شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • پروژه نیروگاه الصدر عراق شامل دو واحد گازی هر یک با ظرفیت 162 مگاوات در منطقه الصدر بغداد، نخستین پروژه نیروگاهی در دوره بازسازی پس از اتمام شرایط جنگی به‌منظور جبران کاستی‌های صنعت برق و نیاز روزافزون این کشور توسط متخصصان ایرانی در کشور عراق طراحی و اجرا شد. بالغ بر 90 درصد از تجهیزات این پروژه از ایران تامین شده است. این قرارداد بین‌المللی با وجود حضور شرکت‌های بزرگی چون زیمنس به ارزش حدود 100 میلیون یورو در سال 2009 به شرکت صانیر واگذار شد و طی دو سال با وجود شرایط امنیتی خاص منطقه، تمام مراحل طراحی، تامین تجهیزات، تست، حمل، نصب و راه‌اندازی با موفقیت در سال 2011 به بهره‌برداری رسید.
  • مصطفی علی ربانی/ ‌کارشناس صنعت برق
    براساس سیاست‌های کلی نظام و لزوم توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و گسترش روابط اقتصادی با کشورهای دوست، برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه همه‌جانبه دولت آمریکا و پس از بدعهدی برخی کشورهای اروپایی، بررسی زمینه‌های همکاری مشترک و توسعه اقتصادی با کشورهای هدف مورد توجه قرار گرفت. با توجه به سوابق و توانایی روسیه در زمینه اجرای طرح‌های نیروگاهی در ایران به‌عنوان یکی از زمینه‌های همکاری مورد علاقه طرفین از یک‌سو و ضرورت توسعه ظرفیت‌های تامین برق کشور از سوی دیگر، دو طرف پروژه‌های مختلفی را مطرح کردند و با توجه به ضرورت ایجاد زیرساخت در سواحل مکران و پایداری شبکه برق در جنوب شرق کشور، احداث نیروگاه بخاری 1400مگاواتی سیریک با بهره‌گیری از وام اعتباری دولت روسیه در دستور کار قرار گرفت.
  • گروه شرکت‌ها: متخصصان بخش ابزار دقیق نیروگاه اصفهان موفق به تعمیر دستگاه‌های کالیبراتور فشار شدند. به گزارش روابط‌عمومی شرکت مدیریت تولید برق اصفهان، متخصصان این شرکت در بخش تعمیرات ابزار دقیق با تلاش و پشتکار خود، موفق به تعمیر دستگاه‌هایی شدند که نوسازی آن مستلزم هزینه ارزی بسیار بالایی بود و با این اقدام صرفه‌جویی ارزی قابل‌توجهی صورت گرفت. به گفته سیاوش گل‌محمدی رئیس گروه ابزار دقیق نیروگاه اصفهان، برای کالیبراسیون تجهیزات اندازه‌گیری فشار در نیروگاه‌ها و صنایع دیگر از دستگاه Dead weight Tester استفاده می‌شود.
  • هر کشوری در راه تحقق توسعه تلاش می‌کند. زیرا توسعه هدفی است که اکثر مردم آن را ضروری می‌دانند. در حالی‌که پیشرفت اقتصادی یکی از عوامل مهم توسعه است ولی تنها عامل به شمار نمی‌رود. دلیل این است که توسعه صرفا پدیده‌ای اقتصادی نیست. توسعه نهایتا باید علاوه بر جنبه مادی و پولی زندگی مردم، سایر جنبه‌ها را نیز پوشش دهد، بنابراین باید به عنوان جریان چند بعدی که مستلزم تجدید سازمان و تجدید جهت‌گیری مجموعه‌ نظام اقتصادی و اجتماعی کشور است مورد توجه قرار گیرد. توسعه علاوه بر بهبود وضع درآمدها و تولید آشکارا متضمن تغییرات بنیادی در ساختمان‌های نهادی، اجتماعی و اداری و نیز طرز تلقی عامه و در بیشتر موارد حتی آداب و رسوم و اعتقادات است.
  • طبقه بازرگان کشور که در این موقع نفوذ زیادی داشت دست به هر گونه فعالیت برای سمپاشی، تهمت زدن و … زد که شاید بتواند سیاست وزارت اقتصاد را تغییر بدهد یا شاید موجب تغییر خود بنده شود و بنابراین دومرتبه برگردند به همان اوضاع سابق که در آن تقدم با بازرگان بود و نه با صاحب صنعت. در حالی که کاملا همه حس می‌کردند که با مقررات تازه و با سیاست‌هایی که از آغاز سال ۴۲ دیگر رسما اعلام می‌کردند دوران بازرگانی و نمایندگی گرفتن و پول به دست آوردن از این راه به طور نسبی پایان یافته یا به هرحال اهمیت این کار کاهش پیدا کرده و از این پس اگر کسی می‌خواهد در بخش خصوصی فعالیت سوددهی برای خودش داشته باشد که مورد تشویق و تایید مملکت هم باشد باید بیش از همه به صنعت توجه بکند.
  • لئوپولد مک کلینتاک (Leopold McClintock) کاشف ایرلندی و عضو نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در قرن نوزدهم بود که به‌دلیل کاوش‌های خود درمجمع‌ الجزایر قطب‌ شمال (جزایر شمال‌ کانادا) شناخته می‌شود. وی در سفر خود گزارش بحث‌برانگیز جان رای کاشف را تایید کرد که پیش‌تر بر اساس منابع محلی اینویت از بدفرجامی گروه اکتشافی گمشده فرانکلین به سرپرستی سر جان فرانکلین سخن گفته بود. این گروه در 1845 کوشیده بودند تا برای نخستین بار در گذرگاه شمال غربی حرکت کنند.
  • غیبت علی دایی در فوتبال ایران بیش از حد طولانی شده است. او در هفته‌های پایانی لیگ هجدهم از سرمربیگری سایپا برکنار شد و حالا چیزی نزدیک به دو سال است که فعالیت فوتبالی ندارد. اینکه نمی‌گذارند کار کند یا خودش نمی‌خواهد، چندان مشخص نیست. روایت‌های ضد و نقیضی در این مورد وجود دارد، اما خود شهریار می‌گوید به این «نبودن» خو گرفته است. او توضیح می‌دهد حالا به اندازه کافی آرامش دارد و بیشتر می‌تواند کنار خانواده‌اش باشد. حتی اگر حرف دایی از ته دل باشد که خیلی بعید به نظر می‌رسد، باز جای او در فوتبال خالی است. خودش، مصاحبه‌هایش، خبرسازی‌هایش و حتی جنگ و دعواهایش. هستند گروه زیادی که گمان می‌کنند دایی مربی فوق‌العاده‌ای نیست، اما او طی دوران کارش دستاوردهایی داشته که حتی همین منتقدان بدبین را هم قانع می‌کند.
  • دنیای‌اقتصاد: در تمام دنیا عقیده بر آن است که افکار عمومی از ضعف حافظه رنج می‌برد، اما در ایران شدت این موضوع چند برابر به‌نظر می‌رسد؛ مخصوصا فوتبال ایران سرزمین نسیان و فراموشی است و حتی داغ‌ترین سوژه‌ها هم چندی بعد از یاد می‌روند. حجم مفصل اخبار و اتفاقات عجیب و غریب هم در این فراموش‌کاری بی‌تاثیر نیست. چند مورد از موضوعات فراموش‌شده یک‌سال گذشته را مرور می‌کنیم تا به یاد بیاورید هر کدام از این تیتر یک‌ها، چطور بعد از مدتی کاملا محو شدند.
  • دنیای‌اقتصاد: می‌شود اسمش را گذاشت پایان ماه‌عسل؛ نقطه انتهای شب‌های جذاب تماشای فوتبال در منزل. یورو 2020 به شب آخر رسید، به اوج هیجان و جذابیت، ما اما پیش از آن که نبرد نهایی برای تعیین قهرمان بین انگلستان و ایتالیا آغاز شود، بابت پایان یافتن تورنمنتی اندوهگینیم که شب‌های‌مان را روشن کرده بود. راه گریزی هم نیست البته؛ هر سلامی یک خداحافظ دارد و امشب هم جام‌ملت‌های اروپا به این سرنوشت محتوم دچار خواهد شد. مسابقاتی که به‌دلیل شیوع ویروس‌کرونا یک سال کامل به تعویق افتاد، امشب با معرفی قهرمان به پایان خواهد رسید؛ قهرمانی که از بین یکی از دو تیم انگلستان یا ایتالیا خواهد بود. بازی فینال امشب از ساعت 23:30 به وقت تهران در ورزشگاه ومبلی لندن با قضاوت بیورن کویپرز، داور باتجربه هلندی برگزار خواهد شد.
  • در هفته‌هایی که فوتبال ایران پر از آشوب و داد و قال شده و هر سوت داوران منجر به اعتراضات وحشتناک و دسته‌جمعی می‌شود، یورو 2020 به‌عنوان یک کلاس درس زنده شیوه صحیح رقابت و برخوردهای اصولی و اخلاقی را یادمان می‌دهد. نقطه اوج این داستان شاید پنالتی اعلام‌شده به ضرر دانمارک در بازی با انگلستان بود.