مقایسه میان غلظت آلاینده‌های هوای پایتخت در فروردین ماه ۱۳۹۵ نسبت به مدت مشابه چند سال گذشته حاکی از ثبت یک رکورد تازه در کیفیت هوای تهران است. تهرانی‌ها در فروردین امسال ۱۰ روز هوای پاک و ۲۱ روز هوای سالم تنفس کردند و این در حالی است که کیفیت هوا در سال گذشته در همین بازه زمانی با ۱۰ روز هوای پاک، ۱۷ روز هوای سالم و ۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده بود. به این ترتیب، تعداد روزهای فاقد آلودگی هوا در تهران طی فروردین امسال به مراتب بیشتر از فروردین سال گذشته بود.

به گزارش «دنیای اقتصاد» در سال ۱۳۹۳ اگرچه پایتخت‌نشینان روز ناسالمی را در فروردین تجربه نکردند، اما تنها ۷ روز هوای پاک و ۲۴ روز هوای سالم تنفس کردند. کیفیت هوای فروردین ۱۳۹۲ نیز با توجه به تجربه تنها یک روز پاک، ۲۸ روز هوای سالم و ۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، نسبت به سال‌های پس از آن پایین‌تر بوده است. بررسی اطلاعات ثبت شده در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران در فروردین سال‌های ۹۰ و ۹۱ نیز حاکی از این است که این ماه‌ها بدون حتی یک روز پاک سپری شد. هنگامی که آلاینده‌های هوا اندازه‌گیری می‌شود، اگر شاخص ذرات معلق کمتر از ۵/ ۲ میکرون در شرایط نامطلوب یعنی بیش از ۱۰۰ واحد قرار گیرد، وضعیت هوا ناسالم اعلام می‌شود و این در حالی است که ممکن است غلظت دیگر شاخص‌ها نظیر دی اکسید نیتروژن و گوگرد در شرایط مطلوب قرار داشته باشد.

آلوده‌ترین روز از نخستین ماه امسال از نظر میزان غلظت ذرات معلق کمتر از ۵/ ۲ میکرون، ۱۹ فروردین ماه بوده که رقم ۸۵ واحد برای این شاخص به ثبت رسید. پاک‌ترین روز فروردین ماه از این نظر نیز روز بیست و نهم بود که میزان غلظت این ذرات ۳۵ واحد ثبت شد. بهبود نسبی کیفیت هوا در فروردین ماه امسال را بیش از هر چیز می‌توان به ناپایداری جوی نسبت داد.

عبور پی در پی امواج بارشی از فراز تهران در طول فروردین ماه و به دنبال آن وزش باد در این ایام یکی از عوامل مهم اثرگذار بر بهبود نسبی کیفیت هوای پایتخت بوده است. موضوعی که وحید حسینی، رئیس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز آن را تایید می‌کند و معتقد است این بهبود نسبی بیش از هر چیز حاصل ناپایداری جوی در ماه گذشته بوده است. حسینی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در این رابطه تصریح کرد: با مقایسه فروردین امسال و سال گذشته مشخص می‌شود که منابع آلاینده هوای پایتخت اعم از کیفیت سوخت خودروها و نیروگاه‌ها هیچ تغییری نکرده است. شاید تنها پارامتری که نسبت به سال گذشته تغییر کرده این است که ناپایداری جوی در آغاز فصل بهار به مراتب بیشتر شده است.