فرآیندهای تازه در رشد گیاهان

آرنو وارتویگ مدیر بازرگانی اورنس می‌‌‌گوید: من کاملا متقاعد شده‌‌‌ام که تولیدکنندگانی که در حال حاضر با ما همکاری نمی‌‌‌کنند و به دنبال مشاوره نیستند، یا در آینده نزدیک قصد انجام این کار را ندارند، در دراز‌مدت با مشکلاتی مواجه خواهند شد. وی افزود: تلاش برای انجام هر کاری به تنهایی دیگر امکان‌‌‌پذیر نیست. اکنون بیش از هر زمان دیگری، تفسیر اطلاعات و شناسایی خطرات برای تصمیم‌گیری صحیح که به رشد کمک می‌کند، حیاتی است. به گفته وی دانش فنی عاملی ضروری است.

تیم متخصصان لامپ‌‌‌های رشد گیاه به عنوان یک شریک استراتژیک برای کارآفرینان در زمینه نورپردازی باغبانی خدمت می‌کند. آقای رنه وندرسار، مردی که اورنس را تاسیس کرده، می‌‌‌گوید: ما به ارزش تجربه، البته بدون «شمردن موهای خاکستری خود» اعتقاد داریم. با این حال، شما باید بتوانید تحولات را در یک چشم‌‌‌انداز وسیع‌‌‌تر ببینید. نور فقط بخشی از یک مجموعه کامل در باغبانی است. بنابراین همکاری و یکپارچگی ضروری است. به عنوان مثال امروزه انعطاف‌پذیری موضوعی بسیار مهم است و نورپردازی پویا به استاندارد جدیدی برای پاسخگویی بیشتر تبدیل شده و به ‌‌‌راحتی به پیشرفت‌‌‌های بازار می‌‌‌پردازد، اما این تنها زمانی بهینه عمل می‌کند که تکنیک‌‌‌های جدید کشاورزی در رایانه آب‌‌‌وهوایی ادغام شوند. نورپردازی باغبانی تا حد زیادی یک موضوع فنی است، به خصوص با تمام امکانات جدیدی که نورپردازی LED ارائه می‌دهد. با این حال، در مقایسه با چهار سال پیش، این صنعت شامل چیزی بیش از یک ابزار است. علاوه بر پیشرفت‌‌‌ها در فناوری LED، مانند کاهش نور و توانایی کنترل طیف، سیستم‌های LED اکنون به طور جدایی‌ناپذیری با صفحه‌‌‌نمایش‌‌‌های رطوبت‌‌‌زدایی فعال و انرژی مرتبط هستند. بنابراین انتقال از سیستم برق ترکیبی (HPS) به LED تقریبا بر تمام فرآیندهای یک شرکت باغبانی مدرن تاثیر می‌‌‌گذارد و مطمئنا یک گام مستقیم نیست.

یک بازار در حال تغییر

علاوه بر تمام تغییرات در بخش فنی، با تمام امکانات پیرامون چراغ‌‌‌های LED، تغییراتی در بخش‌‌‌ها نیز وجود دارد. وندرسار می‌‌‌گوید: ما مدت زیادی است که در تجارت باغبانی فعال بوده‌ایم، اما یکی از تغییرات عمده در بازار این واقعیت است که ما به طور فزاینده‌ای با شرکت‌ها به جای کارآفرینان فردی تجارت می‌‌‌کنیم. مشتریان ما به وضوح از کار در عملیات نورپردازی باغچه خود عبور کرده‌‌‌اند. در نتیجه، ما همچنین می‌‌‌بینیم که سازمان‌ها از نظر ساختار و حرفه‌‌‌ای‌‌‌تر شدن در حال تغییر هستند. برای مثال، بسیاری از مشتریان ما در حال توسعه کسب‌و‌کار خود به مکان‌‌‌های مختلف هستند.

آنها بعد از مشاوره با Orance متوجه می‌‌‌شوند که این منجر به تغییر نیازها می‌شود. دانش تخصصی در مورد نورپردازی رشد گیاه و کاربرد آن در خدمات ما ذاتی است. در عین حال، تمرکز روزافزون بر تحولات کلان این صنعت است. تامین روشنایی برای رشد گیاه باید با استراتژی چند‌ساله یک کارآفرین هماهنگ باشد. در چنین استراتژی، موضوعاتی مانند پایداری و همکاری نباید نادیده گرفته شوند.

همه چیز در مورد مدیریت ریسک است

در طول راه‌اندازی Orance، تمرکز مهندسان بر ابداع یک «جنگل روشنایی» برای گلخانه‌‌‌ها و به دنبال آن انعطاف‌‌‌پذیری در زمان بحران بود. با این حال، به گفته آرنو، در حال حاضر تمرکز اصلی بر مدیریت ریسک است. او کارآفرینان هلندی در صنعت کشاورزی را مثال می‌‌‌زند که تلاش می‌کنند تاثیر عوامل خارجی بر فعالیت‌‌‌های خود را که نمی‌توانند کنترل کنند، محدود کنند. اخبار اخیر در این کشور در مورد افزایش مالیات بر انرژی، موجب عدم اطمینان در بلندمدت برای کشاورزان و صاحبان مزارع گلخانه‌‌‌ای شده است.

در هلند، این اتفاق منجر به افزایش علاقه به فناوری‌‌‌های نسبتا جدید برای باغبانی، مانند دیگ‌‌‌های الکترونیکی، بافر انرژی الکتریکی و البته سیستم‌های روشنایی LED شده است. این تکنیک‌‌‌ها می‌توانند انعطاف‌‌‌پذیری لازم را برای کارآفرین فراهم کنند و سهم قابل‌توجهی در انتقال انرژی و پایداری بیشتر داشته باشند. به گفته وندرسار: کمتر صنایعی به سرعت بخش باغبانی، در کارهای خود به دنبال نوآوری می‌‌‌روند. به عنوان مثال، شرکت ما در سال‌های اخیر به طور مستقیم در جایگزینی بیش از ۳۵۰‌هزار دستگاه HPS با LED درگیر بوده است. با این حال، این سرعت بدون خطر نیست؛ بنابراین، مدیریت این خطرات برای چشم‌‌‌انداز و رشد کارآفرینان این بخش ضروری است.

با اینکه ممکن است سرمایه‌گذاری اولیه پرهزینه به نظر برسد، اما مطمئنا مزایای استفاده از نورپردازی ال‌ای‌دی برای رشد گیاهان قابل‌توجه است. برای مثال پرورش‌‌‌دهندگان غذاهای محلی از نورپردازی ال‌ای‌دی برای رشد گیاهان در تمام طول سال و همچنین پایین آمدن هزینه‌‌‌های پرورش استفاده می‌کنند. همان‌طور که در طول تاریخ بشر بسیاری از پرورش‌‌‌دهندگان دریافتند حتی خورشید هر از گاهی به کمک نیاز دارد، تخمین زده می‌شود که بین ۳۰ تا ۵۰‌درصد از تشعشعات خورشیدی قبل از رسیدن به گیاهان توسط سازه‌‌‌های گلخانه‌‌‌ای مسدود می‌‌‌شوند.

همچنین در مناطقی که دارای زمستان‌‌‌های تاریک طولانی و فصول کوتاه رشد است، موضوع تابش نور خورشید حتی چالشی بزرگ‌تر است که استفاده از روشنایی تکمیلی برای تولید بهینه محصول را به یک ضرورت تبدیل می‌کند. پرورش‌‌‌دهندگان اندیشمند و رو به جلو هر روز می‌‌‌آموزند که بهترین منابع روشنایی برای کارهای گلخانه‌‌‌ای، به صورت روشنایی اصلی یا تکمیلی LED‌‌‌ها هستند.