شماره روزنامه ۶۰۳۶
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • گروه خودرو: آهنگ رشد محصولات خودروسازان که از ماه‌های پایانی سال گذشته آغاز شد، به فروردین امسال نیز رسید؛ به‌طوری‌که آمار تولید سه خودروساز بزرگ کشور در فروردین ماه امسال از خروج خودروسازان از رکود تولید حکایت دارد. بر همین اساس در فروردین‌ماه سال‌جاری ۴۰ هزار و ۵۳۱ دستگاه انواع خودرو توسط خودروسازان به تولید رسید که در مقایسه با فروردین سال ۹۲ که تولید آن برابر با ۲۳ هزار و ۴۷۳ دستگاه بود، رشد 7/72 درصدی را نشان می‌دهد. تولیدات خودروسازان در بخش انواع سواری نیز با رشد محسوسی همراه بوده است؛ به‌طوری‌که در فروردین‌ماه سال‌جاری تولید خودروهای سواری با رشدی معادل 2/69درصد نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته روبه‌رو بوده است.

  • روزانه بیشترین درصد افزایش تکین کو در حالی عنوان نخست جدول بیشترین درصد افزایش روز گذشته را از آن خود کردکه فیبر ایران در جایگاه دوم این گروه قرار گرفت. «چفیبر» سود هر سهم خود را مبلغ 201ریال پیش‌بینی کرده است. سرمایه ین شرکت معادل 15میلیارد و600 میلیون ریال است.


    بیشترین درصد کاهش پلی اکریل صدرنشین جدول بیشترین درصد کاهش دیروز شد.
  • گروه بازار پول: دلار روز گذشته شاهد یک افت و خیز خطی بود. دلالان که روز دوشنبه موفق نشده بودند قیمت بالاتر از 3300 تومان را برای دلار به ثبت برسانند با تحرکات خود باعث شدند در ساعات اولیه شروع به کار بازار، قیمت دلار تا 3330 تومان هم بالا برود؛ اما این قیمت همان‌طور که صرافان پیش‌بینی کردند کمتر از یک ساعت دوام آورد و در حالی که به صورت خطی «فواره‌ای» بالا رفته بود، به یکباره کاهش پید ا کرد. دلار 3330 تومانی در عرض کم تر از 15 دقیقه به 3310 تومان کاهش یافت و در این مقطع بود که صرافان شروع به درج قیمت روی تابلوها کردند.

  • خبرگزاری مهر: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه فعلا اجازه هیچ‌گونه افزایش قیمتی به واحدهای تولیدی داده نشده است، گفت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌تدریج درخواست‌های افزایش قیمت واحدهای تولیدی را بررسی خواهد کرد، ولی تا پیش از تایید هیچ واحدی اجازه افزایش قیمت ندارد. مجتبی خسروتاج افزود: دولت شرایطی را برای تغییر قیمت کالاهای اساسی مشخص کرده است و تا زمانی که به صورت رسمی تغییر قیمت کالاها به تولیدکنندگان ابلاغ نشود، اجازه افزایش قیمت نخواهند داشت. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌تدریج درخواست‌های تولیدکنندگان برای افزایش قیمت را بررسی خواهد کرد ولی تا زمانی که این اجازه به تولیدکنندگان داده نشود، اجازه افزایش قیمت نخواهند داشت…

  • گروه بین‌الملل- وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای نسبت به وقوع فاجعه انسانی در شهرهای شرقی اوکراین و کمبود دارو و مواد غذایی هشدار داد. به گزارش صدای روسیه، وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد شهرهای شرقی اوکراین که در تصرف نظامیان کی‌یف است، با کمبود مواد غذایی و دارویی رو‌به‌رو هستند و احتمال وقوع فاجعه انسانی وجود دارد.

    در ادامه این بیانیه آمده است: مقام‌های خودخوانده کی‌یف به جنگ علیه مردم خود به‌طور مداوم و با جدیت ادامه می‌دهند. وزارت امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که نیروهای اوکراینی، نیروهای ویژه و فعالان جنبش افراطی «رایت سکتور» به عملیات‌های خود در مناطق شرقی اوکراین ادامه می‌دهند و شهروندان را مجبور می‌کنند تا اقدامات ملی‌گرایان را انجام دهند.

  • دنیای اقتصاد: آخرین آمارهای بانک مرکزی بیانگر کاهش شدید رشد «پایه پولی» در سال 1392 در مقایسه با دوره‌های زمانی پیشین است. بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، با وجود رشد تقریبا 25 درصدی نقدینگی در 11 ماه نخست سال گذشته، حجم پایه پولی تنها 2/5 درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر در سال گذشته، عامل اصلی افزایش نقدینگی رشد «ضریب فزاینده پولی» بوده و برخلاف دوره‌های پیشین، افزایش «پایه پولی» و تزریق «پول پرقدرت» نقش چندانی در افزایش نقدینگی نداشته است. کارشناسان معتقدند رشد نقدینگی باید با دو ملاحظه صورت بگیرد: نخست، رشد نقدینگی باید متناسب با رشد اقتصادی باشد تا تورم تشدید نشود و مورد دوم اینکه، رشد نقدینگی از طریق «ضریب فزاینده» صورت بگیرد، نه «پایه پولی».

  • حسین حقگو: وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه هم‌اندیشی با صنعتگران و فعالان اقتصادی، «صادرات را موتور توسعه صنعت کشور» عنوان کرد. این سیاست و محوریت دادن به صادرات آن هم از نوع غیرنفتی و صنعتی آن قطعا راهبردی منطقی و علمی و هم جهت با تجارب جهانی است؛ چراکه این استراتژی به عنوان راهبردی برون گرا مبتنی بر تعامل با جهان سبب تولید بیشتر و باکیفیت‌تر و ایجاد فضای رقابتی در داخل، بهبود تراز ارزی و درآمدهای ارزی و رهایی از تک‌محصولی بودن و در نهایت بهبود مولفه‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی افزون‌تر می‌شود.

  • گروه بورس کالا: مدت‌ها است حجم بزرگی از محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران داد‌و‌ستد می‌شود. در روزها و هفته‌های گذشته شایعات و گمانه‌زنی‌های گسترده‌ای در خصوص نحوه عرضه این محصولات شنیده شد و این اخبار تا جایی پیش رفت که حتی زمزمه خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا و صدور حواله از سوی خود پتروشیمی‌ها نیز مطرح شد. نهایتا اعلام نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت آبی بر آتش این التهابات بود، هرچند هنوز این بازار نیاز به اصلاحات فراوانی دارد. هم‌اکنون معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران خود با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رواست و در این فضا به گونه‌ای رفتار شده که هم تولیدکنندگان و هم خریداران از شرایط حاکم بر عرضه و تقاضا راضی نیستند.

  • اکبر رضوانیان مدیر یک اقامتگاه بوم‌گردی در کاشان بحث اقامتگاه‌های بوم‌گردی از آغاز و با توجه به تعریف آن، شامل کلبه‌های روستایی و خانه‌های موجود در بافت‌های سنتی شهرها بود. بنیانگذاران و بانیان این طرح در ایران چالش 5 ساله‌ای را تاصدور مجوز داشتند؛ با اجماعی در بین متولیان این حوزه، آیین‌نامه‌ای نوشته شد و به تصویب رسید. به‌‌رغم تمام مشکلات، بسیاری از افرادی که گردانندگان این کلبه‌های بوم‌گردی هستند، برای احیای بافت سنتی و تداوم بهره‌برداری از آن در این بافت ساکن شدند. این مشکلات از خروج زباله از منطقه تا گرفتن مجوز و پایبند نبودن سازمان میراث فرهنگی به تعهداتش را شامل می‌شود.

  • طی مدت 6 ماه گذشته، شاهد رشد 121 درصدی اوراق در فرابورس بودیم