شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • در مشروطه گروه‌های میانی، عناصر کاملا متفاوتی بودند که از نظر شرایط اقتصادی، جایگاه اجتماعی و سطوح فرهنگی از جایگاه یکسانی برخوردار نبودند؛ ولی در دو مورد مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی با هم توافق داشتند. یرواند آبراهامیان در دو کتاب ایران بین دو انقلاب و جامعه‌‌شناسی سیاسی ایران، از این گروه‌های میانی هرم اجتماعی ایران عصر مشروطه، با ‌‌عنوان «طبقه متوسط سنتی» یاد کرده است.
  • کار گالیله به درستی با کشفی جدی‌تر آغاز می‌شود: چگونه فاصله‌های زمانی کوتاه را اندازه بگیریم؟ این رویکردی دشوار است که گالیله را از هم‌روزگارانش متمایز می‌کند و او را به نخستین رهبر علم عملی و پیشرو روش تجربی بدل می‌کند. کوپرنیک و کپلر دارای ذهنی نظریه‌پرداز بودند: کوپرنیک به ریاضی‌دانان رو آورد، کپلر از علاقه دربار به علم نجوم بهره جست که در آن روزگار مردان فرهیخته را جلب می‌کرد. در مقابل آن دو، گالیله متاثر از بینش واقع‌گرایانه جمهوری‌های شمال ایتالیا بود که به تجارت اشتغال داشتند. او به‌ویژه به علاقه ونیز به کشتیرانی و تسلیحات توجه داشت. او فعال‌ترین سال‌های زندگی‌اش؛ یعنی از ۱۵۹۲ تا ۱۶۱۰ را در دانشگاه پادوا گذراند که جمهوری ونیز از آن حمایت می‌کرد.
  • روابط چین و روسیه، به‌عنوان دو رقیب آمریکا اهمیت زیادی دارد و به‌طور ‌ویژه از زمان شروع جنگ روسیه علیه اوکراین، بر اهمیت این روابط افزوده شده است. طی دو دهه اخیر، روابط مسکو و پکن عمیق‌تر شده است؛ آیا این به معنای هم‌پیمانی این دو کشور است؟ تحلیلگران معتقدند که پاسخ این سوال منفی است. اگرچه چین و روسیه شرکای استراتژیک هم هستند؛ اما هیچ پیمان رسمی بین دو کشور وجود ندارد که سبب شود، آنها از هم حمایت‌های نظامی کنند.
  • توده مردم مشهد پیش‌‌تر متمایل به دولت بودند و ریشه‌های مشروطیت هنوز در آنجا تقویت نشده بود. اقبال عمومی از مشروطیت هم بیشتر بر اساس هیجانات مردمی شکل گرفت تا خواست و شناختشان از مشروطیت؛ چنان‌که ملک‌زاده در این رابطه اعتقاد دارد که زدوخورد مشروطه‌طلبان با مستبدان در مشهد بیشتر جنبه شخصی داشت و «خراسان هیچ وقت در ر اه مشروطیت قدم موثری برنداشت و مشروطه‌خواهان حقیقی در آن سامان نفوذی نداشتند.
  • مارک چمپیون/ بلومبرگ
    روابط چین و روسیه در ماه‌‌‌های اخیر، تغییرات نسبتا بزرگی داشته است و به نظر می‌رسد، این تغییرات ادامه پیدا خواهد کرد. این دو کشور در سده‌های اخیر، رقیب هم بوده‌اند؛ اما در ماه فوریه، قبل از حمله روسیه به اوکراین، شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در یک دیدار گفتند که شراکت آنها «نامحدود» است. پیوندهای نظامی، اقتصادی و سیاسی بین دو حکومت خودکامه طی دودهه اخیر، توسعه پیدا کرده و این تحول سبب نگرانی‌های عمیق در دموکراسی‌‌‌های غربی و نیز ژاپن شده است. روسیه و چین قصد دارند که حداقل بخشی از نظم بین‌المللی پس از جنگ سرد را که تحت حاکمیت آمریکاست، مختل کنند.
  • جوران لی /دیپلمات
    حمله روسیه به اوکراین، یک چالش بزرگ استراتژیک برای چین به وجود آورده است. یکی از تحلیلگران ارشد می‌گوید: «پوتین توانست این باور را به وجود آورد که چین از حمله روسیه به اوکراین حمایت کرده است؛ این در حالی است که چین، نه چنین حمله‌ای را پیش‌بینی می‌کرد و نه از آن حمایت کرده است.» واقعیت این است که چین با چالش مواجه شده است. پکن از یک‌سو دارای شراکت استراتژیک با روسیه است و از سوی دیگر، مایل است حداقل زیان را از تحریم‌‌‌های آمریکا و اروپا علیه مسکو تحمل کند. نکته دیگر این است که عدم‌مداخله در درگیری‌های خارجی و احترام به حاکمیت ملی کشورها، جزو اصول دیرینه سیاست خارجی چین است. به همین دلیل، این کشور از حمله روسیه به اوکراین حمایت نکرده است. در هر حال، اکنون پکن با وضعیتی دشوار مواجه است و سعی کرده است با روش‌های…
  • ایولین چنگ /سی‌ان‌بی‌سی
    بنا به گزارش رسانه دولتی روسیه، پایان هفته گذشته رئیس‌جمهور چین، در سخنان خود بر تعهد کشورش به تجارت با روسیه به‌رغم تحریم‌های غرب علیه مسکو تاکید کرد و گفت: «امروز همکاری بین روسیه و چین در حال افزایش است. در نیمه نخست سال‌جاری میلادی، ارزش مبادلات تجاری دو کشور ده‌‌‌ها میلیارد دلار بود و می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در ماه‌‌‌های آینده، مبادلات تجاری به ارقام بی‌سابقه‌ای افزایش یابد و این ثابت می‌کند که همکاری‌‌‌ها بین دو کشور گسترده است.»
  • لیندزی میزلند /شورای روابط خارجی آمریکا
    پیوندهای تجاری و نظامی روسیه و چین در یک‌دهه اخیر عمیق‌تر شده است؛ اما این دو کشور هم‌پیمان‌های رسمی هم نیستند. کارشناسان می‌‌‌گویند، جنگ اوکراین می‌تواند نقطه عطفی در روابط آنها باشد. هر دو کشور مایلند که قدرت و نفوذ آمریکا را محدود کنند و هژمونی این کشور را به چالش بکشند. روسیه از قدرت خود استفاده کرده؛ در حالی که چین به رقابت با آمریکا پرداخته است. کارشناسان معتقدند، جنگ اوکراین محدودیت‌های روابط دو کشور را آشکار کرده است. چین در میدان نبرد، از روسیه دفاع نکرده؛ اما از محکوم کردن حمله این کشور به اوکراین نیز اجتناب کرده است. روابط روسیه و چین، تاریخی طولانی و پیچیده دارد. گاه دو کشور به هم نزدیک بوده‌اند و گاه اختلافاتی با هم داشته‌اند. در سال‌های اخیر، مسکو و پکن بر عمق روابطشان افزوده‌اند؛ اما درباره…
  • سینماها در یک وضعیت عجیب قرار گرفته‌اند. پیش‌بینی می‌شد که با فروکش کردن کرونا اوضاع تا حدودی بهتر شود اما این اتفاق نیفتاد. آنچه مشهود است این است که در تمام نقاط جهان فروش سینماها با فراز و نشیب روبرو بوده است. طبق آمار اتحادیه بین‌المللی سینما‌ها (UNIC) که اخیرا منتشر شده، سینما‌ی اروپا در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ حدود ۱۹ میلیارد یورو ضرر کرده است؛ یعنی به طور دقیق‌تر فروش سینماهای اروپا در سال ۲۰۲۰ میلادی 2/ 6میلیارد و در سال ۲۰۲۱ هم 1/ 5میلیارد دلار کمتر از پیش از آغاز کرونا در سال ۲۰۱۹ بوده است.
  • رمانی با عنوان «Amor Cringe» در آوریل سال ۲۰۲۲ منتشر شد که دو نویسنده دارد؛ «کی آدلا مک‌داول» نویسنده‌ای از لس‌آنجلس و GPT-3، روبات نرم‌افزاری که با تکنیک یادگیری ماشینی کار می‌کند ومتن‌هایی شبیه آنچه انسان‌ها می‌نویسند و می‌خوانند، تولید می‌کند.