افزایش ۲۳ درصدی صادرات کالاهای کشاورزی از آذربایجان شرقی

دنیای اقتصاد-تبریز: اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران، ارزش این میزان صادرات کالاهای کشاورزی از استان را در حدود ۲۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در زیر بخش های زراعی و باغی ۲۶ درصد افزایش، لبنی، دامی و شیلاتی ۱۵ درصد افزایش و مواد غذایی ۲۰ درصد افزایش صادرات رقم خورده است.

وی متوسط ارزآوری هر کیلو محصولات صادراتی بخش کشاورزی در آذربایجان شرقی را یک دلار اعلام کرد و ادامه داد: هر کیلو میوه خشک ۱.۶۵ دلار و هر کیلو سبزی و صیفی ۰.۴ دلار برای کشور ارزآوری دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص سهم این استان از صادرات کالاهای کشاورزی در کشور گفت: ۴.۱۵ درصد کالاهای کشاورزی کشور از نظر وزنی و ۵.۱۸ صادرات از نظر ارزشی به آذربایجان شرقی اختصاص دارد.

فتحی با اشاره به صادرات ۷۰ هزار تن میوه خشک از استان به ارزش ۱۱۵ میلیون و ۳۵۰ هزار دلار در ۹ ماهه امسال، خاطرنشان کرد: میوه خشک سهم ۴۶ درصدی از صادرات کالاهای کشاورزی استان را دارد.

وی افزود: بعد از میوه خشک، شیرینی و شکلات به ارزش ۳۶ میلیون و ۷۲۱ هزار دلار و بیسکوئیت و محصولات فرآوری شده از گندم و آرد با ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بیشترین سهم را در صادرات کالاهای کشاورزی آذربایجان شرقی در ۹ ماه ابتدای سال جاری داشتند.