بزرگ‌ترین سهامدار شرکت هواپیمایی ژاپن

الهام جوادی

ایتارو‌ایتویاما یکی از ثروتمندترین شهروندان ژاپن است که در سال ۲۰۱۰ از سوی مجله فوربز با ثروت ۴/۳ میلیارد دلار در جایگاه دویست و هفتاد و هفتم ثروتمندان جهان قرار گرفت. وی چهره سرشناسی در امور تجاری و سیاسی ژاپن است. ایتارو‌ایتویاما در ۴ ژوئن سال ۱۹۴۲ در توکیو متولد شد. او در دوران خردسالی کودکی ضعیف بود‌.‌ایتارو‌ایتویاما در دپارتمان اقتصاد دانشگاه نیپون تحصیل کرد و از‌این دانشگاه با مدرک کارشناسی فارغ‌التحصیل شد. او در سال ۱۹۶۹ مدیر ارشد اجرایی شرکت نیپون توریست شد و توانست از طریق‌این شرکت به درآمد و ثروت خوبی دست یابد.‌ایتارو‌ایتویاما در سال ۱۹۷۳ به شرکت زیمینتو پیوست.

ایتارو‌ایتویاما در سال ۱۹۸۱ به ریاست موسسه تکنولوژی ساگامی ‌(که نام آن در حال حاضر موسسه تکنولوژی شونان است) انتخاب شد. ‌این موسسه در سال ۱۹۹۸ به ‌ایتارو‌ایتویاما یک دکترای افتخاری اهدا کرد. ‌این موسسه همچنین در سال ۲۰۰۴ ‌ایتویاما را به عنوان رییس افتخاری شرکت انتخاب کرد.

ایتارو‌ایتویاما مالک ۹ زمین گلف است. ‌ایتویاما به واسطه برگزاری مسابقات گلف در زمین‌های خود ثروت زیادی کسب کرده است. او همچنین بزرگ‌ترین سهامدار شرکت هواپیمایی ژاپن و همچنین شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی است. شرکت هواپیمایی ژاپن بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی در ژاپن است. شرکت میتسوبیشی نیز بزرگ‌ترین شرکت فضایی و پیمانکار امور دفاعی در ژاپن است.

ایتویاما پس از آنکه بخش عمده‌ای از سهام شرکت هواپیمایی ژاپن را خرید، به شکل عمومی‌و علنی درخواست تغییری در ساختار مدیریتی هواپیما را اعلام کرد. او همچنین در وب سایت خود چشم‌اندازش از یک فرودگاه اصلاح شده را با جزئیات بیان کرد. ‌ایتویاما همچنین در برکنار کردن رییس ‌این هواپیمایی، توشیوکی شیناماچی، نقش زیادی داشت.‌ این حرکت در حقیقت از عواقب کاهش قیمت‌های هواپیمایی ژاپن به خاطر مشکلات ‌ایمنی بود. ‌ایتویاما در سال ۲۰۰۲ به عنوان مشاور ویژه مدیرعامل منصوب شده است.

گروه هواپیمایی بین‌المللی ژاپن (JAL) که دفتر مرکزی آن در شیناگاوا در توکیوی ژاپن واقع شده شامل دو شرکت هواپیمایی ژاپن، برای خدمات داخلی و بین‌المللی و JAL ویز برای خدمات تفریحی بین‌المللی،‌ JAL اکسپرس، برای خدمات ارزان قیمت محلی و بین‌المللی، سیستم هوایی هوکایدو،‌ جی‌ایر، مسافرت‌های کاری هوایی ژاپن، پروازهای روی اقیانوس ژاپن و شرکت مسافرت‌های کاری ریوکیو و خدمات پست JAL می‌شود. گروه JAL در سال ۱۹۵۱ تاسیس و در سال ۱۹۵۳ تبدیل به شرکت هواپیمایی ملی ژاپن شد. ‌این شرکت پس از سه دهه ارائه خدمات و همچنین گسترش و رشد آن، در سال ۱۹۸۷ کاملا به بخش خصوصی سپرده شد. گروه JAL در سال ۲۰۰۲ نیز با شرکت ژاپن‌ایر سیستم،‌ سومین شرکت هواپیمایی بزرگ ژاپن، ادغام شد و تبدیل به ششمین شرکت هواپیمایی بزرگ جهان بر حسب مسافرانی که حمل می‌کرد شد.

ایتارو‌ایتویاما جدای از فعالیت‌هایش در حوزه کسب و کار در امور سیاست هم فعال است. او به مدت چهار دوره یکی از اعضای «دایت»، پارلمان ژاپن بود.‌ ایتویاما طی ۲۰ سال با حزب دموکرات لیبرال ژاپن برای قانون‌گذاری همکاری می‌کرد.

ایتارو‌ایتویاما ازدواج کرده و ۲ فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن توکیو در ژاپن است.