هوش مصنوعی به تنهایی کارساز نیست

دنیای اقتصاد-تبریز: دکتر حمید شکری خانقاه در کارگاه آموزشی تحت عنوان روابط عمومی نوین و بکارگیری ابزارهای هوشمند در تبریز با تاکید بر اینکه روابط عمومی‌ها باید  در درجه اول هوش ارتباطی و رسانه‌ای خود را ارتقا دهند بعد وارد حوزه هوش مصنوعی و کارکردهای آن شوند، گفت: راز هوشمندی روابط عمومی‌ها در دیدن نادیده‌ها و شنیدن ناشنیده‌ها است. 

وی بیان کرد: روابط عمومی راهبردی از تخصص بالایی در رمزگذاری و رمزگشایی از نمادها و نشانه‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی و چگونگی بازخوانی و واکنش مناسب ارتباطی‌ در نظام ارتباطات سازمانی برخوردار است.

وی افزود: هوش ارتباطی روابط عمومی‌ها باید در راستای حل مسائل ارتباطی در هنگام بروز رویدادهای هشدار دهنده و مسائل پیش روی سازمان مثل بحران‌ها و شایعه سازی‌ها و اتخاذ راهبردهای ارتباطی هوشمندانه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی باشد. 

استاد برنامه‌ریزی راهبردی ارتباطی و مدیریت استراتژیک ارتباطات انسانی در دانشگاه‌ با بیان اینکه روابط‌ عمومی‌ها در حال حاضر، از نبود نگرش ارتباطی راهبردی رنج می‌برند و بعضا صرفا متولی امور عمومی شده‌اند، تاکید کرد: رویکرد منفعلانه، روزمرگی، کلیشه‌گرایی و نداشتن چشم‌انداز و استراتژی ارتباطی از آفت‌های کار روابط‌ عمومی‌ها است که این معضل صرفاً با هوش مصنوعی کاربرمحور حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: هر چند که هوش مصنوعی در روابط عمومی‌ها و سازمان‌های متبوع آن‌ها، پتانسیل بالایی در کمک به حل مسائل و دغدغه‌های ارتباطی دارد اما این ظرفیت برای مدیران و کارشناسانی که فاقد هوش ارتباطی و رسانه‌ای هستند، بی خاصیت، خطرناک ، ناامید کننده و گمراه کننده خواهد بود.

 وی با بیان اینکه روابط‌ عمومی‌ها اگر می‌خواهند آینده‌داری و آینده پژوهی کرده، وارد دنیای متاورس شده و از مزیت‌های هوش مصنوعی بهره ببرند، باید قبل از هر اقدامی به تفکر مهندسی و مدیریت راهبردی ارتباطی مجهز شده و استراتژیست رسانه‌ای و ارتباطی مورد اعتمادی برای سازمان باشند، ادامه داد: مهندسی ارتباطی معماری ارتباطات کاربردی و توصیفی فنی و حرفه‌ای از واقعیت‌ها، ارائه راه‌حل‌های ارتباطی، استانداردسازی نظام ارتباطات و فرایندی منسجم از فعالیت‌ها و روندهای ارتباطی است.

 وی افزود: این مهندسی شامل ارائه الگویی فنی از یک سیستم و الگوریتم هوشمند ارتباطی  رسانه‌ای و نمایانگر ساختار کلیدی و هسته مرکزی موثر بر شاخص ارزیابی عملکرد آن، نشانگرهای ارتباطی شبکه حاکم بر آن‌ها، اصول و قواعد اساسی در طراحی هوشمندانه ارتباطی و تکامل نظام ارتباطات یکپارچه در گذر از روابط عمومی سنتی به روابط عمومی مدرن در گذر زمان است.

 وی گفت: مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی به این نکته توجه کنند همچنان که برای ایجاد مدیریت دانش باید از مسیر مدیریت نادانی عبور کنند، لازمه بکار گیری هوش مصنوعی، برخورداری از هوش ارتباطی است. هوش مصنوعی تسهیلگری مدرن برای هوش طبیعی انسانی است و به تنهایی کارساز نیست، روابط عمومی هوشمند مدیر ارتباطی هوشمند می‌طلبد.