شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • حمیدرضا اسلامی‌منوچهری: در اواخر سال گذشته قائم مقام بانک مرکزى از طرح رتبه‌بندى بانک‌ها در سال 95 خبر داد و گفت: به‌طور جدى این موضوع را در دستور کار داریم. به گفته اکبر کمیجانى هدف از این کار کسب آگاهى مشتریان از خدمات و تعهدات بانک‌ها در قبال سپرده‌گذاران و تسهیلات اعطایى به آنها است. رتبه‌بندی بانک‌ها یک ضرورت شفاف‌سازی فضای صنعت بانکداری در شرایط موجود کشور است به‌طورى که اگر رتبه‌بندى با شاخص‌های صحیح و اطلاعات دقیقى صورت گیرد، می‌تواند تصویر مناسبى براى سپرده‌گذاران ایجاد کند تا با ترسیم برنامه‌اى دقیق‌تر و چشمانى بازتر، در بانک‌ها سرمایه‌گذارى کنند.

  • نویسندگان: حبیب بیرامی/ کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

    الهه نظام آبادی/ کارشناسی مهندسی صنایع

    سازمان‌های کوچک و متوسط بر خلاف تفکرات حاکم در دهه‏های 60 و 70 میلادی که بر توسعه صنایع بزرگ به‌عنوان محور اصلی استراتژی‏های صنعتی استوار بود، امروزه در کشورهای توسعه یافته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. در حال حاضر سهم بالایی از بنگاه‏های صنعتی کشورهای جهان، به شرکت‌های کوچک و متوسط اختصاص یافته است. از سوی دیگر دنیای کنونی کسب‌وکار یک فضای پویا است که نرخ تغییر و تحول در آن بالا است.

  • خبرگزاری مهر: وزیر نیرو با اشاره به امضای ۱۵ تفاهم نامه آبی و برق بین ایران و کره جنوبی از واگذاری ساخت ۹ سد و نیروگاه به کره‌ای‌ها خبر داد و گفت: با کره قرارداد خرید تضمینی برق امضا می‌شود. حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در دیدار با «هواینگ کانگ» وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آمد و رفت بین مسوولان دو کشور و مراودات بین شرکت‌ها، زمینه‌های همکاری‌های دوجانبه را فراهم کرده و سفر رئیس‌جمهوری کره جنوبی به ایران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث خواهد شد تا سرعت این همکاری‌ها افزایش یابد، گفت: در ماه‌های اخیر بسیاری از علائق همکاری‌های بین دو کشور تبدیل به یادداشت تفاهم شده که برخی از این تفاهم‌نامه‌ها در این سفر، بین روسای جمهوری و وزرای دو کشور به…

  • گروه جهان:در پی توافق روسیه و آمریکا برای اجرای آتش‌بس محدود در سوریه، فرماندهی ارتش سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که آتش‌بس در بخش‌هایی از لاذقیه و حومه دمشق از ساعت یک بامداد دیروز (شنبه) 30 آوریل به وقت دمشق اجرایی شده است. این در حالی است که درگیری‌ها در حلب همچنان ادامه دارد. به گزارش الجزیره، دولت سوریه خواستار آتش‌بس محلی نزدیک دمشق و در شمال استان لاذقیه شده اما میدان اصلی نبرد در حلب را از این امر مستثنا کرده است. براساس همین گزارش، «رژیم» جدیدی از «صلح» از ساعت یک بامداد روز شنبه اجرایی شده و قرار است در مناطق غوطه شرقی با اکثر ساکنان علوی نشین و دمشق به مدت 24 ساعت و مناطق حومه شمالی لاذقیه به مدت 72 ساعت اجرایی شود.

  • گروه بازرگانی: نماینده ویژه نخست‌وزیر بریتانیا در امور تجارت با ایران و رئیس اتاق بازرگانی مشترک انگلیس - ایران با حضور در اتاق تهران با مسعود خوانساری دیدار و گفت‌وگو کرد. لرد لامونت که سال‌ها سابقه کار به‌عنوان خزانه‌دار در بریتانیا دارد، با همراهی کاردار بریتانیا در تهران برای دیدار با مسعود خوانساری به اتاق تهران آمد. لرد لامونت از سیاست‌مداران اقتصادخوانده و باسابقه انگلیس است که به مدت 14 سال در دولت‌های مارگارت تاچر و جان میجر در وزار‌تخانه‌های انرژی، صنایع، دفاع و خزانه‌داری خدمت کرده است.

  • دنیای اقتصاد: کارشناسان معتقدند شرایط تصمیم‌گیری در دوره رونق و رکود اقتصادی متفاوت است و برای خروج از بحران باید «قاطعیت»، «سرعت» و «دقت» در دستورکار قرار بگیرد. تجربه بسیاری از کشورها نشان می‌دهد همواره تصمیمات سخت، به سرعت اتخاذ شده و با قدرت اعمال شده است؛ اگرچه امکان دارد این تصمیمات، بهترین گزینه موجود نبوده باشند، اما زیان آن در مقایسه با انفعال و بی‌عملی کمتر بوده است. به باور کارشناسان، شرایط کنونی اقتصاد کشور ایجاب می‌کند سیاست‌گذار، ضمن رعایت خط‌قرمزهای تعیین‌شده و تداوم اقدامات سلبی، سیاست‌های ایجابی را در دستور کار قرار دهد.

  • منیـره نظامیوند چگینی: بهای سنگ‌آهن در بازارهای جهانی طی روزهای معاملاتی اخیر با رشد همراه بوده است. آمارها از صعود بیش از 52 درصدی قیمت سنگ‌آهن از آغاز سال جاری میلادی تا‌کنون خبر می‌دهند. به عقیده برخی تحلیلگران؛ به‌نظر می‌رسد افزایش بهای این محصول طی روزهای اخیر بیشتر به‌صورت هیجانی بوده است. حال باید دید درصد واقعی بودن این رشدها چقدر است.

    به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از نشریه ماینینگ (Mining. com‎)، آنچه از رشدهای چشمگیر اخیر بهای سنگ‌آهن برمی‌آید این است که دلیل عمده‌ای که موجب این جهش‌ها شده به بازار داخلی چین و موضع‌گیری جدید فعالان بازار سرمایه این کشور باز‌می‌گردد.

  • مقایسه میان غلظت آلاینده‌های هوای پایتخت در فروردین ماه 1395 نسبت به مدت مشابه چند سال گذشته حاکی از ثبت یک رکورد تازه در کیفیت هوای تهران است. تهرانی‌ها در فروردین امسال 10 روز هوای پاک و 21 روز هوای سالم تنفس کردند و این در حالی است که کیفیت هوا در سال گذشته در همین بازه زمانی با 10 روز هوای پاک، 17 روز هوای سالم و 3 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده بود. به این ترتیب، تعداد روزهای فاقد آلودگی هوا در تهران طی فروردین امسال به مراتب بیشتر از فروردین سال گذشته بود.

    به گزارش «دنیای اقتصاد» در سال 1393 اگرچه پایتخت‌نشینان روز ناسالمی را در فروردین تجربه نکردند، اما تنها 7 روز هوای پاک و 24 روز هوای سالم تنفس کردند.

  • دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون استاندار خوزستان در امور اقتصادی و بین‌الملل گفت: تلاش بسیاری انجام گرفته تا توجه به صنایع پایین‌دستی در استان افزایش یابد و این موضوع در دستور کار استانداری قرار دارد. مهرداد نیکو با بیان اینکه آمار بالای بیکاری از مشکلات اساسی کشور است، افزود: استان از ظرفیت‌های بسیاری در زمینه اقتصادی برخوردار است اما در کنار چنین ظرفیت‌هایی رتبه سوم کشوری را در زمینه بیکاری در اختیار دارد.

    معاون استاندار خوزستان در امور اقتصادی و بین‌الملل اعلام کرد: از دلایل اصلی بیکاری در خوزستان این است که سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته عموما مختص صنایع بزرگ هستند.

  • گروه گردشگری:‌بیشترین رشد اعتبارات عمرانی و جاری در بین دستگاه‌های فرهنگی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اختصاص یافت. این را معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی گفت و تاکید کرد: «با رویکرد مثبت دولت و سازمان مدیریت، میراث فرهنگی در بین 15 سازمان فرهنگی کشور بیشترین رشد اعتبارات بودجه در سال جاری را داشته است. »

    به گزارش میراث آریا، اسدالله درویش امیری اظهار کرد: «متاسفانه در سال‌های گذشته پایه و اساس اعتبارات این سازمان ضعیف بسته شده بود؛ اما با تلاش‌های انجام شده سال گذشته با جهش 35 درصدی اعتبارات مواجه شدیم و اگر اعتبارات این سازمان با همین رشد ادامه یابد، تا 5 سال دیگر به نقطه تعادل می‌رسیم.