پایان خواب زمستانی خطوط تولید

گروه خودرو: آهنگ رشد محصولات خودروسازان که از ماه‌های پایانی سال گذشته آغاز شد، به فروردین امسال نیز رسید؛ به‌طوری‌که آمار تولید سه خودروساز بزرگ کشور در فروردین ماه امسال از خروج خودروسازان از رکود تولید حکایت دارد. بر همین اساس در فروردین‌ماه سال‌جاری ۴۰ هزار و ۵۳۱ دستگاه انواع خودرو توسط خودروسازان به تولید رسید که در مقایسه با فروردین سال ۹۲ که تولید آن برابر با ۲۳ هزار و ۴۷۳ دستگاه بود، رشد ۷/۷۲ درصدی را نشان می‌دهد. تولیدات خودروسازان در بخش انواع سواری نیز با رشد محسوسی همراه بوده است؛ به‌طوری‌که در فروردین‌ماه سال‌جاری تولید خودروهای سواری با رشدی معادل ۲/۶۹درصد نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته روبه‌رو بوده است. با توجه به آمار های وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع سواری از ۲۰ هزار و ۶۴۱ دستگاه در فروردین‌ماه سال گذشته به ۳۴ هزار و ۹۲۳ دستگاه در فروردین‌ماه امسال، افزایش یافته است. هرچند مجموع تولیدات خودروسازان در فروردین امسال با رشد همراه بوده است، اما این رشد تولید در تمام محصولات رخ نداده است. تندر ۹۰، نیسان تینا و سوزوکی گراند ویتارا محصولاتی هستند که از روند رشد تولید عقب مانده‌اند. بطور مثال خودروی تندر در فروردین سال گذشته با وجود افت شدید محصولات خودروسازان ، با تیراژی ۲ هزار و ۲۰۴ دستگاهی به تولید رسید، این در حالی است که در فروردین امسال این محصول باز هم با افت همراه بوده و در مجموع ۹۹۴ دستگاه از این خودرو به تولید رسیده است. این میزان تولید در فروردین امسال نشان‌دهنده افت تولید ۵۵درصدی این خودرو نسبت به تولید ۲ هزار و ۲۰۴دستگاهی سال گذشته است. در حال حاضر میزان قابل‌توجهی از محموله‌های قطعات این خودرو وارد گمرک ایران شده‌اند که در صورت ترخیص می‌تواند در تولید این خودرو اثرگذار باشد، اما به دلیل اختلافات قانونی ترخیص این محموله‌ها با توقف مقطعی همراه شده است.

تولید نیسان تیانا نیز در فروردین امسال صفر بوده است که در مقابل تولید ۴۸ دستگاهی این خودرو در بازه زمانی مشابه در سال گذشته، افت ۱۰۰ درصدی را برای خود به ثبت رسانده است.

تنها شاسی‌بلند ایران‌خودرو یعنی سوزوکی نیز طی فروردین امسال هیچ تولیدی نداشته است. این خودرو در فروردین سال گذشته در سایت خراسان تولید ۴۳ دستگاهی داشته است.

در مجموع می‌توان گفت فروردین امسال نوید بخش رشد تولیدات خودروسازان در سال‌جاری و تحقق برنامه‌های آنان برای افزایش تولید است. آن‌طور که مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ کشور اعلام کرده‌اند، افزایش تولید در صدر برنامه‌های آنان قرار دارد. ایران‌خودرو قصد دارد در سال‌جاری رکورد تولید ۶۰۰ هزار دستگاهی را به ثبت برساند. تولید ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۳ نیز به‌عنوان اولویت اصلی سایپا اعلام شده است. به‌نظر می‌رسد اگر رشد تولیدات خودروسازان در ماه‌های آینده مانند فروردین حفظ شود، امسال می‌تواند سال بازگشت خودروسازان به دوران طلایی تولید باشد تا به این ترتیب صنعت خودرو بار دیگر قله تیراژ یک میلیون دستگاهی را فتح کند. حال با توجه به جهش تولیدات خودروسازان و همچنین اعلام آمادگی دولت برای حمایت از خودروسازان به‌نظر می‌رسد توان حفظ رشد تولید وجود داشته باشد. بر این اساس در نظر گرفتن حمایت‌هایی مانند اختصاص ارز دولتی به خودروسازان برای واردات قطعات و مواد اولیه، توافق دولت با خودروسازان برای تثبیت قیمت مواد اولیه و همچنین بازگشت شرکای سابق خودروسازان می‌تواند در رشد تولیدات خودروسازان تاثیرگذار باشد. بر اساس آخرین تحولات رخ داده در رابطه با بازگشت شرکای خودروسازان، احتمال بازگشت پژو به ایران وجود دارد. پیش از این هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو در رابطه با بازگشت پژو توضیحاتی داده بود. هرچند بعد از ترک ایران توسط پژو کارشناسان افت ۳۰ درصدی تولیدات خودروسازان را پیش‌بینی کردند؛ اما ایران‌خودرو توانست بدون اتکا به پژو تولید محصولی مانند ۲۰۶ را در تیپ ۵ و V۸ ادامه دهد. با این وجود به عقیده کارشناسان بازگشت پژو به ایران می‌تواند تولید را از نظر تیراژ، کیفیت و تنوع محصولات تقویت کند.

روند صعودی تولید در ایران خودرو

بزرگ‌ترین خودروساز کشور برای خروج از رکود در تولید، توانست طی فروردین ماه امسال ۲ هزار و ۴۷۶ دستگاه پژو ۲۰۶ را به تولید برساند که نسبت به سال گذشته رشدی ۴/۲۰۶درصدی را نشان می‌دهد. این رشد تولید در حالی در این محصول رخ داده است که مدل اتوماتیک و دوگانه‌سوز این خودرو هیچ تولیدی نداشته‌اند. دیگر محصول ایران خودرو یعنی پژو ۴۰۵ که در دو سایت ایران‌خودرو مرکزی و ایران‌خودرو خراسان تولید می‌شود، در نخستین ماه امسال در مجموع ۲هزار و ۹۶۰ دستگاه تولید شده است که در مقایسه با تولید هزار و ۶۵۳ دستگاهی سال گذشته رشدی ۷۹ درصدی را به ثبت رسانده است. از این میزان ۴۰۵ تولید شده، ۴۶۶ دستگاه آن به صورت دوگانه‌سوز به تولید رسیده است.

پژو پارس، محصولی دیگر از ایران خودرو است که رشد قابل‌توجهی نسبت به فروردین سال گذشته داشته است.

بر اساس آمار منتشر شده هرچند این خودرو در سایت مازندران هیچ تولیدی نداشته است؛ اما در سایت‌های تهران، خراسان و فارس با رشد همراه بوده است. تولید این خودرو در مجموع این سایت‌ها سه هزار و ۷۲۸ دستگاه بوده است که نشان‌دهنده رشد ۱۶۷ درصدی این محصول پرطرفدار در بازار خودرو است. در میان این تعداد پارس تولید شده، تنها تعداد ۶۲۰ دستگاه پارس دوگانه‌سوز در ایران‌خودرو خراسان به تولید رسیده است. ایران‌خودرو مازندران، اما در تولید سمند نسبتا فعال بوده و در فروردین امسال ۷۲۰ دستگاه از این خودرو به تولید رسانده است. تولید سمند در فروردین امسال در مجموع به ۴ هزار و ۶۸۹ دستگاه رسیده است که نسبت به سال گذشته ۳۹۳ درصد رشد به خود دیده است.

تولید تندر ۹۰ اما در ایران‌خودرو با افت همراه بوده است. در فروردین امسال تنها ۳۶۴ دستگاه از این خودرو به تولید رسیده است که حکایت از افت ۵/۶۶درصدی این خودرو دارد. رانا خودرویی بوده که تولید آن در بزرگ‌ترین خودروسازی کشور با رشد همراه بوده است. این خودرو که دومین محصول ملی ایران‌خودرو است بنا به آمار اعلام شده به تعداد هزار و ۳۵۲ دستگاه به تولید رسیده است که رشد ۵/۷۱۴درصدی را برای این خودرو به ثبت رسانده است. خودرو دنا، جدیدترین محصول ایران‌خودرو هم که ظاهرا قرار است از خرداد امسال راهی بازار شود، در فروردین امسال به تیراژ ۵ دستگاهی رسید. هرچند در سال ۹۲ اعلام شد پیش‌فروش این خودرو از اواخر بهمن این سال آغاز می‌شود، اما با در نظر گرفتن تیراژ فعلی این خودرو به‌نظر می‌رسد در آن زمان آمادگی تولید یا پیش‌فروش این خودرو وجود نداشته است.

افت تولید تندر

گروه خودروسازی سایپا هم طی فروردین سال‌جاری موفق به ثبت رشد تولید در کارنامه یک‌ماهه خود شد. بر این اساس این گروه خودروسازی که قصد دارد تولیدات خود را به ۲۵۰۰ دستگاه در روز برساند، در فروردین سال‌جاری در تمامی محصولات با رشد تولید همراه بوده است. آمار منتشر شده از تولیدات این شرکت نشان می‌دهد که مجموع تولیدات پراید این خودروساز با نام‌های نسیم و صبا با رشد همراه بوده است. این دو خودرو که در پارس‌خودرو، سایپا مرکزی و سایپا کاشان به تولید می‌رسند نسبت به سال گذشته رشدی ۶۲/۱۷ درصدی داشته‌اند. بر این اساس تولید پرایدهای تولیدی در فروردین امسال به ۱۱ هزار و ۷۷۷ دستگاه رسید که ۷۹۳ دستگاه از آن دوگانه‌سوز بوده است. تیبا، دیگر محصول این خودروساز که در دو سایت مرکزی و کاشان به تولید می‌رسد نیز با رشد ۲۲۴ رصدی همراه بوده است. تولید این خودرو از ۹۶۲ دستگاه در فروردین سال گذشته به ۳ هزار و ۱۱۷ دستگاه در فروردین امسال رسید.

پارس‌خودرو، خودروساز زیرمجموعه سایپا، اما نخستین ماه امسال را تنها در مونتاژ نسیم و صبا با موفقیت پشت سر گذاشته است. این مجموعه در ادامه مونتاژ خودروهای خارجی مانند محصولات رنو و نیسان خیلی خوش اقبال نبوده است. این خودروساز در فروردین امسال تنها ۶۳۰ دستگاه تندر به تولید رسانده است که نسبت به تولید هزار و ۱۱۶ دستگاهی سال گذشته افتی ۵/۴۳ درصدی را نشان می‌دهد. با توجه به آمارهای منتشر شده می‌توان نتیجه گرفت خودروسازان در کنار رشد سایر محصولات خود، تاکنون موفق به بهبود تولید تندر۹۰ نشده‌اند. با توجه به آمار مذکور اما می‌توان گفت روند افت تولید در مگان تا حدودی ترمیم شده است؛ زیرا این خودرو پس از مدت‌ها توقف با تیراژی اندک آغاز به تولید کرده است. ۱۳ دستگاه مگان در فروردین امسال در پارس‌خودرو به تولید رسید که با بهبود شرایط بین‌المللی و برطرف شدن مشکلات پارس‌خودرو و گمرک امید می‌رود تولید آن در ماه‌های آتی با افزایش همراه باشد. نیسان تینا در حالی در فروردین امسال هیچ تولیدی نداشته که شاسی‌بلند قشقایی پس از مدت‌ها با تیراژی ۱۰ دستگاهی به خطوط تولید بازگشته است. پارس خودرو در مجموع تعداد ۴ هزار و ۴۵۰ خودرو در فروردین امسال به تولید رسانده است که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته رشدی ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد، اما با توجه به برنامه‌هایی مانند راه‌اندازی خطوط تولید کیاسراتو و وارد شدن محصولات جدید رنو مانند ساندرو به خطوط تولید این خودروساز، رشد تولید این خودروساز نیز محتمل به‌نظر می‌رسد.

خصوصی‌ها در تکاپو برای تولید

تولید خودروسازان خصوصی کشور که چیزی حدود ۳ درصد بازار را پوشش می‌دهند، در حالی جریان دارد که خودروهای مونتاژی چینی عمده تولیدات این خودروسازان را تشکیل می‌دهد. با افت تولید خودروسازان بزرگ، شاهد ورود محصولات جدید مونتاژی به بازار توسط خودروسازان بخش خصوصی بودیم.

جولان خودروهای متنوع چینی در زمان افت تولید داخلی‌ها هرچند انتقادهای فراوانی را به همراه داشت اما در نهایت این بخش از تولید در کشور با تیراژی محدود مشغول به تولید است. خودروسازی مدیران که اخیرا مدل‌های متنوعی را به بازار عرضه کرده است بر اساس آمار منتشر شده، در فروردین امسال هزار و ۳۴۶ دستگاه خودرو تولید داشته است که نسبت به این بازه زمانی در سال گذشته تغییری را نشان نمی‌دهد.

گروه بهمن خودروسازی است که به تولید محصول ژاپنی مزدا در کلاس‌های مختلف مشغول است. این خودروساز بعد از تشدید تحریم‌ها با افت تولید شدیدی همراه شد که طبق آمار هنوز ادامه دارد. بهمن موتور در فروردین امسال تنها ۱۳ دستگاه خودرو به تولید رسانده است که افتی ۷۸ درصدی را نسبت به تولید ۵۹ دستگاهی فروردین سال گذشته نشان می‌دهد. کرمان موتور اما در میان خصوصی‌ها یک استثنا به‌شمار می‌آید؛ زیرا محصولات آن در نخستین ماه امسال نسبت به سال گذشته رشدی ۳/۳۶۰ درصدی داشته است.

این خودروساز که به مونتاژ محصولات جک و لیفان مشغول است، طی فروردین امسال ۲ هزار و ۴۳۵ دستگاه خودرو به تولید رسانده است.

پایان خواب زمستانی خطوط تولید