گروه بین‌الملل- وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای نسبت به وقوع فاجعه انسانی در شهرهای شرقی اوکراین و کمبود دارو و مواد غذایی هشدار داد. به گزارش صدای روسیه، وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد شهرهای شرقی اوکراین که در تصرف نظامیان کی‌یف است، با کمبود مواد غذایی و دارویی رو‌به‌رو هستند و احتمال وقوع فاجعه انسانی وجود دارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: مقام‌های خودخوانده کی‌یف به جنگ علیه مردم خود به‌طور مداوم و با جدیت ادامه می‌دهند. وزارت امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که نیروهای اوکراینی، نیروهای ویژه و فعالان جنبش افراطی «رایت سکتور» به عملیات‌های خود در مناطق شرقی اوکراین ادامه می‌دهند و شهروندان را مجبور می‌کنند تا اقدامات ملی‌گرایان را انجام دهند.

در ادامه این بیانیه آمده است: اقدامات تنبیهی نیروهای اوکراین قربانیان جدیدی از میان غیرنظامیان برجای گذاشته است. یک فاجعه انسانی در شهرهای تحت تصرف در حال ظاهر شدن است. کمبود دارو و مواد غذایی نیز تشدید شده است. کسانی که در کی‌یف علیه مردم خودشان رعب و وحشت ایجاد می‌کنند باید عاقلانه فکر کنند، خونریزی‌ها را متوقف کنند، نیروها را خارج کنند و به پشت میز مذاکره بازگردند. الکساندر تورچینف، رئیس جمهوری موقت اوکراین هفته گذشته دستور از سرگیری عملیات‌های ویژه را در مناطق شرقی اوکراین صادر کرده است. در این راستا مقر نیروهای دفاع شخصی در اسلاویانسک گزارش داد، در جریان درگیری صورت گرفته در این شهر چندین تن از مردم کشته و تعدادی دیگر نیز زخمی شدند.

به گزارش «ایسنا»، نمایندگانی از مقر نیروهای دفاع شخصی اسلاویانسک از طریق تماس تلفنی به خبرگزاری اینترفاکس گفتند: در حال حاضر حدود ۲۰ تن از نیروهای ما کشته و چندین تن از غیرنظامیان نیز زخمی شده‌اند. وزارت دفاع اوکراین نیز گفت: یک فروند هلی کوپتر نظامی هیند Mi-۲۴ متعلق به ارتش اوکراین روز دوشنبه در نزدیکی شهر اسلاویانسک، جایی که درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای ارتش کی‌یف و معترضان حامی حکومت فدرالی در گرفته بود، سرنگون شد.

وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای گفت: روز دوشنبه در ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی یک فروند هلی کوپتر نظامی Mi-۲۴ در نزدیکی اسلاویانسک ساقط شد. براساس این بیانیه، این هلی‌کوپتر نظامی به داخل یک رودخانه افتاد اما سرنشینان آن نجات یافتند و به نزدیک‌ترین اردوگاه نظامی منتقل شدند.

وزارت دفاع اوکراین افزود: مهاجمان از یک مسلسل بسیار سنگین و بزرگ برای ساقط کردن این هلی‌کوپتر استفاده کردند. شهر اسلاویانسک همچنان کانون درگیری‌ها میان معترضان حامی حکومت فدرالی و نیروهای دولت کی‌یف در جنوب شرق اوکراین محسوب می‌شود. وزارت امور خارجه روسیه نیز از کی‌یف خواست تا فورا عملیات نظامی و سرکوب گرانه خود را متوقف کند چون که این مساله نقض توافق‌نامه ۱۷ آوریل ژنو است.

اولگ تزاریف، رهبر جنبش اجتماعی «جنوب شرق» و معاون مردم اوکراین که نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری قریب الوقوع این کشور را لغو کرد، فکر می‌کند که در جریان راهپیمایی‌های اخیر در اودسا بیش از ۱۰۰ تن از جمله چندین کودک کشته شده‌اند. اما وی ادعاهایش را ثابت نکرد. تزاریف به خبرگزاری ریانووستی گفت: ما فکر می‌کنیم که در ساختمان اتحادیه خانه کارگر بیش از ۱۰۰ جسد وجود دارد، ما مطمئن هستیم که پلیس به مردم اجازه ورود به این ساختمان را نمی‌دهد تا از شمارش دقیق تعداد کشته شدگان جلوگیری کند.

ما همچنین می‌دانیم که کودکان کشته شده نیز در این ساختمان وجود دارند. مامطمئن هستیم که دولت هر کاری می‌کند تا جنایت‌های خود در این ساختمان را پنهان کند. اما ما هر کاری بتوانیم می‌کنیم تا افرادی که در این جنایت دست داشتند، مجازات شوند.