شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • مرسدس بنز گام بعدی را در اجرای یک برنامه تهاجمی ‌برای تولید خودروهای برقی خود برمی‌دارد. مرسدس بنز اعلام کرده در کارخانه خود در زیندلفینگن آلمان، خودروهای الکتریکی با نام تجاری EQ را تولید خواهد کرد و با آغاز این طرح این کارخانه به یک مرکز حرفه‌ای تولید خودروهای الکتریکی مجهز به باتری در رده‌های بزرگ و لوکس تبدیل می‌شود. مدل‌های آینده EQ قرار است در تولید سری کارخانه‌های فعلی مرسدس بنز در چهار قاره ادغام شوند. اولین مدل EQ در نمایشگاه اتومبیل پاریس در سال ۲۰۱۶ در قالب یک خودروی مفهومی ‌به نام ئی‌کیو رونمایی شد. تمام تلاش‌های طراحی و تولید خودروهای الکتریکی مرسدس بنز در قالب خانواده EQ صورت می‌پذیرد.
  • پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و بحث بر سر مفاد، تفاهم‌نامه‌ همکاری علمی، پژوهشی و فناوری بین منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس و دانشگاه هرمزگان به امضا رسید.
  • دو بانک بزرگ دولتی چین، تامین مالی برای خرید مواد خام از روسیه به علت واهمه از تهدید تحریم‌ها از جانب آمریکا و هم‌پیمانانش را محدود کردند. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از راشاتودی، گفته می‌شود بزرگ‌ترین موسسه مالی عمومی چین، تامین مالی برای خرید موادخام از روسیه به علت ترس از تهدید تحریم‌ها از جانب آمریکا و هم‌پیمانانش را محدود کردند.
  • یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
  • نویسندگان: یوجین رومر و ریچارد سوکولسکی منبع: دیپلماسی ایرانی
    استراتژی روسیه در دریای مدیترانه بخشی جدایی‌ناپذیر از استراتژی این کشور در صحنه وسیع‌تر اروپاست که از دیرباز صحنه اصلی پیروزی‌ها و عقب‌ماندگی‌های سیاست خارجی این کشور بوده است. موقعیت غالب اروپا در دستور کار سیاست خارجی روسیه محصول فرهنگ استراتژیک این کشور است که به نوبه خود توسط جغرافیا، میراث تاریخی و جهان‌بینی نخبه‌گرایی که غرب را تهدیدی برای نظم سیاسی داخلی می‌داند، شکل گرفته است. درک وضعیت فعلی روسیه در مدیترانه بدون نگریستن به آن در مقیاسی گسترده‌تر و باتوجه به پس زمینه دخالت چند صدساله این کشور در منطقه و عقب‌نشینی از آن در یک چهارم قرن پس از پایان جنگ سرد، غیرممکن است.
  • ایرج معتمدی
    علت اصلی جنگ کریمه در قرن نوزدهم میلادی هراس الیگارشی بریتانیا از اقتدار فزاینده روسیه بوده است. به عبارت بهتر، نقش بریتانیا در فراهم کردن جنگ کریمه در قرن نوزدهم، بر کسی پوشیده نیست و دلیل اصلی آن هم این بوده است که از دهه 1780 میلادی مقابله با خطر و اقتدار فزاینده روسیه، به عنصر اساسی در راهبرد سیاست خارجی بریتانیا تبدیل شد.
  • یکی از آخرین حاشیه‌های فوتبال ایران در سال 1400، فیلم کوتاهی بود که از مصاحبه شنبه‌شب مدیرعامل استقلال با خبرنگاران بیرون آمد. بسیاری از مخاطبان، نمی‌توانستند آنچه را می‌دیدند باور کنند.
  • دنیای اقتصاد: مسابقات هفته بیستم لیگ برتر فوتبال ایران امروز برگزار می‌شود و بی‌تردید هواداران پرسپولیس و استقلال، چشم از صفحه تلویزیون بر نخواهند داشت. سرخابی‌های پایتخت به‌طور کامل از رقبا فاصله گرفته‌اند و یک کورس دو تیمه برای قهرمانی تشکیل داده‌اند. استقلال با 47 امتیاز بخت اول قهرمانی به شمار می‌رود و پرسپولیس با 42 امتیاز، مترصد کوچک‌ترین اشتباه این تیم است تا خودش را به بالای جدول نزدیک‌تر کند. بنابراین مسابقات امروز سرخابی‌ها برابر رقبا، اهمیت بسیار زیادی دارد و باید دید در پایان هفته بیستم، کدام تیم نمره بیست می‌گیرد؟
  • دنیای اقتصاد: انتخاب فهرست بازیکنان در تیم ملی همیشه یک بحث سلیقه‌ای و مناقشه‌برانگیز بوده است. طبیعتا در مورد تیم فعلی ایران هم این بحث صادق است و هر فهرستی، کلی اما و اگر دارد. با این حال شاید یکی از پست‌هایی که انتخاب‌های دراگان اسکوچیچ کمترین انتقاد را به دنبال آورده، درون دروازه بوده است. علیرضا بیرانوند، امیر عابدزاده و پیام نیازمند سه گلر لژیونر فوتبال ایران هستند که به‌طور منظم به اردوها دعوت می‌شوند. حالا اما به نظر می‌رسد یک نفر نسبت به این انتخاب‌ها اعتراض جدی دارد. او محمدرضا اخباری است. دیروز این جملات به نقل از دروازه‌بان تراکتور منتشر شده: «خدا را شکر توانستم عملکردم را چه در فصل گذشته و چه این فصل به خوبی به نمایش بگذارم. فقط نکته این باقی می‌ماند که امیدوارم همه رقابت‌ها عادلانه و پاک باشد…
  • دنیای اقتصاد: علی پروین یک بار دیگر با دیدگاه‌های خاص خودش مخاطبان فوتبال را غافلگیر کرد. دیروز در حاشیه نشست هم‌اندیشی برای واگذاری سرخابی‌ها، اسطوره فوتبال ایران گفت: «کار قشنگی بود که آقای درویش انجام دادند. البته من مخالف آن هستم و فکر نمی‌کنم که استقلال و پرسپولیس خصوصی شوند. در هر صورت امیدوارم این اتفاق بیفتد. من در این جلسه صحبت نکردم. من مخالف خصوصی‌سازی و عرضه پرسپولیس در بورس هستم چون پرسپولیس مشکلات زیادی دارد. شرکتی که می‌خواهد در بورس عرضه شود باید بدهی نداشته باشد. آنها اعلام کردند درفشی‌فر برای پرسپولیس است در حالی که درفشی‌فر ۲۵ معارض دارد. چطور می‌تواند برای پرسپولیس باشد؟ من هم به همین دلایل مخالف هستم. به هر حال امیدوارم این اتفاق بیفتد و پرسپولیس این‌قدر در‌به‌در نباشد. هر موقع یحیی…