برنامه راهبردی و عملیاتی توسعه متوازن آذربایجان شرقی

دنیای اقتصاد-تبریز: حیدر فتح‌زاده در جلسه رونمایی از برنامه راهبردی و عملیاتی توسعه متوازن استان آذربایجان شرقی که با حضور استاندار در سازمان برگزار شد، گفت: مهمترین اهداف این برنامه راهبردی، تبیین مفهومی سند تحول دولت مردمی، تعیین اهداف کیفی و کمی، ایجاد زنجیره به هم پیوسته ارزش، آینده نگری و آینده اندیشی است.

وی مشارکت و شبکه سازی، خلق مزیت پایدار، اصلاح فرایند و تسهیل‌گری، ارتقاء اعتماد و سرمایه اجتماعی، توانمندسازی و تولید ثروت و ارزش افزوده، ارتقاء بهره وری و تعالی سازمانی و در نهایت عدالت و پیشرفت را از دیگر آرمان‌های برنامه راهبردی و عملیاتی توسعه متوازن استان عنوان کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی تشریح کرد: بنیان‌های نظام برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی را اسناد بالادستی بیانیه گام دوم انقلاب، سند تحول دولت مردمی، برنامه آمایش سرزمین و برنامه هفتم توسعه کشور تشکیل می‌دهند.

فتح‌زاده اذعان کرد: برنامه‌های عملیاتی استان را در بخش‌های توسعه‌ی صنعت، معدن، کشاورزی، حمل و نقل، گردشگری، انرژی، آب، دیپلماسی اقتصادی، رفاه و سلامت، آموزش، توانمندسازی حاشیه نشینان و بهینه سازی منابع به جد دنبال می‌کنیم.

این مسئول همچنین به مواردی مثل فعال‌سازی واحدهای راکد و نیمه فعال صنعتی و تعیین تکلیف وضعیت معادن راکد و غیرفعال استان، ایجاد اکوسیستم خلاقیت و نوآوری در بخش صنعت با همکاری دانشگاه‌ها و تشکل‌های صنفی، توسعه فعالیت‌های پایین‌دست معادن با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش و ارتقاء سهم بخش معدن از کل ارزش افزوده استان، اشاره کرد.

فتح‌زاده یادآور شد: استان آذربایجان شرقی با کشورهای ارمنستان و آذربایجان از طریق شهرستان‌های جلفا و خداآفرین ۲۳۵ کیلومتر مرز مشترک و با استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان ۹۶۵ کیلومتر همجواری دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی، تشریح کرد: سهم جمعیتی استان از کشور ۴.۷۹ درصد، سهم ارزش افزوده استان ۳.۹۶ درصد، سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی استان ۳.۵۱ درصد، سهم ارزش افزوده صنعت استان ۵.۲۵ رصد، سهم ارزش افزوده بخش معدن استان ۱۷.۰۳ درصد و سهم ارزش افزوده بخش خدمات استان از کشور ۳.۲۹ درصد است.

وی توضیح داد: وجود رود دائمی ارس، برخورداری از ویژگی‌های طبیعی حاکم بر حریم این رودخانه، جنگل‌های اطراف، تنوع زیست محیطی و آثار باستانی شرایط ویژه‌ای به این منطقه بخشیده که نیازمند نگاه سیستمی در برنامه ریزی‌های این بخش از استان است. 

فتح‌زاده خاطرنشان کرد: توانمندسازی و ارتقای درآمد ساکنان حاشیه رود ارس به عنوان حافظان مرز از اولویت‌های برنامه ریزی استان محسوب می‌شود و لازم است نهادها و سازمان‌های مختلف که با موضوع رود ارس درگیر هستند اهتمام ویژه‌ای به این امر داشته باشند تا از مهاجرت روستایی کاسته و گام‌های موثر برای توسعه منطقه در ابعاد مختلف برداشته شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی همچنین به تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های ملی در استان از جمله سد قیزقلعه سی، سد خداآفرین، تصفیه خانه فاضلاب تبریز، تصفیه خانه فاضلاب مرند و غیره همچنین مهم‌ترین پروژه‌های خصوصی در استان پرداخت.

در این جلسه معاونان و مدیران بخش‌های مختلف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های متبوع و برنامه‌های پیش رو پرداختند.