد. به گفته واعظ، باید در کوتاه مدت دو نرخ ارز رسمی و آزاد روی یک نرخ بینابین همگرا شوند؛ به طوری که فاصله زیادی نداشته باشند. وی با تاکید بر اینکه مقام ارزی هم‌اکنون از موقعیتی برخوردار است که می‌تواند با عرضه جدید ارز مدیریت این نرخ را در بازار آزاد به دست گیرد، تصریح کرد: از سوی دیگر ثبات نسبی روانی در اقتصاد ایران مانع تشدید رفتارهای سوداگرانه در صورت اقدام موثر و بهنگام مقام ارزی (بانک مرکزی) است.

دلایل افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر

این استاد دانشگاه در خصوص تاثیر اختلاف قیمت رسمی و آزاد دلار بر قیمت طلا در بازارهای داخلی گفت: قیمت طلا بر مبنای نرخ ارز آزاد تعیین می‌شود، حتی در خصوص قیمت سکه باید توجه داشت که این قیمت از دو جزء تشکیل می‌شود. واعظ ادامه داد:‌ یک جزء قیمت سکه به خاطر ارزش فلزی آن است که از حاصل ضرب قیمت جهانی ضرب ‌در نرخ ارز تشکیل می‌شود و نرخ ارزی که در این حاصل ضرب به کار می‌رود نرخ ارز بازار آزاد است. وی افزود: جزء دوم قیمت سکه، حق ضرب یا به تعبیری حق مرغوبیت آن است که این جزء در حالت معمولی مبلغ ناچیزی برآورد می‌شود؛ اما در شرایط افزایش تقاضا در بازار حتی از ۱۰ هزار تومان نیز بیشتر می‌شود. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مدیریت جزء دوم قیمت سکه مستلزم عرضه سکه به بازار است، گفت: درحالی که مدیریت جزء اول تنظیم بازار عرضه را می‌طلبد؛ البته این موارد در شرایطی است که قیمت طلا در بازار جهانی ثابت باشد.

به گفته واعظ، هم‌اکنون به موازات و متعاقب افزایش قیمت نفت خام، قیمت طلا در بورس‌های جهانی بالا می‌رود؛ به طوری که هم‌اکنون از هر اونس ۱۴۰۰ دلار نیز فراتر رفته و این مورد هم عاملی برای افزایش قیمت طلا در ایران است. وی قیمت سکه در بازار داخلی را تا حدودی کاذب عنوان و تصریح کرد: اما عنصر تعیین‌کننده در قیمت سکه قیمت‌های اعلامی در بورس‌های جهانی است.