مطالعات جامع رودخانه ارس در آذربایجان شرقی انجام می‌شود

دنیای اقتصاد-تبریز: حیدر فتح‌زاده در جلسه بررسی مشکلات و چالش‌های پیش روی رودخانه ارس اظهار کرد: استان ما از طریق شهرستان‌های خداآفرین و جلفا ۲۳۵ کیلومتر و اردبیل ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای آذربایجان، ارمنستان و نخجوان دارد.

وی با اشاره به وجود سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی افزود: حدود ۳۲۰ هزار نفر در مسیر و حاشیه رودخانه ارس درگیر بوده و تعداد ۲۱۱ روستا در نوار مرزی مستقر هستند و سازمان اعتبارات لازم را جهت تکمیل سدها و ساماندهی حاشیه رودخانه در نظر گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ارس پرآب‌ترین رودخانه دائمی محسوب می‌شود که از طریق آذربایجان شرقی به دریای خزر می‌ریزد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی مطرح کرد: قبلا مطالعاتی توسط شرکت آب منطقه‌ای، علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های مرتبط در ارتباط با رودخانه ارس انجام گرفته اما به نظر می‌رسد این مطالعات کافی نبوده و تنها توانسته ۵۰ درصد اطلاعات مورد نیاز جهت برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های مقتضی را پوشش دهد.

وی یادآوری کرد: با دانشگاه‌های مختلف مذاکره کرده‌ایم تا مرکز ارس شناسی را دایر کنند و بنده پیشنهاد می‌کنم انجام مطالعات جامع ارس به دانشگاه تبریز واگذار شود.

در این جلسه که با حضور روسای دانشگاه‌های مختلف برگزار شد، حضار نظرات خود را در ارتباط با ضرورت و چگونگی انجام مطالعات رودخانه ارس ارائه کردند.