پادشاه اروپا کیست؟

   مسیر دو فینالیست

انگلستان با دو پیروزی و یک تساوی در گروه چهارم مسابقات به‌عنوان صدرنشین به دور بعدی رسید. آنها در یک‌هشتم نهایی دو بر صفر آلمان را شکست دادند، در یک‌چهارم با چهار گل بر اوکراین غلبه کردند و در نیمه‌نهایی به لطف یک پنالتی مشکوک و بحث‌برانگیز دو بر یک از سد دانمارک گذشتند. ایتالیا اما با سه پیروزی صدرنشین مطلق گروه اول شد، آنها در یک‌هشتم نهایی دو بر یک اتریش را شکست دادند، در یک‌چهارم نهایی با همین نتیجه بر بلژیک غلبه کردند و در نیمه‌نهایی هم به لطف پیروزی در ضربات پنالتی از سد اسپانیا گذشتند. روند ایتالیا کمی نزولی بوده که با توجه به دشوار‌شدن مسابقات چیز عجیبی نیست. انگلستان هم فراز و فرودهای خاص خودش را داشته و مخصوصا برابر دانمارک خوش‌شانس بود که از مهلکه گریخت.

   طلسم عجیب انگلستان

حالا این دو تیم درحالی برای کسب قهرمانی در یورو‌۲۰۲۰ به مصاف هم خواهند رفت که تاکنون ۲۷‌بار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. از این تعداد بازی، ۱۱ بار ایتالیا برنده شده، هشت‌بار انگلستان به پیروزی دست‌یافته و هشت بازی هم به تساوی کشیده شده است. نکته عجیب این که انگلستان تاکنون در جام‌های جهانی و یورو، موفق به کسب پیروزی برابر ایتالیا نشده است. با این حال تیم جوان گرت ساوت‌گیت که امسال طلسم اولین صعود به فینال یورو را شکست، امیدوار است طلسم نبردن برابر ایتالیا در این دو تورنمنت را هم بشکند. ایتالیا اما تا‌کنون سه‌بار به فینال یورو رسیده و در سال ۱۹۶۸ به مقام قهرمانی این مسابقات هم دست یافته است.

   اظهارنظرها

از اردوی انگلیسی‌ها اظهارنظر ساوت‌گیت سرمربی این تیم را بخوانید: «ایتالیا طی چند سال گذشته یک تیم عالی بوده است. ما پیشرفت آنها را از نزدیک دنبال کرده‌ایم. ما از نحوه بازی آنها اطلاع داریم و می‌دانیم که با انرژی بسیار بالا بازی می‌کنند. گلزنی در برابر این تیم همیشه بسیار دشوار است. بدون‌شک ایتالیا شایسته حضور در فینال بوده است چراکه آنها برای رسیدن به اینجا دو تیم مدعی بلژیک و اسپانیا را شکست دادند، بنابراین این بزرگ‌ترین آزمون ممکن برای ماست.» از اردوگاه ایتالیایی‌ها هم اظهارنظر جورجو کیه‌لینی، کاپیتان این تیم را بخوانید: «بر‌خلاف باور عده‌ای، تیم ملی انگلیس فقط هری‌کین نیست. آنها بازیکنان شگفت‌انگیز دیگری نیز در کناره‌های خود دارند که به تنهایی می‌توانند در یک ترکیب اصلی به میدان بروند و قهرمان مسابقات شوند. بازیکنانی مانند جک گریلیش، جیدون سانچو، مارکوس راشفورد،  فیل فودن و البته جوردن هندرسون، کاپیتان لیورپول. آنها یک تیم کامل و باکیفیت هستند.»