۱۱۴ هزار هکتار اراضی مستعد زراعت چوب در آذربایجان شرقی وجود دارد

دنیای اقتصاد-تبریز: اکبر فتحی در جلسه ستاد زراعت چوب آذربایجان شرقی با بیان اینکه عده‌ای برای تأمین مواد اولیه صنعت چوب به فعالیت در حوزه تولید آن می‌پردازند، اظهار کرد: باید میزان نیاز به چوب در استان را احصا کنیم و براساس این نیازمندی، میزان کشت چوب را مشخص کنیم.

وی با بیان اینکه باید برنامه کشوری ابلاغ شده را با توجه به شرایط استانی تدوین کنیم، گفت: برنامه کشوری که در این حوزه برای پنج سال آینده در نظر گرفته شده ، کشت چوب در سطحی نزدیک به یک میلیون هکتار است که ۶۰۰ هزار هکتار آن در استان خوزستان و باقی آن برای استان های دیگر خواهد بود.

فتحی اضافه کرد: مراکز تحقیقاتی نیز باید در این حوزه همکاری لازم را داشته باشند و مشخص کنند که از کدام نهال و روش تکثیر استفاده شود تا عملکرد بهتری در این زمینه صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: زراعت چوب حوزه ای سودآور برای بخش خصوصی است و سرمایه گذاران می توانند برای سرمایه گذاری در این حوزه اقدام کنند.

وی ادامه داد: منابع طبیعی و آبخیزداری برای حفاظت از جنگل‌ها، به زراعت چوب توجه ویژه‌ای دارد تا از این راه جایگزینی برای تأمین مواد اولیه صنعت چوب معرفی کند و در قالب‌های مختلف از قبیل توزیع نهال رایگان، از آن حمایت کرده است و در نقاط مختلف استان نیز طرح هایی در این خصوص اجرا شده است.

فتحی گفت: در بخش کشاورزی به این باور رسیده ایم که باید از اجرای الگویی و آزمایشی خارج شویم و اجازه بدهیم که بهره برداران مستقیما به فعالیت بپردازند و این مسئله تنها به یک نگاه تسهیلات محور نیاز دارد که در قالب کمک های فنی و اعتباری انجام شود.

وی ترویج بیمه در زراعت چوب را نیازمند فرهنگ سازی دانست و گفت: مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و روابط عمومی باید نسبت به اطلاع رسانی و آموزش در این حوزه به صورت جدی اقدام کنند.

لزوم ترسیم نقشه نهال کاری مختص استان آذربایجان شرقی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی هم بر لزوم ترسیم نقشه نهال کاری مختص استان تاکید کرد و گفت: باید نقشه ای در این زمینه ترسیم و مشخص شود نهال کاری باید در کدام مناطق استان صورت گیرد.

حیدر فتح زاده اعلام کرد: ما آماده همکاری در زمینه تأمین اعتبار مورد نیاز برای زراعت چوب هستیم.