قیمت روی در آخرین معاملات فیزیکی در بورس فلزات لندن به ۲ هزار و ۱۵۲ دلار در هر تن رسید که کمترین قیمت ثبت شده از ماه جولای سال ۲۰۱۶ تاکنون است، آن‌هم در شرایطی که روند نزولی بهای این کالا گویی هنوز هم ادامه دارد. بهای روی در بازارهای جهانی در یک‌سال اخیر افت ۸۷/ ۱۸ درصدی داشته و در یک‌ماه اخیر کاهش نرخ ۷۴/ ۱۰ درصدی داشته است. نگاهی به بازار سایر محصولات معدنی یا فلزی مشابه در بازارهای کالایی جهان نشان می‌دهد که افت بهای یکساله روی؛ بعد از قلع رتبه دوم بیشترین کاهش نرخ در بین فلزات (پایه) را به‌خود اختصاص داده است و در بین کالاهای مشابه (معدنی) بعد از زغال‌سنگ، سومین افت بزرگ قیمت‌ها در یک‌سال گذشته را ثبت کرده است. این موارد به‌خوبی نشان می‌دهد که افت قیمت‌ها در بازار روی چیزی بیش از انتظار بوده و حتی می‌توان گفت که از حد تصور نیز فراتر بوده است. براساس آمارهای بورس فلزات لندن بهای هر تن روی برای معاملات نقدی ۲ هزار و ۱۵۲ دلار در هر تن به ثبت رسید و البته برای معاملات سلف سه‌ماهه نیز قیمت ۲ هزار و ۱۵۳ دلار در هر تن ثبت شده است که نشان می‌دهد چشم‌انداز قیمتی برای دورنمای بهای این کالا نیز چندان جذاب ارزیابی نمی‌شود، گویی معامله‌گران ذهنیت رشد جدی قیمت‌ها را در نظر نگرفته‌اند. این داده یا این تفاوت نرخ اگرچه از احتمال افت بیشتر قیمت‌ها نیز خبر نمی‌دهد ولی در نرخ‌های موجود عدم رشد ذهنیت افزایشی در بازار خود به اندازه کافی خطرناک است.

یکی از مهم‌ترین بازارهای مصرف فلز روی برای تولید فولادهای گالوانیزه به‌منظور پوشش‌دهی به ورق‌های فولادی است، اگرچه کاربرد اصلی آن را می‌توان آبکاری فلزات به شیوه‌های مختلف به‌شمار آورد. این سیگنال در شرایطی که اوضاع مصرف در بازار فولاد جذاب نیست و شاید نگرانی‌ها را برجسته‌تر سازد هم مهم ارزیابی می‌شود. البته برآیند عرضه و تقاضای فلز روی را باید در نوسان موجودی انبارهای این فلز  جست‌وجو کردکه شرایط چندان جذابی ندارد. شاهد رشد موجودی انبارها در بورس فلزات (آتی) شانگهای هستیم، سیگنال‌های اصلی این موجودی انبارها مدت‌ها از سمت انبارهای بورس فلزات لندن در اقصی‌نقاط جهان مخابره شده است اگرچه اهمیت آن به مرور زمان کاهش داشته است. این داده خود به پیچیدگی رخدادهای معاملاتی در بازار روی افزوده است.

در روزهای گذشته موجودی انبارهای روی در بورس فلزات لندن به کمتر از ۵۰ هزار تن رسیده بود که کمترین رقم در چندین سال اخیر است. از سوی دیگر در روزهای اخیر شاهد بودیم که موجودی روی در انبارهای بورس فلزات لندن از رقمی نزدیک به ۴۹ هزار و ۶۰۰ تن، به نزدیکی ۵۳ هزار تن رسید که خود یک رشد مقطعی و شاید مهم به‌شمار رود که می‌تواند از کاهش جذابیت خرید در روزهای گذشته در کنار رشد نسبی عرضه‌ها حکایت داشته باشد. البته این رشد چندان هم چشمگیر نیست و در مقایسه با جریان کاهشی در این داده معاملاتی در ماه‌ها و سال‌های اخیر رقم برجسته ای به‌شمار نمی‌رود یعنی هنوز هم موجودی انبارها در سطوح پایینی قرار داشته است. به‌نظر می‌رسد بازار روی مخصوصا در معاملات آتی آن خوش‌بینی‌های بزرگی را به دورنمای بازار این فلز تخصیص نداده و همین داده به سیگنال نزولی مهمی بدل شده است. از طرف دیگر قیمت‌های موجود در بازارهای جهانی به‌شدت پایین است و تداوم معاملات در نرخ‌های موجود می‌تواند محرکی برای رشد قیمت‌ها به‌شمار رود اما به شرطی که طرف تقاضا هم از رشد قیمت‌ها حمایت کند. رخدادی که مدت‌هاست در بازار روی مشاهده نشده و همین پایین‌بودن موجودی انبارها این نکته را برجسته می‌سازد. روند قیمت‌ها نیز نشان می‌دهد که از اواسط ماه ژانویه سال‌جاری تاکنون بهای روی در یک مسیر نزولی نوسان کرده و این روند کاهشی حتی می‌تواند ادامه‌دار باشد. این درحالی است که نوسان قیمت نفت‌خام برای مدت‌ها یکی از چراغ‌های راهنما برای بازارهای کالایی بوده است ولی در یک‌سال گذشته شاهد هستیم که افت بهای روی در بازارهای جهانی شدیدتر از افت قیمت نفت‌خام بوده که می‌تواند چهره جدیدی از این بازار را ترسیم کند. از طرف دیگر اگر روی بتواند خود را به‌عنوان یک سیگنال قیمتی برای سایر بازارهای کالایی به اقتصاد بازارها ارائه دهد ترس از کاهش نرخ در سایر بازارهای کالایی هم جدی‌تر خواهد شد.

موارد فوق به این معنی است که بازار روی هم با احتمال تداوم افت قیمت‌ها روبه‌روست و هم پتانسیل رشد نرخ را  دارد. به‌صورت دقیق‌تر شاهد هستیم که افت مستمر بهای روی در بازارهای جهانی اجازه افت قیمت‌های بزرگی را به این بازار نمی‌دهد و حتی اگر شاهد جریان کاهشی در این بازار باشیم، چندان عمیق و شتابان نخواهد بود گویی بازارها کشش افت قیمت‌های بزرگی را در این بازار در نظر نمی‌گیرند اما جریان متفاوت آن یعنی احتمال رشد قیمت‌ها را باید جدی گرفت. بهای روی بیش از سایر فلزات در مسیر افت قیمت‌ها قرار داشته و یکی از رکوردهای قیمتی را به ثبت رسانده است. همین موارد امکان تغییر فاز بازار را تقویت می‌کند آن‌هم در شرایطی که خرید در این وضعیت جذاب به نظر می‌رسد. به‌صورت دقیق‌تر؛ بازار روی کاهش نرخ‌هایی بزرگ‌تر از سایر بازارها و شاخص‌های کالایی و حتی بزرگ‌تر از ویژگی‌های بنیادین خود را به ثبت رسانده و اگر شاهد یک کف‌سازی قیمتی در روزهای آینده باشیم امکان تغییر فاز سریع قیمت‌ها وجود خواهد داشت. داده‌های پیش‌رو نشان می‌دهد که روی مستعد رشد نرخ است ولی برای آغاز یک روند افزایشی شاید به یک محرک جدید نیاز داشته باشیم که امکان دارد در هر گوشه‌ای از جهان خودنمایی کند. از هم‌اکنون باید پتانسیل تکانه‌های مثبت قیمتی را در بازار روی در نظر بگیریم ولی این جریان به سرعت محقق نشده و احتمالا از اواسط یا اواخر هفته جاری یا حتی در هفته بعد بتوان این نشانه‌ها را مشاهده کرد. احتمال رشد قیمت روی بیش از احتمال افت آن است ولی آغاز همین روند هم به زمان نیاز دارد تا بدبینی‌های موجود اندکی تعدیل شود.

15 (1)