معابر تبریز ظرفیت تردد روزانه ۸۵۰ هزار خودرو را ندارد

دنیای اقتصاد-تبریز: «یعقوب هوشیار» در جلسه علنی شورای اسلامی این شهر با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۶ روزانه حدود ۴۵۰ هزار خودرو در سطح شهر تردد می کرد، افزود: در مقایسه با افزایش تعداد تردد خودروها در تبریز، معابر این شهر چندان توسعه نیافته است.

وی موضوع ترافیک در کلانشهرها را طی دهه اخیر جزو دغدغه های مدیریت شهری اعلام و اظهار کرد: عوامل مختلفی موجب بروز این معضل شده است که برخی از آن ها ناشی از قوانین بالادستی و از اراده شهرداری خارج است.

شهردار تبریز گفت: تمرکز مطلب ها و مجتمع های پزشکی در هسته مرکزی شهر از عوامل ترافیک این شهر است زیرا روزهای جمعه و پنج‌ شنبه که مطب ها و مجتمع های پزشکی و درمانی تعطیل هستند، ترافیک در این معابر دیده نمی شود.

هوشیار، قانون ایجاد مدارس در هر نوع کاربری را از دیگر عوامل افزایش ترافیک شهری تبریز اعلام کرد و ادامه داد: در سالیان گذشته هر دانش آموز در نزدیکترین مدرسه محل سکونت خود ثبت نام می کرد اما در شرایط فعلی تعداد سفرهای روزانه اولیا و سرویس های مدارس برای جابجایی دانش آموزان باعث افزایش حجم ترافیک شهر شده است.

وی عدم توجه دولت های گذشته به حمل و نقل عمومی در تبریز را از دیگر عوامل ترافیک در این شهر اعلام کرد و یادآور شد: بر اساس قانون، دولت در ارتباط موظف به تامین ۸۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی است اما در عمل این عدد بیش از سه درصد نیست.

شهردار تبریز با بیان اینکه در یک دهه گذشته تنها ۵۱ دستگاه اتوبوس برای کلانشهر تبریز خریداری شده بود، گفت: در دوره مدیریت فعلی شهرداری، ۱۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر اضافه شده است.

هوشیار، اقدامات دولت سیزدهم در توسعه حمل و نقل عمومی را خوب و مثبت ارزیابی کرد و افزود: امید است در ادامه این روند، دولت به تعهدات خود عمل کند.

وی با تاکید بر توجه شهرداری تبریز به حمل و نقل عمومی و توسعه ناوگان اتوبوسرانی و قطارشهری، اظهار کرد: برای بهبود وضعیت ترافیکی شهر نیاز به ایجاد زیرساخت های اساسی در این زمینه است و در این راستا نصب دوربین های ترافیکی در اتوبان شهید کسایی، مسیر اتوبوس های تندرو و اتوبان پاسداران آغاز شده است.

شهردار تبریز با بیان اینکه شهرداری در موضوع حل معضل ترافیک، وظایف مشخصی دارد و دیگر ارگان های ذیربط در این حوزه نیز باید پای کار بیایند، گفت: بدون همراهی ارگان های دخیل در رفع معضل ترافیک، این مشکل قابل حل نیست.

هوشیار، ادامه داد: همکاری تمام ارگان ها و اصناف شرط اصلی برای حل ترافیک است و شهرداری در ۲ سال گذشته ۱۷ هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه قطارشهری هزینه کرده است در صورتی که در ۱۲ سال گذشته تنها ۶ هزار میلیارد ریال برای عملیات عمرانی این پروژه تزریق شده بود.

وی یادآور شد: گره های ترافیکی شهر به صورت دقیق رصد می شود تا با همراهی پلیس راهور و شهرداری گام های مثبتی برای رفع آن ها برداشته شود که در این راستا در هفته جاری ۳۰ دستگاه خودرو مجهز به دوربین نظارتی، موتورسیکلت و جرثقیل در اختیار پلیس راهور قرار می گیرد.

شهردار تبریز گفت: راه حل اساسی برای رفع ترافیک تبریز منوط به تمرکززدایی مجتمع های پزشکی، مدارس غیرانتفاعی و دستگاه های دولتی از هسته مرکزی شهر است.

هوشیار، علت افزایش ترافیک در یک ماه اخیر را مربوط به پروژه های بهسازی آسفالت اتوبان های شهید کسایی و پاسداران دانست و ادامه داد: برای تعریض اتوبان شهید کسایی و نصب ۱۶ کیلومتر نیوجرسی های آن بیش از ۲ هزار میلیارد ریال هزینه کرده است و عملیات عمرانی این اتوبان تا اواخر این هفته اتمام می شود.

وی با اشاره به ضرورت بهسازی آسفالت اتوبان پاسداران برای کاهش بار ترافیکی این مسیر، یادآور شد: عملیات عمرانی زیرسازی و بهسازی آسفالت این پروژه به صورت شبانه روزی و بی وقفه تداوم دارد.

هوشیار با ابراز امیدواری برای کاهش بار ترافیکی شهر در ۲ هفته آینده با انجام تدابیر ویژه، افزود: خرید اتوبوس و نوسازی ناوگان تاکسیرانی موجب کاهش معضل ترافیک می شود و این طرح مطابق برنامه و سیاست گذاری شورای اسلامی شهر اجرا می شود.