شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : کشاورزی

  • دنیای‌اقتصاد: ایران در منطقه‌‌‌ای قرار دارد که سهم اراضی جنگلی آن بسیار اندک است و یکی از کشورهای کم‌‌‌برخوردار از جنگل به‌‌‌حساب می‌‌‌آید. امروزه برآورد مساحت جنگل‌‌‌های ایران حدود 14.2 میلیون هکتار است. در حالی که درگذشته نه‌‌‌چندان دور این مساحت 18 میلیون هکتار بوده که طی چند سال اخیر به دلایل مختلفی از قبیل بهره‌‌‌برداری بی‌‌‌رویه، توسعه شهرها و تاسیسات شهری، صنعتی و تخریب و تجاوز با کاهش جدی مواجه شده است.
  • در حال حاضر در صنعت دامداری بیش ‏‏‌از ۸۰ میلیون دام در رده سبک و سنگین در مناطق مختلف کشور ما وجود دارند که تامین نیاز خوراک این تعداد از دام‏‏‌ها مهم‌ترین چالش صنعت دامداری کشور به‏‏‌شمار می‌رود. از سوی دیگر با تضعیف علفزارها و مراتع میزان وابستگی کشور به واردات این نوع از نهاده‏‏‌های دامی‏‏‌ افزایش یافته و در مقابل با وجود خشکسالی‏‏‌های گسترده اخیر دامداران برای تامین نیازهای دام‏‏‌های خود با چالش‏‏‌هایی روبه‏‏‌رو شده‏‏‌اند. با توجه به اینکه صنعت دامپروری یکی از منابع اصلی برای تولید مواد غذایی پروتئینی کشور است و در زمینه اقتصادی نیز با اشتغال چند میلیون نفر در بخش‏‏‌های مختلف بهره‏‏‌برداری و دامداری گردش مالی بالایی برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند، پس از جنبه‏‏‌های گوناگون اهمیت فراوانی برای این صنعت…
  • دنیای‌اقتصاد: چهار سال پیش، شرکت هلندی Orance ماموریتی را آغاز کرد که در اصطلاح آن را حل مشکل پیچیدگی‌‌‌های «جنگل روشنایی» برای کارآفرینان باغبانی نامید. در بازاری مملو از تامین‌‌‌کنندگان چراغ‌‌‌های LED، متخصصان لامپ‌‌‌های رشد گیاه متوجه چالش‌‌‌هایی شدند که کسب و کارهای باغبانی با آن مواجه بودند، در حالی که تلاش می‌‌‌کردند تعیین کنند روی کدام تجهیزات سرمایه‌گذاری کنند. شرکت مهندسی Orance که از زمان تاسیس در سال 2019، کارآفرینان را در پرداختن به این سوال مهم راهنمایی می‌‌‌کرد، در حقیقت یک شرکت مشاوره مستقل است که به صنعت بین‌المللی باغبانی گلخانه‌‌‌ای و کشاورزی خدمات‌رسانی می‌کند.
  • منصور انصاری/پژوهشگر حوزه کشاورزی
    بالاخره پس از گذشت 143 روز از مصوبه جلسه شورای قیمت‌گذاری در مورخ 19شهریورماه، دکتر نیکبخت، وزیر جهادکشاورزی چند روز پیش قیمت جدید خرید تضمینی گندم را 17هزار و 500تومان اعلام کرد. این در حالی است که در جلسه پیشین شورای قیمت‌گذاری، قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم 19هزار و 500تومان مصوب شد.
  • دنیای اقتصاد: میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی همواره محل مناقشه دو وزارتخانه جهادکشاورزی و نیرو بوده است و اعداد اعلام شده توسط این دو دستگاه اختلاف چشمگیری با یکدیگر دارند؛ به طوری که دقیقا مشخص نیست سهم بخش کشاورزی کشور از مصرف آب موجود در کشور چقدر است و ریشه این اختلافات کجاست.
  • دنیای ‌‌‌اقتصاد: در برخی شهر‌‌‌ها در سال‌جاری بازار تامین مرغ با چالش توزیع همراه شد و کشتارکن‌‌‌های مرغ با خودداری از کشتار مرغ و چوب گذاشتن لای چرخ توزیع، بازار مشهد را تحت‌الشعاع قرار دادند.
  • دنیای‌اقتصاد: به گفته کشاورزان بریتانیایی، تشدید استانداردهای زیست محیطی برای کشاورزان، در حالی که تجار این کشور به راحتی مواد غذایی تولید‌شده با استانداردهای پایین‌‌‌ را به وفور وارد می‌کنند، خطر تبدیل مواد غذایی سازگار با محیط‌‌‌زیست را به یک کالای لوکس و گران‌قیمت به همراه خواهد داشت که این امر می‌تواند آینده شغلی کشاورزان این کشور را به خطر بیندازد.
  • بر اساس واپسین جدول مقایسه‌‌‌ای تورم کالاهای خوراکی از آذرماه سال 1401 تا آذرماه سال 1402، یعنی یک سال گذشته، افزایش قیمت کالاهایی که برای واردات از سوبسید برخوردار بوده و با ارز 285هزار ریالی وارد شدند، به مراتب بیشتر از کالاهایی است که از این مساعدت یارانه‌‌‌ای برخوردار نبودند. آمارهای رسمی ‌‌‌نشان می‌دهد، کالاهایی چون گوشت قرمز (گوساله و گوسفند)، مرغ، برنج خارجی، تخم‌‌‌مرغ، ماست، شیر، پنیر و روغن مایع که خود یا نهاده‌‌‌های آن از ارز 285هزار ریالی استفاده کردند تا 130‌درصد افزایش قیمت را تجربه کردند و به طور متوسط 52.7‌درصد تورم داشتند. این در حالی است که در مدت مشابه، کالاهایی چون برنج ایرانی، سیب‌‌‌زمینی و ماکارونی که به دلیل تورم خوراکی‌‌‌های یادشده، سهم بیشتری در سبد مصرفی مردم ایران یافتند، تورمی…
  • به گفته کارشناسان، کشاورزی فراسرزمینی عبارت است از بهره‌‌‌برداری از منابع، عوامل، ظرفیت‌‌‌ها و امکانات سایر کشورها برای تولید محصولات کشاورزی موردنیاز ما در راستای حفظ منابع پایه تولید، ارتقای امنیت غذایی و سایر نیازهایی که ما در بخش کشاورزی داریم، اما تجربه نشان داده به‌‌‌رغم تلاش‌‌‌های متعدد و سرمایه‌گذاری‌‌‌های کلان ایران در این بخش موفق عمل نکرده است. در این راستا مدیرعامل شرکت جهاد سبز که وابسته به موسسه جهاد استقلال وزارت جهاد کشاورزی است معتقد است: آزمون و خطاهایی در ارتباط با انتخاب کشورها صورت گرفته و همکاران ما بر اساس یک نوع دستپاچگی در بعضی از کشورها به دلایلی غیر از دلایل فنی که گفته شد، وارد شدند و به کشت فراسرزمینی اقدام کردند. به نظر من در بعضی از این کشورها موفق نبودند و دلیل اصلی آن هم…
  • براساس جدیدترین آمار منتشرشده از سوی سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) که بر پایه آمار سال ۲۰۲۰ تهیه شده ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان است و رتبه ۳ تا ۱۹ در تولید ۲۰ محصول مهم کشاورزی را به خود اختصاص داده است. همچنین طبق گزارش منتشر شده از مرکز آمار ایران در خصوص وضعیت کشاورزی در سال ۱400-۱399 ایران 15.7 میلیون هکتار اراضی زراعی دارد که 11.6 میلیون هکتار آن زیر کشت محصولات سالانه و 4.1 میلیون هکتار آیش (رها کردن زمین به منظور بازیابی و ذخیره مواد آلی) بوده است. در این میان به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی اگرچه ایران به دلیل تنوع اقلیمی‏‏‌ و خاک حاصلخیز، ظرفیت‏‏‌‏‏‌های فراوانی برای تولید محصولات کشاورزی، دامپروری و آبزیان دارد، اما چنان‌که باید و شاید در این حوزه شاهد…